May
2012

Hantaran Dulu Dan Hantaran Sekarang

Tengah berbincang dengan adik beradik sebelah suami nak sponsor hantaran untuk adik ipar , ye lah kalau seorang abang atau kakak sponsor satu dulang dah jimat duit adik tu nak berkawin , duit hantaran saja dah berapa ribu. Tak perlu lah sebut disini. Karang kecik hati pulak orang yang membaca.Sambil-sambil tu search lah tengok idea gubahan hantaran zaman sekarang. Semuanya sepesen saja. Banyak selitkan bunga dan reben.

hantaran perkahwinan duluGotong royong buat bunga telur

Yelah hantaran orang sekarang ni kebanyakkannya tempah saja , tak macam zaman saya kawin dulu ..semuanya di gubah oleh orang kampung , di sponsor juga 2-3 dulang hantaran. Bila teringat balik bagaimana kemeriahan majlis pertuanangan dan perkahwinan tu boleh buat kita tersenyum-senyum. Tak macam sekarang , mana ada gotong royong dah ..

Gotong royong zaman dulu memang betul membantu , selain dari ringankan beban kerja oleh pihak pengantin , sebaliknya duit ringgit pun jarang di gunakan , so dulu tak de istilah berhutang untuk berkahwin dan bertunang.

hantaran kawin dulu - dulu

gubahan hantaran sendiri

Tengok hantaran semasa majlis pertunangan saya , semua di bungkus .. apa tidaknya semuanya makanan yang kawan-kawan dan jiran-jiran sponsor , dalam tu semua makanan yang memang telah di gubah , ada kuih bahulu bentuk ikan , ada bunga yang di perbuat dari pulut kacau , ada puding tembikai yang sebijik macam tembikai , ada sejambak coklat di buat anggur , ada sejambak bunga dari asam kana. Sekarang mana dapat dah macam tu…

gubahan hantaran dulu

Tengok gambar di atas ni ada waffer yang di buat rumah , sangat kreatif .. dulu-dulu kalau bertunang memang banyak bagi hantaran dalam bentuk makanan dan tepak sireh sahaja , jika berkahwin baru bagi hantaran dalam bentuk benda , contohnya sejadah , telekung , minyak wangi dan lain lain.

hantaran dulu

Dulu ai selim , apa tidaknya .. masih muda trang tang tang…
Tapi orang sekarang akan bagi hantaran jenis gadjet terkini , replika kunci rumah , cincin berlian , coklat , cupcake .. itu semua dah macam bukan budaya kita je , dulu bahulu sekarang cup cake kan ..

kawin dulu

Dengan kawan-kawan semasa majlis perkahwinan saya pulak , alahai semuanya dah kemana lah .. lama tak jumpa cik kak cik kak ni semua.

Oh yeayhhhh saja tayang gambar ai tanpa corset pun dulu kahkahkah .. saya tak tau kenapa jurusolek tu makeup muka saya sampai jd mcm tu … alahai dah rupa opera , tapi .. waktu dulu keputusan bukan terletak di tangan pengantin , nak apa pun mak yang tentukan , lain zaman sekarang pengantin yang tentukan.

Dah dapat hantaran apa nak bagi pada adik ipar nanti , nak bagi telekung lah ..ai tetap old fesyen lah .. bagi telekung lagi baik dari benda-benda lain .Saham akhirat … hehehehehe..

Search

22 thoughts on “Hantaran Dulu Dan Hantaran Sekarang

  1. Pingback: Hantaran Untuk Majlis Bertunang Pakcik | Puanbee.com | Diari Ibunda

  2. Sekarang semua beli je. Ada perunding perkahwinan semua lengkap dalam tu. katering, hantaran, mak andam, pelamin tinggal pilih je nak tema apa. Boleh kawin di kayangan, dalam taman, dasar laut, pulau dan banyak lagi. Pengantin cuma perlu sediakan duit je dan datang bawak badan
    Norasikin recently posted..Resepi Nasi Lemak KukusMy Profile

  3. dulu punya hantaran memang meriah.bila tgok balik macam kelakar pun ada.masa kutu tunang hantaran semua makanan manis2 smp around 30 dulang,ye la jiran2 semua bagi..:)

    mmg slim bee dulu.hehe..

  4. meriah org2 dulu tunang kan… zaman zie dulu letak dlm bekas plastik lutsinar tu.. xde bungkus2 dgn plastik.. tp gubah tetap ada… mak zie suka gubah2 hantaran.. jiran2 pun ada yg sponsor…. kt umah mak, gotong royong ni tetap ada, cuma mungkin dh x semeriah dulu.. sbbnya, kebyakkan org veteran saja.. yg muda mudi segan nak join… hmmm….
    zie fauzi recently posted..BAHAYA AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH 6 BULANMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge