Dec
2011

Jangan Guna Minyak Masak Berulang Kali

Hal ini telah pun kita tahu lama dulu kan ? tapi berapa ramai yang praktikkan di rumah ? saya sendiri kadang2 guna juga 2-3 kali minyak masak tu , tapi tengok lah juga jenis masakkan yang kita masak tu , setakat goreng cucur udang sekali dah nak buang minyak masa , sayang lah pula , jika kita goreng ikan ke yang mengotorkan minyak boleh lah di buang , tak kan sampai nak tunggu minyak masak jadi pekat baru nak buang bahaya tu.

Tapi yang jadi persoalannya .. jika kita makan di kedai , maklumlah orang sekarang banyak makan di luar dari dirumah , nak-nak warga kota kan .. ataupun petang-petang rasa nak makan goreng pisang , nak beli pisang susah pula nak dapat goreng pisang yang dah siap senang berselerak di tepi-tepi jalan , agak-agak berapa kali mereka guna pakai minyak masak tersebut ? kena fikirkan semula ni…

minyak-masak-saji-2kg 6.25

Cuba baca di bawah , Minyak dalam paket 1kg tu pun tak original .. hohohoho kenapa mesti ada benda begitu di pasaran ? ini kes naya .. nasib lah biasa beli minyak masak dalam tong yang besar gedabak tu , tapi kadang-kadang kecemasan plus susah nak bawa balik ada juga terbeli minyak masak paket kecil tu .. lepas ni tak nak dah beli minyak masak dalam paket , patutlah baunya pelik semacam je.

Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.

Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.

“Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

“Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang? katanya ketika dihubungi The Star.

Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

“Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat,” kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

Search

53 thoughts on “Jangan Guna Minyak Masak Berulang Kali

  1. Baik beli yg dalam botol plastik tu Bee.. sbb tu memang gred 1.

    Jika dlm tong tin tu.. gred 2. harga murah sikit. tp kualiti tetap better la dr minyak repack @ minyak pack 1 kg tu..

    kakyong pun selalu guna at least 2 kali, lebh lagi kalo yg buat goreng cucur kan.. kalo goreng ikan @ ayam tu.. sekali jer la..

    ramai jugak blogger yg cover pasal nih.. kakyong dulu koje kilang minyak masak.. ;) minyak gred tertentu diproses pada tahap suhu berbeza..

    so minyak gred 3, dia likat.. bermakna ada byk lemak yg tdk disingkirkan.. ;)

    • oo dalam plastik tu gred 3 lah ye , saya tak tahu kalau tk baca info ni kak yong ,. tp memang biasa beli dalam botol , sekali beli 5 kg , 2-3 bulan baru habis hehe

      • Has,
        tapis???
        apa yg nak ditapis.. kalo dlm tu dah ade lelemak tambahan…
        u tak boleh tapis lemak tambahan dgn tapis biasa.. hihiii…

        utk penjagaan kesihatan kita, elok lah guna minyak dlm botol.. guna 2-3 kali jer..

  2. Yang jadi isu skrg ialah penjualan minyak masak recycle tu kan. Tapi klu kita sendiri guna d rumah rasanya taklah masalah besar, klu setakat sekali dua dan jangan pelbagai guna dahla kot. IMHO.

    • pelbagai guna macam mana tu ? saya cakap , bahaya guna minyak masak berulang kali so kena fikir2kan lah .. jangan sampai hitam baru nak buang

      • pelbagai guna,.. sekejap buat goreng ayam, pastu tukar buat greng benda lain plak… kalau untuk satu jenis masakan tak lebih dari satu hari mungkin bleh consider.. tapi selebihnya semua terletak di tangan kita sebagai pengguna kan

  3. “bee,kalau tgk kat pasar malam tu org jual cakoi tu…berapa kali diorng guna myk tu agaknya…sampai hitam mcm myk diesel dah kan…tp org beli jugak…kalau kt rumah,akak pun tgk keadaan jugak la…yg boleh pakai 2x pakailah…yg sekali guna dah hitam..buang jer lah…..”

