Jan
2012

Karbohidrat Dalam Buah-Buahan (Senarai Buah )

Sebenarnya dalam buah-buahan juga ada karbohidrat tersendiri , Tahukah anda bahawa ada sesetengah buah-buahan itu tinggi kandungan kalorinya. Di sini saya listkan senarai buah-buahan serta kandungan kalori dan karbohidrat yang terdapat di dalam buah-buahan.

buah buahan bermusim

Sekarang ni musim buah kan ? berapa banyak durian , manggis dan rambutan yang korang makan sehari ? saya ? banyak sangat .. lepas tu berat badan pun naik .. dan saya terfikir .. ” aiii aku makan buah je banyak ni “ pelik kan ? pernah tak rasa macam tu ? mesti pernah punya .. jangan tipu ..

  1. Rojak buah (250g) : kalori 414, carb 51g
  2. Buah citrus (120g) : kalori 51.63, carb 11.61g
  3. Kacang botol (200g) :kalori787.3, carb 76g
  4. Kacang soya (170g) : kalori 279.88,carb 17g
  5. Almond mentah (1 cup,50g) : kalori 308.3, carb 10.6g
  6. Red chili pepper (1/4 cup,50g) : kalori 19.86, carb 3.7g
  7. Prune (1bj,8.4g) :kalori 20, carb 5.4g
  8. Lemon (1bj,50g) : kalori 32, carb 12g
  9. Limau nipis (1bj) : kalori 16, carb 7g
  10. Kismis (40g) : kalori 100, carb 26g
  11. Black current 1/4cup,(50g) : kalori 26.2, carb 7g
  12. Red current(1/2,100g) : kalori 45.12, carb 9.7g
  13. Buah nona (1bj) : kalori 134, carb 0g
  14. Blueberry (1cup) : kalori 72, carb 21g
  15. Rasberry (10bj) : kalori 6.1, carb 2.3g
  16. Kedondong (1bj): kalori 68, carb 22g
  17. Gajus (1/4cup,50g) : kalori 203.8, carb 11.2g
  18. Buah pala(1sudu): kalori 32.14, carb 3.5g
  19. Ciku (1bj): kalori 145.1, carb 34g
  20. Honeydew(1/2cup) : kalori 36.5, carb 9.2g
  21. Strawbery (8bj) : kalori 36, carb 11g
  22. Langsat (10bj) : kalori 28, carb 7g
  23. Dragon fruit(1bj) : kalori 53.5, carb 9g
  24. Buah delima (1bj) : kalori 112.24, carb 26.44g
  25. Tembikai (1cup): kalori 44, carb 11g
  26. Nangka (4bj): kalori 92.7,carb 0g
  27. Blackbery (1cup) : kalori 37.3,carb 13.8g
  28. Nenas (1bj): kalori 229, carb 60g
  29. Tomato (1bj) : kalori 19.2,carb 5g
  30. Betik (1bj) : kalori 135.7,carb 37.3g
  31. Jambu(1bj): kalori 30.5,carb 10.7g
  32. Belimbing (1bj) : kalori 32,carb 10g
  33. Grape (30bj) : kalori 108.6,carb 27g
  34. Longan (20bj) : kalori 64.94, carb 15.8g
  35. Durian (1pc) : kalori 59.8,carb 13g
  36. Rambutan(1bj) : kalori 8,carb 1.9g
  37. Laici (8bj) : kalori 65.28,carb 16.53g
  38. Manggis (1bj) : kalori 49.8, carb 15.6g
  39. Mangga (1bj) : kalori 112.76,carb 28.1g
  40. Kurma (4bj) : kalori 112,carb 31g
  41. Oren (1bj) : kalori 41.25,carb 11.54g
  42. Kiwi(1bj) : kalori 46.5,carb 12g
  43. Plum (1bj) : kalori 30.2,carb 7.5g
  44. Aprikot (1bj) : kalori 15.98,carb 3.98g
  45. Ceri(1bj) : kalori 2.4,carb 0.7g
  46. Pear(1bj) : kalori 97,carb 25g
  47. Peach(1bj) : kalori 64.46,carb 16.22g
  48. Pisang(1bj) : kalori 112,carb 30g
  49. Sukun (1cup) : kalori 211.7g,carb 0.1g
  50. Apple (1bj) : kalori 120,carb 34g
  51. Avocado(1/5bj) : kalori 52.5,carb 3g

Yang telah di warnakan merah tu , adalah makanan kegemaran saya dan stoknya tak berenti dirumah saya ni .. huwaaa .. fobia tak nak makan ..

Sumber dan diedit semula dari : Izalin

Search

46 thoughts on “Karbohidrat Dalam Buah-Buahan (Senarai Buah )

  1. Sebenarnya Bee.. nak mkn buah2an yg banyak tidak mengapa.
    Yang penting pemakanan berkanji yg lain harus di jaga..

    Memakan buah2an yg banyak sangat baik utk kesihatan dan tinggi
    nutriennya.. air suam adalah salah satu diet yang sgt baik..
    nurmisnan recently posted..Hobi riadah 2012My Profile

  2. Salam Bee,

    Kat rumah mertua ni stok buah2an sangatlah banyak, kalau durian, manggis, rambutan tu toksah nak katalah, tu haa belambak kat dapur, akak yakin berat akak banyak naik sebab sepanjang duk kampung melantak durian je, maklumlah durian segar dari ladang, balik klang baru nak start balik, kita start sama2 ye hehehee :D
    yanmie recently posted..Penggemar Ulam-ulaman, Baca Ini!My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge