Jangan Guna Minyak Masak Berulang Kali

Hal ini telah pun kita tahu lama dulu kan ? tapi berapa ramai yang praktikkan di rumah ? saya sendiri kadang2 guna juga 2-3 kali minyak masak tu , tapi tengok lah juga jenis masakkan yang kita masak tu , setakat goreng cucur udang sekali dah nak buang minyak masa , sayang lah pula , jika kita goreng ikan ke yang mengotorkan minyak boleh lah di buang , tak kan sampai nak tunggu minyak masak jadi pekat baru nak buang bahaya tu.

Tapi yang jadi persoalannya .. jika kita makan di kedai , maklumlah orang sekarang banyak makan di luar dari dirumah , nak-nak warga kota kan .. ataupun petang-petang rasa nak makan goreng pisang , nak beli pisang susah pula nak dapat goreng pisang yang dah siap senang berselerak di tepi-tepi jalan , agak-agak berapa kali mereka guna pakai minyak masak tersebut ? kena fikirkan semula ni…

minyak-masak-saji-2kg 6.25

Cuba baca di bawah , Minyak dalam paket 1kg tu pun tak original .. hohohoho kenapa mesti ada benda begitu di pasaran ? ini kes naya .. nasib lah biasa beli minyak masak dalam tong yang besar gedabak tu , tapi kadang-kadang kecemasan plus susah nak bawa balik ada juga terbeli minyak masak paket kecil tu .. lepas ni tak nak dah beli minyak masak dalam paket , patutlah baunya pelik semacam je.

Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.

Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.

“Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

“Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang? katanya ketika dihubungi The Star.

Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

“Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat,” kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

Comments

  1. kena hati2 ni

  2. Baik beli yg dalam botol plastik tu Bee.. sbb tu memang gred 1.

    Jika dlm tong tin tu.. gred 2. harga murah sikit. tp kualiti tetap better la dr minyak repack @ minyak pack 1 kg tu..

    kakyong pun selalu guna at least 2 kali, lebh lagi kalo yg buat goreng cucur kan.. kalo goreng ikan @ ayam tu.. sekali jer la..

    ramai jugak blogger yg cover pasal nih.. kakyong dulu koje kilang minyak masak.. ;) minyak gred tertentu diproses pada tahap suhu berbeza..

    so minyak gred 3, dia likat.. bermakna ada byk lemak yg tdk disingkirkan.. ;)

    • oo dalam plastik tu gred 3 lah ye , saya tak tahu kalau tk baca info ni kak yong ,. tp memang biasa beli dalam botol , sekali beli 5 kg , 2-3 bulan baru habis hehe

    • kakyong, memang tak bagus ke reused minyak ek? sebab hari tu ade gak google, katanya ok asalkan kita tapis..wuwuuw..

      • Has,
        tapis???
        apa yg nak ditapis.. kalo dlm tu dah ade lelemak tambahan…
        u tak boleh tapis lemak tambahan dgn tapis biasa.. hihiii…

        utk penjagaan kesihatan kita, elok lah guna minyak dlm botol.. guna 2-3 kali jer..

  3. aku kalau masak pun..paling banyak pun 3x aje. Lepas tu, confirm buang.

    • biasa jika goreng cucur tu pakai sekali minyak jernih lagi , kalau goreng ikan atau ayam memang tk simpan sgt .. baik byk bakar2 kan ..

  4. minyak masak pun dah jadi bahaya sekarang.. kalau orang zaman dulu2.. selagi minyak tu tak jadi hitam pekat, selagi tu la masih guna nak buat masak..

  5. Yang jadi isu skrg ialah penjualan minyak masak recycle tu kan. Tapi klu kita sendiri guna d rumah rasanya taklah masalah besar, klu setakat sekali dua dan jangan pelbagai guna dahla kot. IMHO.

    • pelbagai guna macam mana tu ? saya cakap , bahaya guna minyak masak berulang kali so kena fikir2kan lah .. jangan sampai hitam baru nak buang

      • pelbagai guna,.. sekejap buat goreng ayam, pastu tukar buat greng benda lain plak… kalau untuk satu jenis masakan tak lebih dari satu hari mungkin bleh consider.. tapi selebihnya semua terletak di tangan kita sebagai pengguna kan

  6. sepanjang hidup kita..dh berapa gelen minyak kita dh telan ?

  7. wah..bhya gak ye…

  8. kena hati2 ni.. mak saya pun salu gak masak ikan pakai minyak yang da d pakai… huii, bahaya ni… thanx 4 sharing puanbee

  9. nak kene habaq kat mak ni pasal ni..

  10. “bee,kalau tgk kat pasar malam tu org jual cakoi tu…berapa kali diorng guna myk tu agaknya…sampai hitam mcm myk diesel dah kan…tp org beli jugak…kalau kt rumah,akak pun tgk keadaan jugak la…yg boleh pakai 2x pakailah…yg sekali guna dah hitam..buang jer lah…..”

  11. biasa beli minyak dlm botol, tapi kalau akan datang, minyak recycle ni dibotolkan, susah jugak kita nak tau minyak tu bukan recycle ke tak. minyak enjin pun ada yg recycle.

    • itu lah jangan lah ada minyakrecycle di pasaran , biarlah mahal sikit asalkan kesihatan terjaga , dr beli barang murah last2 kena bayar bil hospital 24 jam

  12. ummi memang tak pernah beli yang dalam paket tu sebab dulu dah ada yang bagitau, minyak tu ada yang recycle. Tapi tu lah, kalau makan kat kedai macamana ye, takkan dia orang nak tukar minyak bayak2 tu lepas sekali masak kan bee..

  13. minyak paket memang teman tak beli, takut ada unsur unsur recycle…..lagi satu bee beras kilo yang dijual dikedai …selalunya terbuka…mana lah tau tikus ke malam malam dok lepak
    dalam guni tu pulak…adusss

    • betul juga , lagi satu pulut yang di jual kilo , saya pernah nak beli tapi tak jadi , rela saya tak makan pulut , sebab kedai runcit biasanya akan campur beras pulut dengan berasa biasa , entah apa2 , menipu betul ..

  14. huhuhu..kat rumah memang guna minyak masak yg paket tu bee..alahai kena tukar la jawabnya ni..

  15. mmg bahaya guna minyak berulang kali.
    kerana molekulnya akan berubah..

    tapi kat rumah saya memang guna berulang berkali, kali dan kali..
    sebab emak saya mmg tak suka membazir…

    • rumah emak saya pun sama , kadang2 anak2 nya balik tolong buang , sayang kata mak , yelah bukan nya asal dr org senang kan ..

  16. Takut pula, selalu gak beli minyak masak 1kg paket tu.

  17. ni link tentang penafian pihak kkm mengenai isu penggorengan berulang
    http://www.moh.gov.my/press_releases/241
    dan untuk penduan mengenai amalan yang baik untuk penggunaan minya masak berulang adalah disni pula http://fsq.moh.gov.my/v3/index.php?option=com_k2&view=item&id=476:risalah-panduan-penggunaan-minyak-masak-berulang-kali-bahasa-melayu
    Dr. Siti Norbayah Abdul Malek ni merupakan supervisor saya semasa final year project semasa di uitm, menurut beliau, minyak masak didalam paket itu tidak sihat, bukan tidak boleh digunakan langsung. tetapi kita sebagai rakyat haruslah bijak untuk menimbang yang mana baik dan yang mana tidak baik.
    penggunaan minyak secara berlebihan adalah tidak baik untuk kesihatan.
    sekian….

  18. setakat ni saya x pernah la lagi guna berulang kali, setakat 2 kali jer

  19. Dengar dari member gak…dari kementerian kshtn….

  20. saya pun selalu rasa sayang nak buang minyak yg digunakan utk goreng cekodok tu je..tapi kalau da sakit nanti, lagi susah kan..huhu,…kak, naper blog ni dah takde commentluv?

  21. dah tahu bahaya…kenapa masih d pasarkan??? jangan jadi manusia yang pentingkan keuntungan semata-mata!! tak fikir ke golongan yang kurang mampu?? dieorang majoriti semua pakai minyak pakej yang kecik tu..pihak yang bertanggungjawab plak…dah tahu bahaya…sekat la…jangan nak buat lepas pandang je…ke dapat skit sbnyak dari dieorang???

  22. mmg xmau beli yg kampit2 tu … mksud nis, yg leh top up2 kat kedai tu kan .. ahakss mcm prepaid tepon lak top up2 … racun satu hal … satu lg dikhuatiri minyak yg dah diguna dr hotel2 misalnya … dan entah apa dah dogoreng sebelum tu kan … euwww geli

  23. Assalam, mmang ada dengar cite yang mcm nie tapi ttap juak di buat…. hehehe… yang minyak 1 kilo tu mmang selalu beli kalau kat rumah nie… bahaya rupanya juak…. nak beritahu mama nie… thanx puanbee…

  24. hai,salam kenal….x pernah plak terserempak dengan minyak paket kecik yang bermasalah..but thanx for the reminder about that…

  25. Memang betul tu,guan minyak sekali je,kalau dah banyak kali khasiatnya dah lain dan mungkin memudaratkan

  26. Fakarepain :

    Kak bee guna minyak jenama ape?? Hehe

    • minyak saji .. haha bantai je kadang2 cap tesco yang ade subsidi tu boleh .. pakai tk banyak . masak panggang2 dan rebus2 lebih elok

  27. salam Bee..kdg2 sesak,atie beli gak minyak lam paket 1 kg tu,pasni mmg xbeli la :(

  28. biasa beli yang dalam botol, kat rumah ni akak memang guna minyak sekali je, sebab dulu memang pernah dengar orang cakap tak elok guna minyak masak banyak kali, tapi tak tahulah kannn

  29. kak izan pernah sekali beli yg peket 1 kg tu. baunya mmg pelik je. lepas tu tak berani lagi beli.

    betullah bee.. camna nga peniaga yg dok meniaga makanan grg2… mesti dorg dok guna berulang kali selagi boleh kan… kita pulak dok ulang alik beli kat dia… huhu…

  30. Biasa beli yg dlm botol je…..ada juga guna minyak lebih sekali.

  31. Saya mendengar melalui berita radio penafian oleh pihak KKM mengenai isu ini.

  32. rakyat marhen yg makan pun x brape cukup xleh la wat camtu.. huhu..

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge