AWAS JANGAN TERTIPU! KENALI CIRI CIRI PRODUK ORGANIK

Sekarang ni sebab kontroversi produk produk yang di kesan merbahaya ramai yang mula claim produk mereka organic walau sebenarnya tidak. Itu taktik penjual nak melariskan jualan & meletakkan harga yang mahal sebab kita sedia maklum menghasilkan produk organik memang kos dia lebih tinggi kerana perlu penjagaan yang rapi kerana tidak menggunakan bahan kimia.

Penting untuk kita tahu bagaimana ciri ciri produk organik sebenar supaya kita tidak tertipu dengan penjual yang ingin meraih keuntungan dengan cara menipu.

Jadi jom kita semak bagaimana ingin mengenalpasti sesuatu produk itu organik atau tidak..

1. Semak label

Kita harus sentiasa memeriksa label sebelum membeli makanan, apatah lagi untuk keluarga. Makanan boleh dipanggil organik jika sekurang-kurangnya 90 peratus mengandungi bahan-bahan semula jadi. Oleh itu, jika dalam label bahawa masih terdapat banyak bahan kimia yang ditulis, anda harus membatalkan niat untuk membelinya walaupun terdapat setem organik. Mungkin boleh juga di guna pakai tip ni untuk produk lain selain makanan.

2. Semak perakuan

Produk organik dikehendaki lulus peperiksaan badan pensijilan. Di Indonesia, ada sijil label makanan organik Bio Cert yang diterbitkan oleh Kementerian Pertanian. Jika dari Amerika, terdapat sijil dari Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA).

3. Perhatikan paparan

Penampilan produk organik seperti buah-buahan dan sayuran tidak boleh ditipu. Sayuran dan buah-buahan organik lebih cerah dan segar dan tidak berkilat. Dan jika anda mendapati lubang gigitan ulat, itu bermakna sayur-sayuran atau buah-buahan bebas daripada racun perosak, kerana ulat tidak suka makan makanan yang terdedah kepada racun perosak.

Moga dengan perkongsian ini membantu anda dari ditipu oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab di luar sana.

 

ULANGTAYANG DRAMA TEMAN LELAKI UPAHAN DI TV9

Drama adaptasi novel Teman lelaki upahan yang pernah meraih jutaan penonton semasa di tayangkan di slot Akasia tidak lama dulu kini di ulang tayang episodnya di TV9 di setiap selasa hingga Ahad pada pukul 8.30 malam..

Ni antara drama yang saya suka.. Lakonan Ungku Ismail Aziz & Siti Elizad. Drama ni sangat enjoy untuk kita follow. Bagi mereka yang sebelum ni memang tak layan drama pukul 7 kat TV3 mungkin terlepas menonton drama ni boleh la menonton nanti di TV9.

Drama ni mengisahkan tentang seorang perempuan yang mengupah seorang lelaki untuk menjadi teman lelaki & seterusnya akan berkahwin dengan dia secara kontrak untuk mewarisi harta ayah dia…

Teman Lelaki Upahan mengisahkan EL (Ungku Ismail Aziz), pemilik restoran The Spices yang diupah menjadi teman lelaki Kyra Lydia (Elizad Sharifuddin). Disebabkan satu insiden kecil yang berlaku di restoran itu, EL terjebak dalam rancangan gila Kyra Lydia. Tanpa pengetahuan keluarga EL, hubungan cinta palsu itu terjalin sehingga mereka bersetuju disatukan.

Bagi Lydia, EL lelaki yang sederhana, tapi bagi EL Kyra Lydia adalah gadis yang sombong, berhati batu dan penuh dendam. Dalam tidak sedar,cinta berbunga mekar antara mereka. EL berjaya mengubah perangai buruk Lydia. Pada saat EL ingin meluahkan rasa hati,ujian datang dan menjadikan dia seorang pendendam

Kyra Lydia berdendam pada ayahnya kerana baginya ayahnya punca ibu meninggalkannya. EL pula kecewa bila kekasih hatinya Zarra (Izara Aishah) berkahwin dengan abang longnya sendiri. Hubungan Lydia dan keluarga tirinya semakin baik,namun sebaliknya bagi EL. Kemalangan yang menimpa ayah dan abang longnya membuatkan dia berjanji menjaga Zarra yang mengandung.

Lydia tahu,dia terpaksa melupakan EL kerana Zarra cinta pertama pada EL.Apabila rahsia tentang ibu kandungnya curang dan penyakit ayahnya diketahui, Lydia mengambil keputusan memutuskan perkahwinannya dengan EL. Perkahwinan dibatalkan. Mulut kata benci, tapi hati kata sayang. Rasa cinta EL yang mekar buat Kyra Lydia dahulunya berganti menjadi dendam. Tapi akhirnya macam biasa la Happy ending..

Antara pelakon yang membintangi drama ni

  • Ungku Ismail Aziz sebagai Ezwan Lufti
  • Elizad Sharifuddin sebagai Kyra Lydia
  • Izara Aishah sebagai Zarra Aulia
  • Wan Raja sebagai Ezwan Yazeed
  • Siti Nur Zakiah sebagai Najwa Atikah
  • Shah Iskandar sebagai Fareez
  • Fikhree Bakar sebagai Iqbal Haidar
  • Efazira Sabri sebagai Elena
  • Sharifah Alesha sebagai Ezwani Sofea
  • Fazlina Ahmad Daud sebagai Azlina
  • Rahim Omar sebagai Dato Azham
  • Zaryn Min sebagai Datin Izzati
  • Mahmud Ali Basha sebagai Tan Sri Omar Wang
  • Dian P.Ramlee sebagai Puan Sri Sanisah
  • Azhan Rani sebagai Malik

Sorry kalau spoil sebab dah bagitau ending kan.. nama pun drama ulangan. Apapun walaupun dah tahu ending percayalah drama ni sangat best untuk di tontot. Boleh tengok gelagat El watak yang di lakonkan Ungku Aziz yang sangat santai.

Drama ni sebenarnya mereka melakonkan dengan sangat santai.. bermakna tak ikut sangat skrip. Dorang banyak bercakap apa yang terlintas di fikiran sebab tu nampak sangat real lakonan kedua dua watak hero & heroin.

Apapun selamat menonton buat semua.

LESUNG BATU HELLO KITTY VIRAL

Lesung batu ni di gunakan untuk menumbuk bahan bahan rempah atau bahan bahan untuk di jadikan pes dalam masakan. Kalau guna lesung batu tu kiranya cara tradisional la sebab ramai orang dah beralih arah menggunakan blender eletrik kalau nak menghancurkan bahan bahan untuk masakan.

Tapi penggunaan lesung batu sehingga kini masih di pratikkan. Sebab ada beza dari segi rasa kalau kita blend bahan bahan guna lesung batu dengan blender elektrik tu. Terutama kalau nak buat sambal belancan serius memang sangat berbeza kalau guna blender elektrik dengan di tumbuk dengan lesung batu. Sudah semestinya cara tradisi lebih sedap berbanding yang moden walau kaedah moden lebih cepat berbanding kaedah lama.

Sampai sekarang rasanya setiap rumah masih ada lesung batu.. sebab memang menjadi keperluan juga termasuk di rumah saya. Penggunaan lesung batu masih relevan mungkin sebab tu ada yang kreatif membuat lesung batu berbentuk hello kitty.

Almaklum la.. orang perempuan kan sinonim dengan kerja kerja di dapur & suka sesuatu yang comel. Ni kalau anak dara dapat maybe rajin sikit kot masuk dapur hehehee.

Agak kreatif & memang comel. Saya tak tahu maha di jual.. Tapi terbaca dari viral yang tersebar di media sosial. Jadi kalau berminat pandai pandai la google yer.

JIBAM FILEM PERTAMA BUNTAT 7 HARI MENCINTAIMU

Buntat nama salah satu watak kanak kanak dalam Drama 7 Hari Mencintamu. Drama ni mendapat sambutan hangat penonton & menjadi trending di media sosial tak lama dulu. Watak Buntat antara watak yang memberi kesan emosi kepada penontot.

Watak Buntat di lakonkan oleh seorang pelakon kanak kanak yang bernama  Mohd Ariff yang mengalami masalah disleksia. Kini Buntat bakal muncul dalam Filem pertamanya JIBAM. Bagi yang tak tahu sebenarnya filem Jibam adalah lakonan pertama Buntat bukan Drama 7 Hari Mencintaimu.

Dia di tawarkan berlakon oleh kartunis Ujang juga penulis komik Jibam. Untuk filem Jibam, Buntat memegang watak utama sebagai JIBAM.

JIBAM mengisahkan tentang seorang kanak-kanak istimewa yang mewarisi bakat mengubati orang daripada ayahnya. Jibam melalui waktu sukar bila sering diejek oleh budak-budak kampung kerana sikapnya yang pelik. Jibam suka mengumpul tin-tin kosong dan menyeretnya dengan tali. Jibam atau nama sebenarnya Ashraf, mewarisi kepandaian bapanya Suman mengubat penyakit.

Filem JIBAM di adaptasi dari Novel tulisan kartunis Ujang yang berjudul Jibam. Novel ini popular sekitar tahun 90an.

Filem ni di jangka akan meletop juga la.. Mungkin jalan ceritanya penuh ketawa & airmata selain populariti yang ada pada Buntat. Filem ni akan di tayangkan pada bulan september ni. Apapun semoga JIBAM memperolehi kutipan Box Office bila di tayangkan

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

 

Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan.

Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting.

Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana boleh termengandung walau mengamalkan pil perancangan kehamilan.

Ini sebab kenapa masih termengandung walau mengambil pil perancang..

Pil perancang keluarga mempunyai hormon yang menghalang ovulasi dari berlaku. Ia mengubah mukus pada pangkal rahim dan juga mengubah suai dinding rahim, lantas menghalang implantasi.

Akibatnya, sperma tidak dapat memasuki pangkal rahim. Kombinasi kedua-dua ini menghalang seseorang wanita daripada mengandung.

pil sangat berkesan sebagai kontraseptif yang dapat melindungi wanita. Jika betul penggunaannya, kurang dari satu dalam 100 akan termengandung dalam masa setahun.

Namun demikian, lazimnya lapan peratus pengguna biasa akan termengandung disebabkan oleh kecuaian dari segi memakan pil ataupun mungkin pil tidak dapat diserap disebabkan oleh permasalahan muntah-muntah.

Sekiranya ini berlaku, terpaksa menggunakan kaedah lain untuk mencegah daripada termengandung. Sumber: Utusan Malaysia 

Jadi jangan pelik kenapa termengandung walau mengambil pil perancang. Kalau ambil pil perancang penting untuk konsisten ambil setiap hari pada waktu yang sama. Tak boleh skip.. Ter skip sehari dua pun boleh berisiko anda mengandung jika bersama suami.

Kalau anda nak merancang kehamilan dengan menggunakan pil perancang paling senang nak konsisten adalah dengan cara set je alarm untuk remind masa makan ubat. Insya Allah.. Tak lupa hehehe.

SURAH SURAH YANG BOLEH DI AMALKAN KETIKA HAMIL

Semua wanita yang sedang hamil mengharapkan anak dalam kandungan di lahirkan dengan sihat, sempurna & membesar menjadi manusia yang memberi manafaat & kebaikkan kepada kedua ibu bapanya, agama, bangsa & masyarakat. Saya yakin tak ada seorang ibu atau ayah mendoakan anak dia lahir menjadi orang jahat kan.

Apa yang kita lakukan ketika hamil juga boleh mempengaruhi sifat anak kita yang bakal lahir. Sebab tu banyak pantang larang orang orang dulu semasa mengandung untuk memastikan anak yang lahir tidak ‘Terkenan’ katanya. Ada pantang larang orang tua tua yang merepek tapi masih ada yang relevan untuk di pratikkan. Jadi pandai pandai la yer.. Nak pilih yang mana baik di ikut & yang mana tak perlu di teruskan.

Bagi ibu ibu yang sedang hamil selain mengambil pemakanan yang sihat & supplement bagi membantu perkembangan bayi dalam kandungan membesar dengan baik.. Sebagai orang Islam amalan secara spiritual juga di galakkan untuk kita lakukan sepanjang kehamilan. Antaranya amalan membaca surah surah dalam Al Quran..

Bagi ibu ibu yang sedang hamil.. Anda boleh amalkan surah surah berikut..

  • Surah Yusuf > untuk memohon anak yang cantik rupa dan akhlak.
  • Surah Luqman > untuk memohon anak yang cerdik.
  • Surah Maryam > untuk memudahkan bersalin.
  • Surah Yasin > untuk memohon anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat.
  • Surah al-Hujurat > untuk membanyakkan susu ibu.
  • Surah al-Imran ayat 38 > untuk memohon anak yang baik.
  • Surah al-Imran ayat 8-9 > untuk memohon rahmat.
  • Surah Ibrahim ayat 40 > untuk memohon agar anak tetap mengerjakan solat.
  • Surah al-Baqarah ayat 128 > untuk memohon agar anak patuh kepada Allah S.W.T.
  • Surah Yassin ayat 22-23 > untuk menjaga aqidah/memberi hidayah kepada anak.
  • Surah as-Sajdah ayat 7-9 > untuk memohon agar anak menjadi orang yang soleh/solehah dan baik.
  • Surah al-Furqan ayat 74 > untuk memohon agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibubapa / doa untuk mendisiplinkan anak / doa untuk kebahagiaan sekeluarga.

Jadi pada yang tengah mengandung tu boleh la cuba amalkan surah surah tersebut. Semoga anak yang di lahirkan nanti cantik rupa paras, baik budi pekerti & menjadi penyejuk mata & jiwa kedua ibu bapanya. Amin..

MINUM TEH BOLEH MEMPERCEPATKAN BUKAAN BERSALIN

Bagi ibu ibu yang dah di trimester akhir memang akan mula mencari petua atau cara untuk mempercepatkan bukaan bersalin. Almaklum la.. Kontraksi tu sangat menyakitkan jadi tak ada yang sanggup menahan sakit kontraksi tu lama lama kan.

Kadang kadang ada orang sampai berhari hari terpaksa menahan sakit kontraksi tapi masih belum boleh bersalin kerana tiada lagi bukaan serviks. Dan akhirnya kalau terlalu lama mungkin doktor akan guna kaedah induce untuk membuka laluan atau terpaksa bersalin guna kaedah pembedahan.

Kebanyakkan wanita memang kalau boleh tak nak induce ataupun bersalin secara pembedahan. Yelah.. Agak rumit untuk menjaga pantang.. Induce pulak agak menyakitkan. Jadi mungkin tip tip & petua dapat membantu ibu ibu untuk mempercepatkan bukaan bersalin.

Antara tip yang ada boleh cuba lakukan ialah dengan meminum teh sehari secawan. teh yang di galakkan di minum adalah teh hijau & Jasmine. Dengan cara tu di katakan dapat membantu mempercepatkan bukaan serviks.

Selain tu petua yang kita biasa dengar dengan memperbanyakkan bergerak atau berjalan untuk mempercepatkan proses bersalin. Elakkan sembelit sekiranya berlaku sembelit kerana sembelit boleh menghalang kepala bayi untuk keluar. Jadi kalau mengalami sembelit elok la berjumpa doktor & dapatkan ubat untuk melawas.

Bersama suami jugak salah satu cara mempercepatkan bukaan servis & proses bersalin kerana air mani juga berperanan seperti ubat induce yang di gunakan untuk membuka pangkal rahim

Semoga tip ni membantu para ibu yang menanti hari bersalin supaya memudahkan proses bersalin nanti.

INI SEBAB BAYI MENGERAS DALAM PERUT & CARA MENGATASINYA

Bagi wanita yang biasa mengandung memang akan alami perut rasa mengeras & kejang. Kadang – kadang sampai rasa tegang dalam perut. Memang salah satu pengalaman hamil yang indah juga kan? Tapi ramai yang tak tahu kenapa berlaku situasi seperti itu..

Membawa bayi dalam kandungan memberi banyak tekanan ke atas otot-otot, sendi dan urat-urat anda. Maka tidak hairanlah jika anda rasa tidak selesa di bahagian perut.

Mungkin ramai beranggapan ia reaksi biasa baby dalam perut tapi sebenarnya perkara tu berlaku ada sebabnya.. Tiada satu perkara pun dalam dunia ni berlaku tanpa alasan & sebab munasabab.. Jadi meh saya kongsikan dengan anda kenapa berlakunya bayi mengeras..

  1. Bayi bergerak aktif
  2. Biasanya berlaku semasa atau selepas bersama pasangan (suami)
  3. Selepas melakukan senaman
  4. Semasa mengangkat barang yang berat
  5. Bila si ibu aktif
  6. Perut penuh
  7. Semasa atau selepas mengurut perut
  8. Dehidrasi

Dari apa yang saya baca itulah faktor yang mungkin buat bayi mengeras dalam perut. Dan cara mengatasinya adalah..

  • Cuba duduk sebentar.
  • Baring mengiring ke bahagian bertentangan di mana kesakitan itu berlaku, dan tinggikan kaki anda.
  • Mandi air hangat.
  • Tuam bahagian yang sakit menggunakan botol air panas atau beg gandum.
  • Cuba relaks.

Kram & kejang perut biasanya tak perlu risauan jika berlaku semasa awal kehamilan. Tetapi kalau ada simptom-simptom yang lain seperti mengalami pendarahan, ada kemungkinan kecil ia merupakan tanda anda mengalami keguguran lewat. Harus di ingat bahawa keguguran lewat sangat jarang berlaku berbanding keguguran awal. Hanya kira-kira satu dalam 100 keguguran berlaku pada lewat kehamilan. Jadi jika ada tanda tanda berikut merujuk la kepada doktor

Semoga perkongsian ini memberi manafaat buat semua.

MENJUAL PRODUK YANG BELUM DAPAT KELULUSAN KKM BAKAL DI DENDA SEHINGGA RM100,000

Ramai pengeluar & pengasas produk kesihatan & kecantikkan yang berani menjual produk mereka walaupun masih belum dapat kelulusan. Samada belum di mohon kelulusan kementerian kesihatan Malaysia atau masih dalam proses permohonan.

Ramai yang menggunakan alasan produk mereka sudah mempunyai keputusan lab test & telah di menghantar permohonan untuk mendapat kelulusan KKM jadi mereka cuba menyakinkan pengguna bahawa produk mereka selamat & sudah boleh di jual secara sah.

Sebenarnya.. adalah menjadi satu kesalahan bagi mana2 pengedar atau penjual menjual produk yang masih belum mendapat kelulusan KKM. Tak kira la sedang di proses permohonannya. Benda ni sangat penting terutama yang menjadi agent atau dropship sesuatu produk. Jangan sebab perkara ni anda di kenakan tindakkan undang undang pulak nanti.

Sebarang produk dalam bentuk ubat-ubatan, sama ada ubat-ubatan moden atau tradisional dan kosmetik yang digunakan untuk tujuan kecantikan perlu mematuhi keperluan undang-undang sebelum produk tersebut dihasilkan dan dipasarkan kepada pengguna. Di Malaysia, Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 merupakan peraturan yang mewajibkan sebarang produk ubat-ubatan dan kosmetik, didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD). PBKD merupakan sebuah badan eksekutif di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia, yang ditubuhkan di bawah peruntukan undang-undang, yang berfungsi memastikan sesuatu produk samada ubat-ubatan atau kosmetik selamat, berkesan dan berkualiti untuk kegunaan pengguna. Mana-mana pihak yang ingin menghasilkan sesuatu produk atau mengimport masuk sesuatu produk untuk tujuan jualan di Malaysia perlu mendaftarkan produk mereka dengan PBKD. Apabila sesuatu produk ubat-ubatan atau kosmetik diluluskan pendaftarannya dengan PBKD, produk tersebut boleh dianggap sebagai suatu produk yang selamat untuk digunakan. – sumber Malaysian Medical

Jika di dapati bersalah anda akan di kenakan hukuman Di bawah seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, individu yang disabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan kedua, boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi syarikat pula,  di bawah seksyen 12(2) Akta Jualan Dadah 1952,  hukuman denda tidak melebihi RM50,000 bagi kesalahan pertama dan denda RM100,000 bagi kesalahan berikutnya boleh dikenakan.

Bagi pengasas atau pengeluar produk mungkin dah kaya & amount tu tidak menjadi masalah besar pada mereka untuk membayar tapi bagi kita golongan tidak berkemampuan ni mungkin menjadi bebanan jugak. Jadi pastikan produk yang anda hendak jual itu ada kelulusan dari KKM

Apapun.. mampu atau tidak anda membayar denda bagi kesalahan tersebut tapi menipu pengguna bukan sahaja anda melanggar undang dunia malah anda bertanggungjawab untuk menjawab di hadapan Tuhan nanti.

AWAS! INI SEBABNYA BAHAYA BEDAK TALKUM KEPADA BAYI PEREMPUAN

Kebiasaan yang kita nampak sejak turun temurun di lakukan oleh ramai para ibu kepada bayi. Menyapu bedak talkum keseluruh badan termasuk bahagian kemaluan. Selain untuk mewangikan si kecil.. Kononnya untuk mengelakkan berlakunya ruam lebih lebih lagi di bahagian kemaluan.

Tiba masanya kita mengubah cara tersebut sebab ia sangat berisiko terutama kepada bayi perempuan. Kenapa bahaya menyapu bedak talkum di bahagian kemaluan bayi perempuan.

Dari sumber yang saya baca.. Bedak Talkum boleh menyebabkan kanser ovari. Jangan ingat bayi atau kanak kanak tidak boleh mengidap penyakit kanser ovari. Baru baru viral seorang kanak kanak 8 tahun tak silap saya menderita kanser ovari & telah pun meninggal dunia tapi kes kanak kanak tu saya tak pasti apa punca dia mendapat kanser ovari cuma saya nak jelaskan usia bukan penentu di jangkiti kanser ovari ni.

Kenapa bedak talkum boleh menyebabkan kanser ovari korang boleh baca dari printscreen di bawah..

Jadi adalah lebih baik mencegah dari merawati bila dah terkena penyakit tersebut. Tak perlu menyapu apa2 bedak talkum untuk elakkan ruam cuma kena selalu tukar diapers & cuci jer. Jangan biar anak anak korang lama terendam dengan kencing dalam diapers tu. Itulah salah satu punca penyebab ruam.

Semoga info ini memberi manafaat kepada semua ibu bapa. Ubah amalan yang berisiko.. Amalkan cara yang lebih selamat untuk mengurangkan risiko pasa si kecil.