Jangan Guna Minyak Masak Berulang Kali

Hal ini telah pun kita tahu lama dulu kan ? tapi berapa ramai yang praktikkan di rumah ? saya sendiri kadang2 guna juga 2-3 kali minyak masak tu , tapi tengok lah juga jenis masakkan yang kita masak tu , setakat goreng cucur udang sekali dah nak buang minyak masa , sayang lah pula , jika kita goreng ikan ke yang mengotorkan minyak boleh lah di buang , tak kan sampai nak tunggu minyak masak jadi pekat baru nak buang bahaya tu.

Tapi yang jadi persoalannya .. jika kita makan di kedai , maklumlah orang sekarang banyak makan di luar dari dirumah , nak-nak warga kota kan .. ataupun petang-petang rasa nak makan goreng pisang , nak beli pisang susah pula nak dapat goreng pisang yang dah siap senang berselerak di tepi-tepi jalan , agak-agak berapa kali mereka guna pakai minyak masak tersebut ? kena fikirkan semula ni…

minyak-masak-saji-2kg 6.25

Cuba baca di bawah , Minyak dalam paket 1kg tu pun tak original .. hohohoho kenapa mesti ada benda begitu di pasaran ? ini kes naya .. nasib lah biasa beli minyak masak dalam tong yang besar gedabak tu , tapi kadang-kadang kecemasan plus susah nak bawa balik ada juga terbeli minyak masak paket kecil tu .. lepas ni tak nak dah beli minyak masak dalam paket , patutlah baunya pelik semacam je.

Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.

Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.

“Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

“Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang? katanya ketika dihubungi The Star.

Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

“Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat,” kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

53 Comments

  1. esempoi 17/12/2011 Reply
  2. kakyong 16/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
    • cikpuanhady 16/12/2011 Reply
      • kakyong 17/12/2011 Reply
  3. titan 15/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  4. sabree hussin 15/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  5. shraqs 15/12/2011 Reply
    • puanbee 15/12/2011 Reply
      • shraqs 15/12/2011 Reply
        • puanbee 15/12/2011 Reply
  6. khairul 15/12/2011 Reply
  7. zax 15/12/2011 Reply
  8. Gen2Merah 15/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  9. maya_mustwany 15/12/2011 Reply
  10. pia 15/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  11. Denaihati 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  12. ummiross 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  13. apaajanews 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  14. mrs.yie 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  15. amirulfaiz 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  16. shahzy 14/12/2011 Reply
    • puan kutu 15/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  17. Juan 14/12/2011 Reply
  18. Norizwan 14/12/2011 Reply
  19. bardboo 14/12/2011 Reply
  20. effa 14/12/2011 Reply
  21. Ummi Hanie 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  22. Budax Lanun 14/12/2011 Reply
  23. pam 14/12/2011 Reply
  24. wazy 14/12/2011 Reply
  25. Fakarepain 14/12/2011 Reply
    • puanbee 16/12/2011 Reply
  26. ~azatie~ 14/12/2011 Reply
  27. yanmie 14/12/2011 Reply
  28. izan ishak 14/12/2011 Reply
  29. Nazayiena 14/12/2011 Reply
  30. akubiomed 14/12/2011 Reply
  31. shah rizar 14/12/2011 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *