Hantaran Dulu Dan Hantaran Sekarang

Tengah berbincang dengan adik beradik sebelah suami nak sponsor hantaran untuk adik ipar , ye lah kalau seorang abang atau kakak sponsor satu dulang dah jimat duit adik tu nak berkawin , duit hantaran saja dah berapa ribu. Tak perlu lah sebut disini. Karang kecik hati pulak orang yang membaca.Sambil-sambil tu search lah tengok idea gubahan hantaran zaman sekarang. Semuanya sepesen saja. Banyak selitkan bunga dan reben.

hantaran perkahwinan dulu

Gotong royong buat bunga telur

Yelah hantaran orang sekarang ni kebanyakkannya tempah saja , tak macam zaman saya kawin dulu ..semuanya di gubah oleh orang kampung , di sponsor juga 2-3 dulang hantaran. Bila teringat balik bagaimana kemeriahan majlis pertuanangan dan perkahwinan tu boleh buat kita tersenyum-senyum. Tak macam sekarang , mana ada gotong royong dah ..

Gotong royong zaman dulu memang betul membantu , selain dari ringankan beban kerja oleh pihak pengantin , sebaliknya duit ringgit pun jarang di gunakan , so dulu tak de istilah berhutang untuk berkahwin dan bertunang.

hantaran kawin dulu - dulu

gubahan hantaran sendiri

Tengok hantaran semasa majlis pertunangan saya , semua di bungkus .. apa tidaknya semuanya makanan yang kawan-kawan dan jiran-jiran sponsor , dalam tu semua makanan yang memang telah di gubah , ada kuih bahulu bentuk ikan , ada bunga yang di perbuat dari pulut kacau , ada puding tembikai yang sebijik macam tembikai , ada sejambak coklat di buat anggur , ada sejambak bunga dari asam kana. Sekarang mana dapat dah macam tu…

gubahan hantaran dulu

Tengok gambar di atas ni ada waffer yang di buat rumah , sangat kreatif .. dulu-dulu kalau bertunang memang banyak bagi hantaran dalam bentuk makanan dan tepak sireh sahaja , jika berkahwin baru bagi hantaran dalam bentuk benda , contohnya sejadah , telekung , minyak wangi dan lain lain.

hantaran dulu

Dulu ai selim , apa tidaknya .. masih muda trang tang tang…
Tapi orang sekarang akan bagi hantaran jenis gadjet terkini , replika kunci rumah , cincin berlian , coklat , cupcake .. itu semua dah macam bukan budaya kita je , dulu bahulu sekarang cup cake kan ..

kawin dulu

Dengan kawan-kawan semasa majlis perkahwinan saya pulak , alahai semuanya dah kemana lah .. lama tak jumpa cik kak cik kak ni semua.

Oh yeayhhhh saja tayang gambar ai tanpa corset pun dulu kahkahkah .. saya tak tau kenapa jurusolek tu makeup muka saya sampai jd mcm tu … alahai dah rupa opera , tapi .. waktu dulu keputusan bukan terletak di tangan pengantin , nak apa pun mak yang tentukan , lain zaman sekarang pengantin yang tentukan.

Dah dapat hantaran apa nak bagi pada adik ipar nanti , nak bagi telekung lah ..ai tetap old fesyen lah .. bagi telekung lagi baik dari benda-benda lain .Saham akhirat … hehehehehe..

Search

Comments

  1. Sekarang semua beli je. Ada perunding perkahwinan semua lengkap dalam tu. katering, hantaran, mak andam, pelamin tinggal pilih je nak tema apa. Boleh kawin di kayangan, dalam taman, dasar laut, pulau dan banyak lagi. Pengantin cuma perlu sediakan duit je dan datang bawak badan
    Norasikin recently posted..Resepi Nasi Lemak KukusMy Profile

  2. comelnya akak,,a’a, sekarang hantaran banyak dah berubah kan.
    eiela recently posted..Misi Menambah Berat BadanMy Profile

  3. dulu adik beradik berkerjasama nak siapkan satu2 gubahan hantaran
    gubahan hantaran recently posted..Hubungan Intim Suami Isteri Dan Cara Puaskan Suami isteriMy Profile

  4. Dulu punya simple tapi yang istimewa adik beradik berkerjasama dan riuh rendah nak buat.

  5. amaboi..
    klasik gambar yer..layan..
    Terbelog recently posted..Menangi RM40 Ribu Dalam Peraduan EURO SekarangMy Profile

  6. zaman sekarang macam2…
    sampai ipad pun boleh dijadikan hantaran..
    xmampu gue..
    ehehehe
    mie recently posted..Saphai Pae Hostel Terbaik Di BangkokMy Profile

  7. dulu punya hantaran memang meriah.bila tgok balik macam kelakar pun ada.masa kutu tunang hantaran semua makanan manis2 smp around 30 dulang,ye la jiran2 semua bagi..:)

    mmg slim bee dulu.hehe..

  8. wah, mudanya dia..
    titan recently posted..Fanpage Bulu Ketiak Lelaki KacakMy Profile

  9. Sengih Bee dengan hantaran ha, comel :)

    Myra walau baru 2thn camtu, tp tetap meriah jugak, ada gotong royong, hantaran gubah sendiri :) Hasil sendiri puas hati kan :)
    Myra Jay recently posted..Kejadian di TOILETMy Profile

  10. memang berbeza betul kan..kalau dulu semuanya memnag gotong-royong buat sama2…eh kak, bukan sengih lagi ye dlm gambar2 kat atas tu.hehe..
    bardboo recently posted..Cara Merancang Persaraan Yang Baik | Susah Dahulu, Senang KemudianMy Profile

  11. cmichaelsny :

    Thanks for sharing this kind of post..I really appreciate this..
    cmichaelsny recently posted..Homemade Face Masks for AcneMy Profile

  12. sekarang bunga telur pun dah jarang jumpa, gula2, sumi, mcm lagilah.

  13. walaupun syg..tp nk sediakan hantaran kdg2 gerun juga..huhu
    Jebeng Otai™ recently posted..Inspirasi WayangMy Profile

  14. dulu memang meriah apatah lagi di kampung nampak tanda-tanda kesepakatan dalam majlis..
    hatiputera recently posted..BELAJAR RESEARCH KEYWORD LELAKI KACAKMy Profile

  15. meriah org2 dulu tunang kan… zaman zie dulu letak dlm bekas plastik lutsinar tu.. xde bungkus2 dgn plastik.. tp gubah tetap ada… mak zie suka gubah2 hantaran.. jiran2 pun ada yg sponsor…. kt umah mak, gotong royong ni tetap ada, cuma mungkin dh x semeriah dulu.. sbbnya, kebyakkan org veteran saja.. yg muda mudi segan nak join… hmmm….
    zie fauzi recently posted..BAHAYA AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH 6 BULANMy Profile

  16. ala seronoknye bee kawennn… ekeke… hepiii gituu… :p

    mmg le dulu slim tak yah corset.. nis pun dulu baju saiz M jek… skrg mesti nk L.. huhh…

    tp zmn nis kawen sume mak abh tentukn… nis xde mintak ape2 pung…
    Ummi Hanie recently posted..Ciri-ciri sebuah TaDiKa dan TaskaMy Profile

  17. Emm klasik betol hantaran zaman dulu…barang klasik penuh dengan makna..
    Hafizul recently posted..Suasana Meriah Di Pondok KecilMy Profile

  18. Wah… Nie gambar zaman muda mudi dulu yeee… :D
    Izzuddin Fauzi recently posted..Perisian Quran Percuma Mesti AdaMy Profile

  19. meriah barang hantaran bee dulu..
    Ibu Mifzal Arsyad recently posted..Asma & Jangkitan Kuman Dalam Paru-ParuMy Profile

Trackbacks

  1. [...] Hantaran dulu hantaran sekarang Merisik buat pakcik [...]

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge