Lesung batu ni di gunakan untuk menumbuk bahan bahan rempah atau bahan bahan untuk di jadikan pes dalam masakan. Kalau guna lesung batu tu kiranya cara tradisional la sebab ramai orang dah beralih arah menggunakan blender eletrik kalau nak menghancurkan bahan bahan untuk masakan. Tapi penggunaan lesung batu sehingga kini masih di pratikkan. Sebab ada beza dari segi rasa kalau kita blend bahan bahan guna lesung batu dengan blender elektrik tu. Terutama kalau nak buat sambal belancan serius memang sangat berbeza kalau guna blender elektrik dengan di tumbuk dengan lesung batu. Sudah semestinya cara tradisi lebih sedap berbanding yang moden …
Tadi saya tertonton rancangan Wanita Hari ini tapi saya tak berapa pasti dalam segmen apa. Tapi ada aktiviti memasak beberapa kumpulan kat situ. Salah satu menu yang saya rasa rare adalah menu Laksa tempoyak. Saya sendiri tak pasti siapa pencetus resepi laksa tempoyak ni tapi kita biasa dengar masakan berasaskan tempoyak ni terkenal di negeri perak & pahang tapi laksa tempoyak memang sesuatu yang sangat rare. Bila saya buat post di facebook berkaitan laksa tempoyak ni ternyata ramai masih pelik dengan menu ni. Mungkin masing masing membayangkan Laksa kuah ikan di campur dengan tempoyak yang kita tahu di perbuat dari …
Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik. Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar …
Tak semua orang tahu nama nama & jenis ikan walaupun dia tahu memasak. Kadang kadang ada ikan yang nampak rupa macam sama tapi sebenarnya lain namanya. Penting untuk kita ambil tahu nama & jenis ikan ni sebab kadang kadang ada masakan yang tidak sesuai guna sebarangan ikan. Dia kena guna jenis tertentu saja. Mungkin cara masak & rasa dia mainkan peranan penting dalam sesuatu menu tu. Jadi hari ni bersantai santai hari minggu kat rumah jom saya kenalkan anda dengan jenis jenis ikan yang biasa kita nampak di jual di pasar basah atau di kedai2 runcit mahupun pasaraya. Cukup anda …
Siapa kata artis je boleh terkenal di dunia. Roti pun ada yang terkenal jugak ok. Selama ni kita hanya tahu makan roti tapi tak ramai yang kenal jenis jenis roti yang di makan. Bagi dia, semua jenis roti adalah roti jer hehehehe Tapi tak salah kita ambil tahu serba sedikit pasal roti ni. Ia juga salah satu cabang ilmu juga lebih lebih lagi bagi mereka yang nak sambung belajar dalam bidang masakan. Maybe dalam pastri ke kan. So penting juga untuk tahu jenis jenis roti yang ada Kalau nak cerita semua jenis roti yang ada kat dunia ni memang terlalu …