BAHAYA PEWANGI KERETA YANG MURAH DI PASARAN

Bagi yang mempunyai kenderaan sendiri seperti kereta untuk memastikan kereta dalam keadaan berbau segar & menyenangkan salah satu cara menggunakan pewangi kereta.

Sekarang ni memang banyak pewangi kereta di jual.. ada yang berjenama ada yang tiada jenama. Memang ada beza antara yang berjenama seperti  Ambir pur dengan yang tiada jenama atau jenama yang tidak di kenali.

Memasang pewangi kereta juga boleh menyebabkan masalah kesihatan jika pewangi tersebut tiada pengiktirafan. Pastikan pewangi kereta ada ada  MSDS (Material Safety Data Sheet) untuk mengelakkan dari mengalami masalah kesihatan akibat dari pewangi kereta.

Kebanyakkan pewangi kereta yang murah & tiada jenama ini di kilangkan tanpa mematuhi ciri ciri serta standard pematuhan kimia yang di tetapkan. Di sebabkan itu mungkin memberi implikasi kepada kesihatan.

Jangan tak tahu pewangi tiruan yang mempunyai bahan kimia boleh menyebabkan kemandulan. Ini paling di takuti ramai orang.

Jadi kita ingin membeli pewangi kereta.. Pilih la dari jenama yang sememangnya sudah di kenali untuk mengelakkan anda menggunakan pewangi kereta yang berisiko memberi masalah pada kesihatan.

Semoga perkongsian ini memberi info berguna pada semua.

ADAKAH SELAMAT MELAKUKAN X-RAY KETIKA HAMIL?

saya rasa ramai yang tertanya tanya tentang perkara ini termasuk saya. Tadi saya terbaca dari perkongsian di Page Medical Mythbusters Malaysia tentang perkara ini. jadi saya copy paste untuk tidak tersalah menyampaikan fakta

Ramai yang bertanya adakah x-ray selamat dilakukan ketika hamil?

Tahukah anda, tanpa radiasi dari mesin X ray pun, kita memang dah terdedah kepada gelombang radiasi dari alam persekitaran kita.

Radiasi dari udara, tanah, air, permakanan terutamanya bila berada di dalam kereta, keretapi dan lebih-lebih lagi di dalam kapal terbang disebabkan radiasi kosmik dari angkasa. Radiasi dari alam persekitaran sukar dielakkan.

Dalam setiap kehamilan yang sihat, risiko mendapat kecacatan janin adalah 2%. Bermaksud dalam setiap 100 kehamilan tanpa apa-apa masalah, kami akan temui juga 2 bayi yang lahir dengan kecacatan, walaupun kehamilan itu adalah kehamilan yg tidak mempunyai apa-apa masalah.

Radiasi bergantung kepada jenis X-ray yang anda perlukan dan jumlah sebenar radiasi yang anda terima. Lebih tinggi tahap radiasi, lebih besarlah risikonya terhadap bayi. Kebanyakan X-ray seperti X-ray pergigian tidak mendedahkan bayi kepada tahap radiasi yang cukup tinggi sehingga boleh menyebabkan masalah.

Kekuatan X-ray diukur dalam unit rad. Rad ialah unit yang menunjukkan berapa banyak radiasi yang diserap oleh badan. Bayi dalam kandungan yang terdedah kepada lebih daripada 10 rad didapati berisiko tinggi mengalami masalah pembelajaran dan penglihatan.

Tetapi anda tidak perlu risau. Kebanyakan X-ray jauh lebih rendah daripada ini. Jarang sekali bagi X-ray mempunyai kekuatan lebih daripada lima rad.

Apakah tahap radiasi tertinggi yang dibenarkan kepada janin, untuk menentukan kesihatan janin tidak terjejas?

Jawapannya : 5 rad = 0.05 Sv = 50 mSv.

Jika ibu menerima radiasi 0.01 rad bila melakukan CXR, apakah radiasi yang sampai ke bayi dalam kandungan?

Jawapannya 0.07 mrad = 0.00007 rad. 
Jadi, 5 rad ialah bersamaan dengan ibu mendapat sebanyak 71 RIBU kali Xray ( lebih kurang)

Jika doktor anda merasakan bahawa X-ray diperlukan dalam situasi tertentu, jangan bimbang. Jumlah radiasi yang akan bayi anda terima tentu saja dalam lingkungan julat yang selamat. Pada hari ujian dilakukan, pastikan juru xray yang bertugas tahu bahawa anda sedang hamil supaya beliau boleh memberi perlindungan yang sesuai kepada anda.

Semua X-ray bahagian bawah dada dibuat dengan abdominal shielding untuk melindungi bayi dlm kandungan justeru itu, radiasi yang sampai ke bayi dlm kandungan adalah sedikit. Kalau xray pergigian, atau radiasi ke bahagian kepala ibu, tidak perlu abdominal shield, kepala dgn perut jauh.

Harus diingatkan berulang-ulang kali, tanpa pemeriksaan xray, mungkin rawatan dan diagnosis yg sepatutnya diberikan kepada ibu hamil tak dpt dilakukan. Doktor sendiri akan mempertimbangkan keperluan Xray itu.

Apa-apapun, kesihatan dan keselamatan ibu diutamakan berbanding bayi dalam kandungan.

Tiada ibu, tiada bayi

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Obstetrik & Ginekologi 
Kementerian Kesihatan Malaysia

Semoga perkongsian ini memberi info & manafaat kepada semua. Untuk mendapat info kesihatan boleh follow Page di Facebook Medical Mythbusters Malaysia

KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih.

Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam.

Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah

1. Penggunaan puting kosong mendedahkan si manja kepada jangkitan yis pada mulut yang boleh dipindahkan kepada puting ibunya sekiranya masih menyusu badan. Jangkitan ini boleh berlaku berulang kali.

2. Kajian menunjukkan ada perkaitan rapat antara penggunaan puting kosong dengan peningkatan insiden jangkitan pada telinga.

3. Mendedahkan si manja kepada risiko tercekik.

4. Mengganggu penyusuan susu ibu di mana si kecil tidak mengenali waktu laparnya dan boleh menyebabkan jarak waktu antara penyusuan menjadi panjang. Ini sekaligus memberi kesan kepada kenaikkan berat badannya.

5. Penggunaan puting dalam masa yang lama boleh menyebabkan pertumbuhan gigi yang tidak teratur dan seterusnya mengakibatkan masalah pertuturan serta pembentukan lelangit lembut.

Sumber: Pa & Ma

Jadi sebelum membiasakan anak anda dengan menghisap puting kosong fikirlah kesan jangka panjang. Bila anak anak mula ketagih dengan puting, ketahuilah agak sukar untuk menghentikan tabiat tu. Mungkin dia berlarutan sehingga besar.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

KENAPA JANTUNG SAYA BERDEGUP LAJU SELEPAS MINUM KOPI INI?

Tadi saya terbaca perkongsian dari Facebook DZiehan Mustapa tentang kenapa bila seseorang itu minum kopi yang berbentuk untuk kesihatan/kekuatan dalam ni dia dapat dapat rasa jantung di berdenyut laju..

Perkongsian ni agak bagus untuk di kongsikan supaya kita tahu apa yang menyebabkan effect sebegitu berlaku bila kita ambil kopi supplement ni. Menurut dari perkongsian beliau ia adalah kerana..

Kopi tersebut mengandungi bahan terlarang yang tidak sepatutnya ada dalam serbuk minuman kopi. Antara bahan yang dikesan adalah sildenafil dan analognya, steroid, antihistamin, sibutramine dan taladafil.

Apa kesan kepada kita jika minum kopi yang ada Sildenafil serta analognya? kita perlu tahu terlebih dahulu apa itu sidenafil, kesan sampingannya dan mengapa ia berbahaya.

Sildenafil itu apa?

Sildenafil adalah sejenis ubat yang tergolong dalam kumpulan phosphodiesterase (PDE) inhibitors. Sildenafil digunakan dalam rawatan mati pucuk atau kegagalan ereksi bagi kaum lelaki.

Ubat sildenafil berfungsi dengan mengembangkan saluran darah pada zakar apabila dalam keadaan ghairah. Justeru keadaan seperti ini meningkat dan memudahkan aliran darah ke zakar, seterusnya membolehkan individu lelaki tersebut menegangkan zakarnya dengan kekerasan yang sepatutnya.

Walau bagaimanapun seseorang yang mengambil ubat atau produk yang mengandungi sildenafil ini tidak bermakna masalah mati pucuk atau kurang nafsu seks akan dapat diatasi atau telah sembuh.

Apakah kesan sampingan Sildenafil?

Antara kesan sampingan ubat sildenafil adalah sakit kepala, pening, flushing (rasa panas pada bahagian muka, leher dan dada), masalah penghadaman, hidung tersumbat, jangkitan saluran pernafasan, serangan jantung, angina pektoris, DEGUPAN JANTUNG PANTAS, mudah pengsan, hipotensi postural, migrain, kemurungan, perubahan pada penglihatan seperti penglihatan menjadi kabur, penglihatan menjadi biru, atau sensitif terhadap cahaya, cirit-birit, jangkitan pada saluran kencing dan ruam.

Justeru pengambilan produk kopi yang dicemar palsu dengan ubat sildenafil ini dikatakan sangat merbahaya kerana tidak diketahu jumlah dos yang terkandung di dalamnya dan penggunaannya tidak berada di bawah pengawasan doktor.

Sudah tentu mengambil minuman kopi seperti ini, dengan kesan sampingnya terhadap salur darah dan jantung yang sangat ketara oleh seseorang individu yang tidak mengetahui latar belakang status kesihatannya adalah sangat berisiko. Mungkin boleh mengakibatkan maut akibat serangan jantung atau stroke.

Pengusaha kopi yang dicemar palsu dengan ubat sildenafil sering meletak jumlah dos yang lebih agar kesannya dapat dilihat dan dirasai oleh pengguna. Apabila pengguna mengambilnya dan merasai kesan yang sugguh ketara, mereka akan kerap membelinya semula.

Itu adalah teknik pemasaran yang tidak bertanggungjawab dan sangat merbahaya serta tidak mementingkan kesan terhadap kesihatan serta nyawa pengguna yang menggunakan produk jualan mereka.

Jadilah pengguna yang bijak dan tidak mudah terpengaruh atau ingin mencuba produk-produk kopi kuat seperti ini. Kebanyakkan kopi-kopi ini berasal daripada luar negara.

Sumber :

Ahli Farmasi Anda
Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mtyhbuster Malaysia (M3)

Semoga dengan perkongsian ini memberi info kepada penggemar kopi kesihatan dalaman terutama lelaki. Jangan nak hebat dalam kelambu anda berisiko tinggi untuk terkena serangan jantung & strok.