Assalamualaikum  allhamdulilah. TETIBA TERAJIN. Aku ni bukan jenis rajin masak. Makan tu rajin la. Tiba tiba teringin pula dengan cucuq keria gula melaka ni. Nak pergi melaka semata-mata nak beli keria ni ? memang tak lah. Aku bab nak beratur tu sorry .. tak berapa bekenan. Jadi cara lain ialah buat sendiri. Kos nya dalam RM10 sahaja. Sekeluarga makan siap repeat 4 kali.

Untuk berjimat , para ayah kena bagi galakan pada para ibu ni supaya rajin masak. Aku tak rajin sangat sebab bagi aku letih memasak. Aku masak simple je .. janji makan kenyang sudah. Nasi dengan kicap + telur pun jalan ja.

RESEPI KERIA GULA MELAKA

Amaran : kadang ada benda tak betul sangat , jangan la ikut sebab aku bedal je gaul ni. Nasib baik jadi nya pun.

  1. No 1 mesti lah rajin nak masak hokey .
  2. Keledek 2 kilo
  3. sedikit tepung gandum
  4. gula melaka
  5. minyak untuk menggoreng

Rebus dahulu ubi sehingga empuk. Ikut suka nak guna ubi keledek apa. Ikut kan cara tradisional orang tua dulu buat keria guna keledek putih. Aku campur dengan keledek oren. Tu pun rasa nak guna keledek ungu sebab lebih sedap. Tapi takut kejadian tak di ingini berlaku pula.

Dah rebus , toskan biarlah sejuk sikit boleh lenyek. Lepas tu taburkan tepung sedikit demi sedikit. Sekadar cukup untuk membentuk. Aku tak suka banyak tepung , kalau korang nak rasa tepung banyak sikit letak lah banyak. Jaga-jaga jangan sampai hilang rasa keledek tu sudahlah. Karang bukan jadi keledek. Jadi donut pula.

Tambahkan sedikit garam.

Bentukkan bulat-bulat cucuk lubang di tengah2 dan ketepikan.

Goreng sekejap dalam minyak panas.

Alih alih biar dia hitam manis sikit tak apa. Angkat dan ketepikan  , habiskan goreng cuk keria dulu baru lah buat sira gula melaka tu ye.

Cara buat sira melaka

Aku tak jumpa gula melaka yang original ke apa di pasaraya sini. Aku jumpa gula kabung yang macam blok tu. Macam bentuk buluh di potong-potong . Kalau korang biasa di dapur mesti tahu. Guna je lah gula melaka apa pun janji warna hitam tu sudah lah.

Aku guna 3 ketul dalam RM4.00 tu. Disebab kan tak berapa suka manis gula jadi aku tak campur gula putih langsung. Ada orang cakap kena guna sikit nak bagi effect gula keping-keping ranggup bila dah siap sejuk nanti.

Guna air dalam 2-3 sudu masukkan gula dan cairkan.

Selepas dah cair gaul je cepat-cepat kuih keria tadi.

Hidangkan.

NOTA KAKI : Semasa upload di fb ada orang ajar   nak effect keping-keping rangup lagi selain campur gula putih , taburkan sedikit tepung gandum atau tepung beras semasa salut / gaul kuih keria dengan gula melaka.

Korang lah try. Aku rasa tak mau repeat buat dah. Manis sangat. Sekali makan ..sedap nya cair dalam mulut  , manis keledek. Wangi gula melaka. 2 kali makan sebab rasa tak puas makan kali pertama. 3 kali makan sebab saja lapaq pulak.4 KALI makan sebab anak-anak pun tak nak dah. Mak lah kena makan.

SEKIAN

resepi hebat dari puanbee

😛

Cendawan mekah , kambuchea tea atau mud mud ,  Korang panggil nama apa benda ni ? Siapa sini ada ternak mud mud ni ? saya adalah bela lebih kurang dalam 6 bulan. Dan minum setiap hari pagi dan malam. Selain dari amalan meminum cuka epal , teh hijau dan teh detox . Saya dah suka minum teh mud mud ini. Selain dari mudah  , murah dan ianya sangat mujarab untuk saya.

Saya ada join satu group facebook tentang cendawan mekah ini. Masyallah teruja banyak betul khasiat dan kegunaan cuka cendawan mekah yang telah di peram. Ada yang menjadikan sebagai baja untuk galakkan pokok bunga berbunga dan pokok cili berbuah. Seronok tengok. Saya hanya amalkan minum sahaja untuk detox. Saya ada masaalah penghadaman.

Cara saya menjaga menyediakan / membela cendawan mekah.

Saya sendiri dapat info dari sepupu saya yang mula-mula memberi benih cendawan ini kepada saya. Terima kasih diana .

Cendawan mekah harus di rendam dengan air teh bergula. Gula itu sebagai makanan untuk cendawan mekah tersebut. Saya pun masih lagi belajar dan mencari info tentang cendawan mekah ini.

Bancuh air teh seperti biasa  sejukkan dan rendamkan cendawan mekah di dalam balang kaca  tutup balang dengan kain je untuk beri pengudaraan kepada cendawan atau mud mud ini.

Kain dan balang haruslah bersih   kain di ganti selepas setiap kali buka tutup kalau rajin , biasanya peraman mengambil masa 2 minggu untuk khasiat yang lebih baik.

Jika air peraman terlalu lama tak sesuai lagi kita minum , kerana bertosik. Read More →

Assalamualaikum dan hai hai hai .. Kali ni nak share resepi roti john paling senang nak buat di rumah. Guna bahan yang tersedia di rumah je. Tak payah nak ke kedai semata-mata nak buat roti john. Walaubagaimana pun boleh je tambah bahan lain seperti cheese , daging atau ayam. Tambah cheese jadi lah roti john cheese , tambah ayam jadi lah roti john ayam kannn .. dan begitulah seterusnya.. Lain kali kita tambah udang jadi roti john special udang pula. Tak begitu cik jah ?

Bahan – bahan untuk buat roti john :

  • ROTI SOSEJ : Jenis panjang tu ada 2 size kan , belilah yang muat kuali. Tak muat pun boleh potong. Nak guna roti biasa tu pun boleh je.
  • Bahan untuk inti : 6 biji telur ,  bawang besar potong dadu , telur , lada hitam dan garam.
  • Bahan untuk sayuran : kubis / salad dan bawang besar di potong dadu
  • Minyak atau metega untuk tumis. Ada mentega sedap sikit lah.

cara-buat-roti-john-telurCaranya : Pecahkan telur , masukkan lada hitam , garam , bawang merah dan kacau. Sukatan ada dalam gambar. Saya  main letak je . Rasa ok tak masin sangat dan tak pedas lada sangat sesuai untuk anak-anak , kalau suka lada hitam banyak boleh tambah lagi. Kalau nak tambah ayam atau daging boleh tabah , pastikan di kisar halus , nanti tak masak. Kalau suka boleh juga rebus atau tumis ayam dan daging dulu baru masukkan ke dalam adunan telur. Saya tak guna pak aji ye. Belah roti tetapi tak putus , macam biasa orang jual roti john buat tu.
roti-john-telur

Panaskan minyak , sikit je …  ambil sesenduk inti tadi tuangkan atas kuali biarkan masak sekeap , letakkan roti d atas telur.Boleh rujuk gambar di atas. Cara nak tekap tu. Kalau nak guna mentega masa ni ye . Letakkan mentega dan balik balikkan roti tersebut. Mentega sikit je , agak-agak lah ye.

cara-buat-roti-john-di-rumah

Ada orang letak sayur kemudian tuang sos dan mayonis kan ? tetapi saya gaul sayur dengan mayonis dan sos siap-siap. Bila roti john tadi dah masak. Angkat dan sejukkan sekejap terus letakkan sayur dan siap. Anak boleh makan terus. Dalam gambar saya gunaka kubis dan salad. Adunan telur saya ni boleh buat sebanyak 10 keping roti john. Banyak tak ?

Hah itu sahaja lah resepi paling mudah boleh di buat semasa sarapan atau pun semasa minum petang. Yang penting JIMAT. Anak saya memang suka makan. Lagi-lagi apa yang ibunya masak. Terharu mak ..

Nak sejukkan tekak di bulan ramadan ???  Sejak mengandung antara makan kesukaan adalah tembikai, hari-hari makan tembikai , pagi petang siang malam. Dalam bulan ramadan ni nak juga selit tembikai , kalau tak buat air tembikai , smoothie tembikai , atau makan tembikai , kita buat kerabu tembikai .. selang 2-3 hari kita buat la …

Di bulan ramadan benda pertama yang kita cari selepas berbuka adalah , air tak pun apa-apa yang sejuk kan ? kerabu tembikai ni memang sejuk , letak dalam peti ais …. nyum ~

Kerabu tembikai di bulan ramadan sejukkan tekakRead More →

Dah lama tak masak kari kepala ikan , selalunya tunggu balik kampung di utara baru buat kari kepala ikan kerana faktor di sana , ikan lebih segar , kelapa mudah di dapati. Tetapi dah kerinduan kari kepala ikan di dapur sendiri maka saya buat la di KL , dengan apa yang ada. Suami suka sangat dengan kari kepala ikan. Tu pun atas faktor kesihatan dia tak boleh makan selalu. Susah nak dapatkan kepala ikan segar. Kena rajin bertanya bila ikan di potong dan sebagainya. Kalau dah jadi mak mulut memang kena ringan agaknya.

Tak mahu bercerita panjang , mari lah tengok langkah – langkah menyediakan kari kepala ikan. Saya rajin ambil gambar kali ni…

Resepi nasi minyak

Resepi Kari Kepala Ikan Sentuhan Orang UtaraRead More →