CARA SELAMAT AMBIL UBAT KETIKA MASIH MENYUSUKAN BAYI

Bagi ibu ibu yang sedang & masih menyusukan anak perkara paling di bimbangkan bila terpaksa mengambil ubat. Mungkin ada masalah kesihatan.. even demam sekalipun. Risau kesan ubat tu di serap ke dalam badan anak melalui susu yang di minum & memudaratkan. Kebanyakkan ibu akan rasa was was tentang perkara tu.

Cuma ada ketika tiada pilihan terpaksa ambil juga ubat.. Jadi penting juga kita tahu bagaimana cara pengambilan ubat – ubatan ketika menyusukan anak/bayi..

Saya ada terbaca satu perkongsian di Facebook tentang perkara ni. Ada tip yang di kongsikan untuk semua ibu ibu yang masih menyusukan anak.. antaranya ;

Bagaimana pula untuk mengurangkan kesan ubat-ubatan kepada bayi yang disusui?

Sebagai panduan, kesan ubat-ubatan kepada bayi mungkin boleh dikurangkan dengan tip berikut:

1. Hanya mengambil ubat sekiranya diperlukan sahaja (bukan untuk rawatan kronik). Sebaik-baiknya dinasihatkan oleh doktor atau ahli farmasi setelah mengambil kira keadaaan ibu yang sedang menyusu. Ibu mesti memberitahu doktor atau ahli farmasi bahawa mereka sedang menyusu sebelum mengambil sebarang ubat. Elakkan membeli sendiri ubat di kedai terutamanya ubat-ubatan tradisional yang tidak diketahui kesannya kepada bayi

2. Sebaik-baiknya ubat diambil dengan dos yang rendah dan pada tempoh yang sesingkat mungkin (bagi bukan penyakit kronik) untuk minimumkan kesan sampingan pada bayi

3. Mengambil ubat sebaik sahaja selesai penyusuan anak dilakukan, supaya kepekatan ubat tidak terlalu tinggi apabila menyusukan anak untuk sesi seterusnya. Mesej penting di sini adalah ‘susukan dahulu bayi kemudian barulah ambil ubat’ atau boleh juga perah susu dahulu sebelum mengambil ubat dan simpan susu tersebut untuk sesi penyusuan seterusnya.

4. Jika mengambil ubat pada dos sekali sehari, ibu digalakkan mengambil ubat sejurus sebelum bayi tidur pada jangka waktu yang lama contohnya pada waktu malam. Dengan ini risiko bayi untuk terdedah kepada masa penyerapan ubat yang maksimum ke dalam darah adalah lebih rendah kerana bayi tidur dan tidak menyusu dalam tempoh tersebut.

5. Bagi terapi elektif misalnya kaedah diagnostic dan radiofarmaseutik boleh ditangguhkan penggunaannya sehingga bercerai susu, bincang dengan doktor yang merawat.

6. Bagi ubat-ubatan yang memerlukan ibu terpaksa memberhentikan penyusuan anak buat sementara waktu semasa menjalani rawatan menggunakan ubat-ubatan. Misalnya rawatan radioaktif , ibu diminta untuk memerah susu secara berkala dalam 3-4 jam sekali bagi memastikan pengeluaran susu sentiasa ada dan tidak kering. Kaedah “perah dan buang” boleh digunakan. Kaedah seperti memastikan agar proses penyusuan boleh dimulakan semula setelah selesai rawatan kerana bekalan susu tidak putus atau kering.

7. Namun susu tersebut perlu dibuang dan tidak boleh disimpan untuk bayi. Ketika ibu menerima rawatan tersebut, bayi boleh diberikan susu perahan yang telah dikumpul lebih awal ataupun mendapatkan ibu susuan ataupun alternatif lain bagi menggantikan susu ibu.

Jika ingin penjelasan lanjut mengenai ubat-ubatan yang hendak diambil atau sedang diambil, ibu-ibu boleh menghubungi Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan (NPCC) di talian bebas tol 1-800-88-6722 yang beroperasi pada pukul 8pagi – 5 petang, Isnin hingga jumaat.

Pegawai Farmasi Anda
Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mythbusters Malaysia (M3)

Sumber : Dziehan Mustapa

Semoga perkongsian ni membantu ibu ibu yang terpaksa mengambil ubat ketika masih menyusukan anak.

TIP PILIH TUALA WANITA AGAR SELESA SEPANJANG HAID

Tuala wanita atau kalau guna bahasa seharian kita sebut pad.. Memang satu keperluan buat semua kaum perempuan yang dah akil baligh. Kalau zaman dulu mereka menggunakan kain untuk mengalas tiap kali datang bulan @ haid tapi zaman sekarang dah tak ada orang guna kain. Cuma sekarang ada cloth pad yang boleh di cuci & di pakai semula cuma penggunaan dia tak berapa meluas lagi. Perempuan zaman sekarang terlalu sibuk jadi semua lebih selesa memilih tuala wanita pakai buang jer..

Ada pelbagai jenama tuala wanita di pasaran. Dan juga pelbagai size mengikut keperluan masing masing tapi kita perlu juga tahu tuala wanita yang macam mana & size apa bersesuaian dengan kita mengikut situasi.

3 Faktor utama untuk pemilihan tuala wanita iatu ;

  1. Kemampuan serapan (Yang ni paling di titik beratkan untuk elak kebocoran)
  2. Bentuk & size (Yang ni penentu keselesaan bila di pakai)
  3. Ketebalan (Yang ni lebih kepada untuk keyakinan diri)

Bila memilih tuala wanita.. Kena tahu juga kesesuaian dengan kita mengikut size badan. Sebab kalau yang berbadan kecil menggunakan tuala wanita yang tebal & lebar mungkin mengundang rasa tidak selesa sekaligus boleh menyebabkan kita hilang keyakinan untuk beraktiviti. Kalau terlalu besar maybe rasa macam pakai diapers pulak.

Tak semua tuala wanita yang nipis & tidak terlalu lebar tidak mampu menyerap cecair dengan baik. Sekarang ni banyak tuala wanita yang di reka dengan size yang nipis & tidak terlalu lebar mampu menyerap dengan baik tanpa menyebabkan kebocoran. Contoh macam saya guna Whisper ultra clean, 24cm Normal day wings. Memang nipis, kering & tidak bocor. Selain selesa di pakai untuk mereka yang bersize badan kecil seperti saya.

Untuk elak tuala wanita itu berubah posisi adalah lebih baik menggunakan jenis bersayap. Jadi kita lebih yakin untuk bergerak & tak risau tuala wanita berubah posisi walau beraktiviti lasak. Tuala wanita jenis bersayap pun ada dalam pelbagai size jadi tak perlu risau. Pilih size yang bersesuaian dengan size badan anda untuk menjamin keselesaan sepanjang hari.

Semoga perkongsian ni membantu anda memilih tuala wanita yang sesuai dengan anda. Kena ingat tak semestinya perlu memilih tuala wanita yang tebal & lebar semasa aliran haid banyak. Tak semua tuala wanita yang tebal & lebar mampu menyerap dengan baik. Ia bergantung pada kualiti & jenama sesuatu tuala wanita tu.

AWAS! INI SEBAB WANITA HAMIL HARUS ELAK MAKAN SUSHI

Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik.

Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar supaya dapat di elakkan agar tidak memudaratkan bayi dalam kandungan.

Antara makanan yang perlu ibu ibu yang sedang hamil perlu elakkan adalah Sushi. Kenapa tak boleh makan Sushi??

Ibu hami di nasihatkan untuk mengelak makan daging mentah contoh Sushi atau makanan yang kurang masak kerana ia mengandungi toksoplasmosis iatu parasit yang akan menyebabkan jangkitan serius kepada janin dan juga E.coli sebab a juga merbahaya kepada ibu hamil & kandungannya

Jadi kepada ibu ibu yang sedang mengadung tu.. Elakkan yer makan makanan yang berasaskan daging mentah atau kurang masak bagi menjamin kesihatan yang baik kepada anda & juga bayi yang di kandung.

Semoga info ini dapat memberi manafaat kepada semua wanita & ibu ibu yang sedang hamil.

BUAT IBU YANG MENUNGGU HARI BERSALIN, BACA NI

Bagi yang sedang mengandung anak pertama mungkin banyak perkara yang mereka belum tahu. Dah tentu sepanjang kehamilan tu menjadi debaran buat semua ibu ibu yang pertama kali nak sambut kelahiran cahayamata ni kan..

Kat sini saya nak sharekan satu petua atau tips untuk semua ibu ibu yang dah sarat atau menunggu hari nak bersalin agak memudahkan & mengurangkan sakit kontraksi..

Anda boleh cuba amalkan perkara ni di hujung kehamilan

  1. Banyakkan bergerak kurangkan berbaring & tidur
  2. Mandi air suam, di katakan dapat mengurangkan kontraksi
  3. Minta suami urutkan belakang badan & kaki
  4. Kerap buang air kecil untuk kosongkan pundi kencing
  5. Sentiasa tenang & rilex

Mungkin cara tersebut membantu anda mengurangkan kesakitan & memudahkan proses bersalin.