  4. biasa beli minyak dlm botol, tapi kalau akan datang, minyak recycle ni dibotolkan, susah jugak kita nak tau minyak tu bukan recycle ke tak. minyak enjin pun ada yg recycle.

    • itu lah jangan lah ada minyakrecycle di pasaran , biarlah mahal sikit asalkan kesihatan terjaga , dr beli barang murah last2 kena bayar bil hospital 24 jam

  5. ummi memang tak pernah beli yang dalam paket tu sebab dulu dah ada yang bagitau, minyak tu ada yang recycle. Tapi tu lah, kalau makan kat kedai macamana ye, takkan dia orang nak tukar minyak bayak2 tu lepas sekali masak kan bee..

  6. minyak paket memang teman tak beli, takut ada unsur unsur recycle…..lagi satu bee beras kilo yang dijual dikedai …selalunya terbuka…mana lah tau tikus ke malam malam dok lepak
    dalam guni tu pulak…adusss

    • betul juga , lagi satu pulut yang di jual kilo , saya pernah nak beli tapi tak jadi , rela saya tak makan pulut , sebab kedai runcit biasanya akan campur beras pulut dengan berasa biasa , entah apa2 , menipu betul ..

  7. mmg bahaya guna minyak berulang kali.
    kerana molekulnya akan berubah..

    tapi kat rumah saya memang guna berulang berkali, kali dan kali..
    sebab emak saya mmg tak suka membazir…

  8. ni link tentang penafian pihak kkm mengenai isu penggorengan berulang
    http://www.moh.gov.my/press_releases/241
    dan untuk penduan mengenai amalan yang baik untuk penggunaan minya masak berulang adalah disni pula http://fsq.moh.gov.my/v3/index.php?option=com_k2&view=item&id=476:risalah-panduan-penggunaan-minyak-masak-berulang-kali-bahasa-melayu
    Dr. Siti Norbayah Abdul Malek ni merupakan supervisor saya semasa final year project semasa di uitm, menurut beliau, minyak masak didalam paket itu tidak sihat, bukan tidak boleh digunakan langsung. tetapi kita sebagai rakyat haruslah bijak untuk menimbang yang mana baik dan yang mana tidak baik.
    penggunaan minyak secara berlebihan adalah tidak baik untuk kesihatan.
    sekian….

  9. saya pun selalu rasa sayang nak buang minyak yg digunakan utk goreng cekodok tu je..tapi kalau da sakit nanti, lagi susah kan..huhu,…kak, naper blog ni dah takde commentluv?

  10. dah tahu bahaya…kenapa masih d pasarkan??? jangan jadi manusia yang pentingkan keuntungan semata-mata!! tak fikir ke golongan yang kurang mampu?? dieorang majoriti semua pakai minyak pakej yang kecik tu..pihak yang bertanggungjawab plak…dah tahu bahaya…sekat la…jangan nak buat lepas pandang je…ke dapat skit sbnyak dari dieorang???

  11. mmg xmau beli yg kampit2 tu … mksud nis, yg leh top up2 kat kedai tu kan .. ahakss mcm prepaid tepon lak top up2 … racun satu hal … satu lg dikhuatiri minyak yg dah diguna dr hotel2 misalnya … dan entah apa dah dogoreng sebelum tu kan … euwww geli

  12. Assalam, mmang ada dengar cite yang mcm nie tapi ttap juak di buat…. hehehe… yang minyak 1 kilo tu mmang selalu beli kalau kat rumah nie… bahaya rupanya juak…. nak beritahu mama nie… thanx puanbee…

  13. hai,salam kenal….x pernah plak terserempak dengan minyak paket kecik yang bermasalah..but thanx for the reminder about that…

  14. biasa beli yang dalam botol, kat rumah ni akak memang guna minyak sekali je, sebab dulu memang pernah dengar orang cakap tak elok guna minyak masak banyak kali, tapi tak tahulah kannn

  15. kak izan pernah sekali beli yg peket 1 kg tu. baunya mmg pelik je. lepas tu tak berani lagi beli.

    betullah bee.. camna nga peniaga yg dok meniaga makanan grg2… mesti dorg dok guna berulang kali selagi boleh kan… kita pulak dok ulang alik beli kat dia… huhu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge