Membeli belah di ikea – reward diri

Assalamualaikum .. tajuk kali ini reward diri pula. Siapa suka reward diri sendiri ? atau siapa yang kata itu semua alasan je nak shopping ? Dulu saya jenis ada duit simpan untuk kecemasan konon nya. Kemudian duit habis juga. Lepas tu dah selalu sangat agaknya duk fikir kecemasan tu sampaikan macam doa pula. Malangnya di makbulkan. Sabar je lah dengan dugaan kan. Tahun 2017 ni tak nak dah macam tu. Tahun 2017 ni masa untuk enjoy dan fikir benda baik baik je. Selalu lah fikir kita ni akan kaya raya dunia akhirat dan dapat bantu orang.

Sempena pindah rumah baru dan blog ada job besar yang dapat RM 4 digit ,dah pasang niat nak shopping barang ikea. Saya dah puas hati dapat shopping barang ikea walaupun bukan untuk diri sendiri pun.

Mak mak sangat saya ni.

Itu hari seolah olah lupa ingatan sekejap , seronok lah shopping wehhh .. saya belikan katil untuk anak-anak dah lama mereka tidur beralaskan tilam biasa je. Memang hajat nak buat bilik mereka cantik cantik. Tapi sekadar mampu lah.

Beli 2 biji katil ( satu katil single dan satu lagi katil single bertingkat ) , beli satu set meja makan ( papan meja , kaki meja x 2 , dan kerusi x 4 biji ), 1 set rak buku , 1 kerusi malas untuk ayah nya dan lain lain benda kecil tupperware dan barangan dapur. Harga baru RM1200 ++ tak ingat pula.

Murah kannnnnn .. Continue reading

Mitos tentang sengugut benar tak benar berdasarkan pengalaman.

Sengugut adalah penyakit yang sangat istimewa khas untuk wanita sahaja. Sesetengah wanita sahaja akan merasai sakit sengugut ketika datang bulan. Saya yang dah tua masih lagi merasa sengugut dari zaman sekolah dulu sampai lah sekarang.

Ada banyak sangat mitos atau pendapat orang tua-tua mahupun doktor pasal sengugut ni. Hampir ke semuanya tak betul pun. Kenapa tak betul ? sebab mengikut dari pengalaman saya semua apa mereka katakan tak benar. Yang benar… sengugut akan hinggap pada sesiapa sahaja. Yang mana tak terkena tu kira bernasib baik. Antara mitos dan pendapat yang tak benar tu saya senaraikan di bawah .. kalau ada lagi tambah lah di petak komen ye ..

  • MITOS DAN PENDAPAT  Doktor pernah cakap , sengugut akan hilang selepas beranak.
  • PENGALAMAN SAYA  Anak 4 dah sengugut tak hilang pun.
  • MITOS DAN PENDAPAT Ada orang kata jika kita sengugut terlalu teruk , kita tak subur .
  • PENGALAMAN SAYA  Dah ada 4 orang anak , sengugut amat teruk.
  • MITOS DAN PENDAPAT Sengugut hanya berlaku di usia muda
  • PENGALAMAN SAYA Dah tua masih sengugut.

Ada orang tu risau sangat sangat , alaa nanti kahwin tak dapat anak la sebab tak subur sebab aku kan selalu sengugut. Padahal nya tak kena mengena pun. Kalau di takdirkan anak ramai tetap dapat anak walau macam mana pun keadaan kita. Anak kan rezeki. Rezeki pula siapa tentukan ? Cuma kita di sarankan supaya berjaga jaga , takut ada sebab lain terjadinya sengugut itu.

credit info di bawah ini  –>   .

Definisi Apakah itu Senggugut?

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid.Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.Dalam bahasa Inggeris, senggugut dipanggil “dysmenorrhoea”. Terdapat dua jenis senggugut.

  • Senggugut Primer
    Senggugut ini yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor. Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula. Tetapi ia juga boleh berlaku dikalangan wanita yang masih subur.
  • Senggugut Sekunder
    Senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur.

Sebab-sebab:

  1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.
    Cyst Ovari dan tumor
  2. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.
  3. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)
  4. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)
  5. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Tanda-Tanda

Berjumpalah dengan doktor sekiranya anda mengalami tanda-tanda di bawah :-

  1. Sakit di bahagian bawah perut. Kesakitan ini biasanya sederhana dan mengejang, yang boleh merebak ke belakang dan bahagian peha.
  2. Senggugut primer. Ia biasanya paling sakit pada dua hari pertama datang haid yang diikuti dengan sakit yang berkurangan beberapa hari selepas itu, dan berhenti apabila haid berhenti. Biasanya berlaku selama 12 ke 24 jam, ada yang selama 2 ke 3 hari. Kesakitan ini berkurangan apabila umur meningkat dan selepas bersalin.
  3. Senggugut sekunder. Senggugut ini mempunyai tanda seperti senggugut primer tetapi sakitnya berpanjangan, bermula beberapa hari sebelum haid and bertambah teruk. Senggugut ini menjadi semakin teruk selepas beberapa tahun haid biasa.

Berikut adalah tanda yang menyatakan kemungkinan anda mengalami Senggugut Sekunder.

  1. Loya dan muntah, cirit-birit.
  2. Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang
  3. Kesakitan ketika melakukan seks
  4. Lelihan dari faraj
  5. Pendarahan yang bertamban banyak
  6. kesakitan antara haid
  7. Haid yang tidak tetap

Komplikasi ( Kesan)

  1. Physical – Infertiliti (Tidak dapat mengandung)
  2. Mental – stres, tidur terganggu

Rawatan

  • Ubat pengurang radang. (Contoh: Mefanemic acid, Naproxen)
    Sebanyak 80% perempuan yang mengalami senggugut boleh dikurangkan atau dihentikan dengan mengunakan ubat ini. Ia hendaklah dimakan sebaik sahaja sakit bermula atau pada permulaan haid.
  • Ubat tahan sakit. (Contoh: Paracetamol)
    Digunakan sekiranya ubat pengurang radang tidak sesuai untuk dimakan disebabkan oleh kesan sampingan atau kontraindikasi penggunaan ubat. Ubat ini boleh digunakan bersama dengan ubat pengurang radang sekiranya sejenis ubat tidak mencukupi untuk mengurangkan kesakitan.
  • Pil perancang
    Mengurangkan dan memendekkan tempoh haid dengan menghindari ovulasi.
    Mengurangkan atau menghilangkan sakit senggugut dengan mengurangkan penghasilan prostaglandin di selaput rahim.
    Kegunaan lainnya sebagai ubat pencegah kehamilan.
  • Penggunaan Haba
    Senggugut sering kali dialami untuk seketika sahaja. Kesakitan sementara ini dapat diredakan menggunakan haba dari botol yang berisikan air suam, atau pek panas yang boleh diletakkan pada bahagian bawah perut, atau dengan mandi air suam.
  • Mesin TENS (“Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”)
  • Boleh digunakan sekiranya tidak ingin menggunakan ubat. Mesin in menghasilkan pengaliran kuasa elektrik kecil yang menghindari tanda sakit dari saraf sakit dari disampaikan ke otak. Dengan ini sakit mungkin berkurangan.

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

INFO BERKAITAN :

Hilangkan sengugut dengan halia
4 Khasiat Serai – Buat sendiri teh serai

DIY : Tempat gantung peralatan menjahit , gunting dan hiasan dengan bajet sangat minima .

 

Assalamualaikum dan hai , apa khabar ? harap semua sihat lah kan .. selain sihat kita juga hidup tenang walaupun sesibuk mana pun. Sejak dah pindah rumah ni mood mendekorasi dan menatarias rumah menjadi-jadi. Sampai tahap guna drill berat tu sendiri , sebelum ni tunggu encik suami buatkan. Sekarang tak tunggu dah. Semangat berkobar kobar selepas tengok mat saleh buat sendiri.

Nak tau cara buat sendiri (DIY) tempat gantung kunci  atau gantung gunting  atau boleh juga di gantung peralatan lain termsuk lah pasu bunga kecil-kecil seperti gambar di bawah ?

Caranya senang sangat. Murah pun ye. Peralatan yang di perlukan semua ada di kedai hardware. Pergi je lah minta nanti dioranag akan tunjuk. Saya sumpah. Nama kayu pun tak tahu.

Peralatan yang di perlukan adalah seperti di dalam gambar di bawah.Continue reading

8 Sebab Kenapa Anda Patut Melabur Dalam Jual Beli Tanah

Kebanyakan rakyat Malaysia sangat suka untuk mengubahsuai dan menjual semula rumah, atau membeli hartanah komersial dan persendirian untuk disewakan sebagai pelaburan dalam bidang hartanah. Bagaimanapun, ramai yang tidak peduli untuk melabur di lot tanah yang kosong. Mungkin ia tidak segah memiliki hartanah sewaan, tapi pelaburan di tanah kosong ini menawarkan potensi yang banyak.

Tiada Apa Untuk Digantikan Atau Diubah

Bila anda membeli tanah kosong, tiada apa yang perlu anda ubah atau baiki. Tiada apa yang boleh dicuri dan diganti. Dan anda juga bukan membeli tanah itu untuk dibangunkan, maka anda tidak perlu ada pengetahuan atau kemahiran dalam pembinaan atau mengupah mereka yang berkemahiran. Yang anda perlu titik beratkan adalah, sama ada tanah itu sesuai untuk dibangunkan – jika sudah ada yang melakukan pembinaan di parsel tanah itu, maka anda juga tak perlu risau tentang ini lagi.

Tiada Penyelenggaraan dan Tiada Kecemasan

Disebabkan tiada struktur binaan, anda tidak perlu berurusan dengan penyewa atau kutipan sewa. Anda juga tidak perlu mengupah pengurus hartanah, tukang kebun, atau tukang paip. Anda tidak akan menerima panggilan di waktu hujung minggu tentang bombong bocor atau apa-apa saja.
Tanah kosong tidak “kasar” dan “banyak songeh”. Ia juga tidak berhutang sewa dengan anda. Ia pelaburan yang baik dan tidak banyak karenah, walaupun beratus batu jauhnya. Tentu saja tidur anda tidak akan diganggu.

Tiada Persaingan

Kebanyakan pelabur hartanah cuma mensasarkan hartananh berstruktur – rumah, pangsapuri, dan hartanah komersial – dan mereka berada dalam satu bidang yang mempunyai banyak saingan. Lebih sedikit orang yang memahami dan tahu tentang kelebihan dan faedah melabur di tanah kosong, jadi persaingan sangat kurang dalam bidang ini.

Anda Tidak Perlu Berurusan Dengan Bank

Berbanding dengan binaan komersial dan kediaman, harga tanah kosong adalah jauh lebih murah. Ia bukan sesuatu yang pelik jika anda dapat memiliki tanah dengan wang yang ada pada anda (hanya beberapa ribu berbanding ratusan ribu Ringgit). Jadi, tidak seperti melabur di rumah kediaman, anda biasanya tidak perlu berurusan dengan bank, syarikat gadai janji, atau peminjam wang berlesen untuk membeli sebidang tanah.

Anda Boleh Berurusan Secara Maya

Dengan menggunakan portal seperti PropertyGuru, anda akan menemui banyak tanah untuk dijual dengan mudah di bandar dan kawasan berhampiran anda. Anda tidak dihadkan untuk membeli hartanah hanya di satu-satu kawasan sahaja, malah anda juga boleh membeli tanah yang jauh dari tempat anda. Adalah biasa untuk kita nikmati keuntungan dengan membeli, memiliki atau menjual tanah yang kita tak pernah jejak.

Belanja Yang Sedikit Dan Murah

Jika anda mendapat sekeping tanah dengan harga yang baik, biasanya masalah anda habis di situ. (Seperti yang kita huraikan di atas, tak banyak pun masalah yang perlu dihadapi). Tanah itu tidak berstruktur, jadi, tiada bayaran gadai janji; cukai hartanah pula rendah; dan jika anda mahu menginsurankan tanah anda, belanjanya juga agak rendah.

Anda Boleh Menjana Pendapatan Dengan Tanah Kosong

Bergantung pada lokasi dan jenis tanah anda, anda boleh sewakan sebahagian tanah anda kepada syarikat telekomunikasi untuk dibina pencawang, atau syarikat bekalan elektrik untuk projek penjana kuasa pacuan angin. Di sesetengah kawasan, anda juga boleh mengenakan bayaran kepada pemburu yang ingin berburu atau penternak yang mahu menggunakan tanah anda sebagai tanah ragut.

Anda Boleh Membuat Aliran Tunai Dengan Pembiayaan Penjual

Bila anda membiayai penjualan tanah anda, apa yang anda buat adalah mencipta satu aliran pendapatan pasif sama seperti anda sewakan hartanah anda, tanpa melibatkan liabliti yang sama dengan tuan rumah.

Ia berfungsi begini: Anda beli tanah dengan harga yang rendah. Bila nilainya meningkat, anda akan jual dengan nilai lebih tinggi. Dengan menjadi pembiaya, anda mungkin mendapat pulangan pelaburan anda bila pinjaman diluluskan. Kemudian jumlah bayaran yang anda dapat menguntungkan anda 100%.

Kesimpulan

Ada kata-kata yang memang sesuai untuk tanah, “Makin lama makin sikit”. Dengan mengalih arah pelaburan anda ke kawasan yang banyak “pertumbuhan”, anda tentunya akan mendapat pulangan wang dengan keuntungan yang melimpah ruah.

Husna & Laila di Milo Champions Clinic 2016

Assalamualaikum , Siapa yang ada pergi ke Milo Champions Clinic 2016 nih ? Tegur-tegur lah kita kalau terserempak ye. Saya daftarkan 2 orang anak iaitu husna dan laila. Kalau boleh nak daftarkan semua je , tapi si sulung dengan si bongsu umur tidak menepati syarat. So simpan sikit gambar di sini. Korang nak tengok live update kena follow intagram lah .. Instagram saya @puanbee. Biasa nya apa-apa gambar sampai ke ig dulu. Blog lambat … kadang-kadang tak update langsung.Continue reading