Karbohidrat Dalam Buah-Buahan (Senarai Buah )

Sebenarnya dalam buah-buahan juga ada karbohidrat tersendiri , Tahukah anda bahawa ada sesetengah buah-buahan itu tinggi kandungan kalorinya. Di sini saya listkan senarai buah-buahan serta kandungan kalori dan karbohidrat yang terdapat di dalam buah-buahan.

buah buahan bermusim

Sekarang ni musim buah kan ? berapa banyak durian , manggis dan rambutan yang korang makan sehari ? saya ? banyak sangat .. lepas tu berat badan pun naik .. dan saya terfikir .. ” aiii aku makan buah je banyak ni “ pelik kan ? pernah tak rasa macam tu ? mesti pernah punya .. jangan tipu ..

  1. Rojak buah (250g) : kalori 414, carb 51g
  2. Buah citrus (120g) : kalori 51.63, carb 11.61g
  3. Kacang botol (200g) :kalori787.3, carb 76g
  4. Kacang soya (170g) : kalori 279.88,carb 17g
  5. Almond mentah (1 cup,50g) : kalori 308.3, carb 10.6g
  6. Red chili pepper (1/4 cup,50g) : kalori 19.86, carb 3.7g
  7. Prune (1bj,8.4g) :kalori 20, carb 5.4g
  8. Lemon (1bj,50g) : kalori 32, carb 12g
  9. Limau nipis (1bj) : kalori 16, carb 7g
  10. Kismis (40g) : kalori 100, carb 26g
  11. Black current 1/4cup,(50g) : kalori 26.2, carb 7g
  12. Red current(1/2,100g) : kalori 45.12, carb 9.7g
  13. Buah nona (1bj) : kalori 134, carb 0g
  14. Blueberry (1cup) : kalori 72, carb 21g
  15. Rasberry (10bj) : kalori 6.1, carb 2.3g
  16. Kedondong (1bj): kalori 68, carb 22g
  17. Gajus (1/4cup,50g) : kalori 203.8, carb 11.2g
  18. Buah pala(1sudu): kalori 32.14, carb 3.5g
  19. Ciku (1bj): kalori 145.1, carb 34g
  20. Honeydew(1/2cup) : kalori 36.5, carb 9.2g
  21. Strawbery (8bj) : kalori 36, carb 11g
  22. Langsat (10bj) : kalori 28, carb 7g
  23. Dragon fruit(1bj) : kalori 53.5, carb 9g
  24. Buah delima (1bj) : kalori 112.24, carb 26.44g
  25. Tembikai (1cup): kalori 44, carb 11g
  26. Nangka (4bj): kalori 92.7,carb 0g
  27. Blackbery (1cup) : kalori 37.3,carb 13.8g
  28. Nenas (1bj): kalori 229, carb 60g
  29. Tomato (1bj) : kalori 19.2,carb 5g
  30. Betik (1bj) : kalori 135.7,carb 37.3g
  31. Jambu(1bj): kalori 30.5,carb 10.7g
  32. Belimbing (1bj) : kalori 32,carb 10g
  33. Grape (30bj) : kalori 108.6,carb 27g
  34. Longan (20bj) : kalori 64.94, carb 15.8g
  35. Durian (1pc) : kalori 59.8,carb 13g
  36. Rambutan(1bj) : kalori 8,carb 1.9g
  37. Laici (8bj) : kalori 65.28,carb 16.53g
  38. Manggis (1bj) : kalori 49.8, carb 15.6g
  39. Mangga (1bj) : kalori 112.76,carb 28.1g
  40. Kurma (4bj) : kalori 112,carb 31g
  41. Oren (1bj) : kalori 41.25,carb 11.54g
  42. Kiwi(1bj) : kalori 46.5,carb 12g
  43. Plum (1bj) : kalori 30.2,carb 7.5g
  44. Aprikot (1bj) : kalori 15.98,carb 3.98g
  45. Ceri(1bj) : kalori 2.4,carb 0.7g
  46. Pear(1bj) : kalori 97,carb 25g
  47. Peach(1bj) : kalori 64.46,carb 16.22g
  48. Pisang(1bj) : kalori 112,carb 30g
  49. Sukun (1cup) : kalori 211.7g,carb 0.1g
  50. Apple (1bj) : kalori 120,carb 34g
  51. Avocado(1/5bj) : kalori 52.5,carb 3g

Yang telah di warnakan merah tu , adalah makanan kegemaran saya dan stoknya tak berenti dirumah saya ni .. huwaaa .. fobia tak nak makan ..

Sumber dan diedit semula dari : Izalin

(Visited 258 times, 1 visits today)
About puanbee

Seorang anak , isteri dan ibu. Mempunyai 4 orang cahaya mata. Berumur 30-an , Suri rumah sepenuh masa tetapi mempunyai perniagaan online. Segala terguran dan komen boleh terus hubungi admin melalui EMAIL.

