LESUNG BATU HELLO KITTY VIRAL

Lesung batu ni di gunakan untuk menumbuk bahan bahan rempah atau bahan bahan untuk di jadikan pes dalam masakan. Kalau guna lesung batu tu kiranya cara tradisional la sebab ramai orang dah beralih arah menggunakan blender eletrik kalau nak menghancurkan bahan bahan untuk masakan.

Tapi penggunaan lesung batu sehingga kini masih di pratikkan. Sebab ada beza dari segi rasa kalau kita blend bahan bahan guna lesung batu dengan blender elektrik tu. Terutama kalau nak buat sambal belancan serius memang sangat berbeza kalau guna blender elektrik dengan di tumbuk dengan lesung batu. Sudah semestinya cara tradisi lebih sedap berbanding yang moden walau kaedah moden lebih cepat berbanding kaedah lama.

Sampai sekarang rasanya setiap rumah masih ada lesung batu.. sebab memang menjadi keperluan juga termasuk di rumah saya. Penggunaan lesung batu masih relevan mungkin sebab tu ada yang kreatif membuat lesung batu berbentuk hello kitty.

Almaklum la.. orang perempuan kan sinonim dengan kerja kerja di dapur & suka sesuatu yang comel. Ni kalau anak dara dapat maybe rajin sikit kot masuk dapur hehehee.

Agak kreatif & memang comel. Saya tak tahu maha di jual.. Tapi terbaca dari viral yang tersebar di media sosial. Jadi kalau berminat pandai pandai la google yer.

RARE! LAKSA TEMPOYAK

Tadi saya tertonton rancangan Wanita Hari ini tapi saya tak berapa pasti dalam segmen apa. Tapi ada aktiviti memasak beberapa kumpulan kat situ. Salah satu menu yang saya rasa rare adalah menu Laksa tempoyak.

Laksa Tempoyak The Chef Cafe

Saya sendiri tak pasti siapa pencetus resepi laksa tempoyak ni tapi kita biasa dengar masakan berasaskan tempoyak ni terkenal di negeri perak & pahang tapi laksa tempoyak memang sesuatu yang sangat rare.

Bila saya buat post di facebook berkaitan laksa tempoyak ni ternyata ramai masih pelik dengan menu ni. Mungkin masing masing membayangkan Laksa kuah ikan di campur dengan tempoyak yang kita tahu di perbuat dari isi durian tu. Gabungan bau ikan & bau durian.. Saya sendiri tak dapat bayangkan macam mana rasa & bau dia hehehehe

Saya cuba google untuk lihat macam mana rupa laksa tempoyak tersebut.. Hasil dari carian saya rupanya ada satu restoran di shah alam menghidangkan menu laksa tempoyak ni. Jadi warga Lembah klang kalau nak merasa laksa tempoyak ni boleh la try di The Chef Cafe Shah Alam.

Apa yang saya baca Laksa yang di hidangkan dengan keropok goreng, telur puyuh rebus dan beberapa jenis ulam yang apabila dicampur akan membangkitkan selera. Rasa masam manis tempoyak yang dimasak dengan ikan patin menjadi pelengkap

Katanya cara memasak laksa tempoyak sama macam masak gulai tempoyak ikan patin cuma ditambah dengan bunga kantan dan daun kesum sama seperti laksa.

Bagi penggemar tempoyak mungkin suka la kot laksa tempoyak tapi bagi yang bukan penggemar tempoyak mungkin tak kena dengan citarasa anda. Apapun kalau berani boleh jer cuba dulu

AWAS! INI SEBAB WANITA HAMIL HARUS ELAK MAKAN SUSHI

Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik.

Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar supaya dapat di elakkan agar tidak memudaratkan bayi dalam kandungan.

Antara makanan yang perlu ibu ibu yang sedang hamil perlu elakkan adalah Sushi. Kenapa tak boleh makan Sushi??

Ibu hami di nasihatkan untuk mengelak makan daging mentah contoh Sushi atau makanan yang kurang masak kerana ia mengandungi toksoplasmosis iatu parasit yang akan menyebabkan jangkitan serius kepada janin dan juga E.coli sebab a juga merbahaya kepada ibu hamil & kandungannya

Jadi kepada ibu ibu yang sedang mengadung tu.. Elakkan yer makan makanan yang berasaskan daging mentah atau kurang masak bagi menjamin kesihatan yang baik kepada anda & juga bayi yang di kandung.

Semoga info ini dapat memberi manafaat kepada semua wanita & ibu ibu yang sedang hamil.

JOM KENALI NAMA NAMA IKAN YANG ADA DI PASAR

Tak semua orang tahu nama nama & jenis ikan walaupun dia tahu memasak. Kadang kadang ada ikan yang nampak rupa macam sama tapi sebenarnya lain namanya.

Penting untuk kita ambil tahu nama & jenis ikan ni sebab kadang kadang ada masakan yang tidak sesuai guna sebarangan ikan. Dia kena guna jenis tertentu saja. Mungkin cara masak & rasa dia mainkan peranan penting dalam sesuatu menu tu.

Jadi hari ni bersantai santai hari minggu kat rumah jom saya kenalkan anda dengan jenis jenis ikan yang biasa kita nampak di jual di pasar basah atau di kedai2 runcit mahupun pasaraya.

Cukup anda kenal dulu dengan ikan ikan basic yang biasa kita jadikan menu harian di rumah. Sebab ini adalah antara ikan yang biasa kita nampak di jual secara berleluasa di mana mana pasar di Malaysia. At least bakal mak mertua tanya nanti takde la malu sangat hehehehe