Comments

  1. ni info yang sangat berguna ni puan bee, saya suka artikel ni, kita boleh nmpk karbohidrat mana yg paling tinggi

  2. byk jugak calories dlm buah-buahan ni ya..

  3. kulit cantik dan sihat kalau selalu makan buah-buahan

  4. Rasanya macam baru sahaja makan durian yang dibelanja oleh adik-adik ipar. :-)

  5. Menarik info nie…mntak share yer puanbee…
    sy nk letak dlm blog sy… πŸ˜€

  6. semalam balik kg… stok rambutan lah yg paling byk & masih belum stop sejak 2 minggu lalu

  7. kurma sangat baik untuk kesihatan…amalkan 7biji sehari + ikut sunnah

  8. bagus info kat puan bee ni..boleh kurus KKO macam ni..;)

  9. alamak…semalam byk makan durian…nampaknya kena puasa lah hari ni…haha

  10. baru saja habiskan stok buah rambutan, manggis n durian kt umah mak.. ohhh.. agak2 berat naik tak… llalalalala.. :)

  11. ala, tak dapat nak makan durian, rambutan, dan manggis..kat sini ada jual, tapi mahal la..huhu

  12. orang cakap yang pisang kalori dia sama dengan sepinggan nasi..betul ke tak ni puanbee?

  13. saya memang suka makan buah-buahan. lagi-lagi kalau durian. hehe

  14. cmni mkn buah aje cukuplahh … xyah nasi lauk bagai… :p jadik tarzan nak bee ? πŸ˜‰

  15. Fakarepain :

    sy mkn buah limau aje…

  16. bila tiba musim buah rambutan, kupas siap-siap buah rambutan tu, lepas tu simpan dlm peti ais. Esok makan sejuk2 sedapnya…dah mcm buah laici pun ada

  17. saya suka makan buah rambutan, hari tu balik kg…erm…mengadap pokok rambutan je kerjanya

  18. pisang buah paling senang nak dpt, xde musim, kalori tinggi,
    Rafa Nadal(start tennis) setiap kali ade game, masa break mesti makan pisang, bagi banyak tenaga. kalau kita makan pisang utk lawaskan je…

  19. puan kutu :

    uwaaa kutu suka gila minum soya.tggi plak tu karbohidratnya..:)

  20. Semalam baru je makan durian bee,banyak,banyak..,ternak lemak jugak ni ummi

  21. ok g cari memang kena tu .. nanti ngidam susah lak

  22. oooo lain2 kawasan lain bahasa nya .. hehe rasa bee ade buah setor tp mcm buah pelam kecik tu .. hahah

  23. Sebenarnya Bee.. nak mkn buah2an yg banyak tidak mengapa.
    Yang penting pemakanan berkanji yg lain harus di jaga..

    Memakan buah2an yg banyak sangat baik utk kesihatan dan tinggi
    nutriennya.. air suam adalah salah satu diet yang sgt baik..

  24. 1st akak tgk buah rambutan…akak ni kalu mengadap buah rambutan, xreti nk berhenti….

  25. limau nipis,tembikai susu,tembikai,jambu,belimbing,anggur,durian,rambutan,mangga,laici,pear,pisang : tuh semua yang mas leh makan.yang lain…larikkkkkk..hahahaha

  26. pjaz suka makan pisang dan gajus…hehehe

  27. Kak Puanbee aku suka yang numer 48 : Buah Pisang.Lembut dan harganya tidak terlalu mahal

    • amboi kakpuanbee ye .. panggil kak b sudah le ..

      pisang ni sesuai tuk org yg nak gemuk ..utk yg nak slim tk sesuai ..

      • “amboi kakpuanbee ye .. panggil kak b sudah le ..”
        Hehe..maaf kak bee..saya salah kata…
        Di blog ini saya merasa nyaman karena terasa sekali kekeluargaan nya.
        Salam kenal ya kak b

        Bahrul

  28. Salam Bee,

    Kat rumah mertua ni stok buah2an sangatlah banyak, kalau durian, manggis, rambutan tu toksah nak katalah, tu haa belambak kat dapur, akak yakin berat akak banyak naik sebab sepanjang duk kampung melantak durian je, maklumlah durian segar dari ladang, balik klang baru nak start balik, kita start sama2 ye hehehee πŸ˜€

    • sama kak , kelmarin bee balik kampun makan je .. hari2 ngap durian , pastu bawak bekal ke kl , elok bekal tu habis ada lagi yang kirim .. makan lagi ni ..aiyorkk bee pun rasa naik sikit , tetiba seluar jeans ketat tang peha .. hohohoiii

  29. ore kelate kato buah seto…wahhh….bestnya makan..nk makan…nak makan…nak makan….hahahaha

  30. teringin lak nak makan buah manggis…..balik keje nk pi cari la jap..minta2 ada la kan…hmmm….

Speak Your Mind

*