INILAH JENIS JENIS VAKSIN & TUJUAN IA DI BERIKAN KEPADA ANAK KITA

Sejak lahir kita sedia maklum seorang bayi akan di vaksinkan dengan suntik sampai berumur 2 tahun. Kemudian di sambung di beri vaksin semasa di sekolah. Tapi saya percaya ramai ibu bapa tidak tahu jenis vaksin yang di berikan & kenapa vaksin tersebut di berikan.

Saya ada terbaca perkongsian dari Facebook seorang jururawat Bel Nawhen yang saya rasa sangat baik untuk saya kongsikan dengan anda.

Untuk tidak tersalah menyampaikan fakta saya copy info..

Mengapa setiap vaksin diberi dan jenis penyakit yang dicegahnya.

Sebagai ibu, bakal ibu serta masyarakat di zaman teknologi masa kini. Mempunyai sedikit ilmu tentang anak-anak terutama vaksinasi yang diterima adalah digalakkan agar anda tahu adakah vaksinasi yang diberi betul mengikut jadual pemberian vaksin yang terkini.

* BCG – adalah Bacille Calmette-Guerin, ia merupakan vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.

* DTap – adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.

* DT – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.

* Hib  – adalah Haemophilus Influenzae type B.

* MMR – adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.

* MR – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.

* JE – adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.

* HPV- adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.

Komplikasi Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah

~Tibi (Tuberculosis):

Tibi mengakibatkan radang paru-paru, radang selaput otak, jangkitan pada organ lain seperti usus, tulang, sendi serta buah pinggang dan boleh membawa maut.

~ Hepatitis B:

Hepatitis B boleh menyebabkan penyakit hati kronik (chronic liver disease) dan kanser hati

~ Difteria:

Difteria boleh mengakibatkan sukar bernafas, masalah jantung dan saraf.

~ Pertussis (batuk kokol):

Pertussis menyebabkan radang paru-paru, epilepsi dan boleh membawa maut.

~ Tetanus:

Tetanus boleh mengakibatkan kekejangan otot yang membawa kesakitan yang kuat, kesukaran bernafas dan boleh membawa maut.

~ Polio:

Polio boleh menyebabkan lumpuh dan mengakibatkan ketidak upayaan fizikal atau kematian.

~ Penyakit Hib:

Penyakit Hib boleh menyebabkan radang paru-paru, radang selaput otak, pekak, buta, epilepsi dan terencat akal serta radang epiglottis yang menyebabkan saluran pernafasan tersumbat.

~ Measles (campak):

Measles boleh mengakibatkan komplikasi seperti radang paru-paru, radang selaput otak (meningitis), radang otak (encephalitis), pekak, buta, cirit-birit dan kematian.

~ Mumps (beguk)

boleh mengakibatkan radang otak (encephalitis), radang buah zakar (orchitis) yang boleh membawa kemandulan.

~ Rubella,

biasanya penyakit yang ringan bagi kanak-kanak dan dewasa tetapi Rubella pada ibu yang mengandung boleh mengakibatkan bayi dilahirkan cacat seperti katarak (buta), pekak, jantung berlubang, terencat tumbesaran dan terencat akal. Kecacatan ini dikenali sebagai Congenital Rubella Syndrome.

Saya kongsi cara cara suntikan serta lokasi untuk suntikan diberi;

BCG – Di bawah kulit lengan kiri
DTap/ HiB/ IPV – Suntikan di paha (untuk kanak-kanak dibawah umur 1 tahun) atau Lengan (untuk kanak-kanak yang lebih daripada 1 tahun)
MMR – Di otot peha. (Umur 7 tahun, di lengan.)
HPV – Di otot lengan
ATT – Di otot lengan

Vaksin ni bertindak atas penyakit tertentu sahaja. Ia tidak bermakna satu jenis vaksin, semua penyakit termasuk penyakit ‘M’ pun boleh halang. Ia MENCEGAH penyakit tertentu sahaja mengikut jenis.

Kenapa Anak Demam Selepas Vaksin?

Anda perlu tahu, demam selepas pemberian vaksin adalah biasa kerana respon tubuh pada vaksin tersebut. Vaksin BUKAN nak cegah demam dan selsema.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih.

Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam.

Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah

1. Penggunaan puting kosong mendedahkan si manja kepada jangkitan yis pada mulut yang boleh dipindahkan kepada puting ibunya sekiranya masih menyusu badan. Jangkitan ini boleh berlaku berulang kali.

2. Kajian menunjukkan ada perkaitan rapat antara penggunaan puting kosong dengan peningkatan insiden jangkitan pada telinga.

3. Mendedahkan si manja kepada risiko tercekik.

4. Mengganggu penyusuan susu ibu di mana si kecil tidak mengenali waktu laparnya dan boleh menyebabkan jarak waktu antara penyusuan menjadi panjang. Ini sekaligus memberi kesan kepada kenaikkan berat badannya.

5. Penggunaan puting dalam masa yang lama boleh menyebabkan pertumbuhan gigi yang tidak teratur dan seterusnya mengakibatkan masalah pertuturan serta pembentukan lelangit lembut.

Sumber: Pa & Ma

Jadi sebelum membiasakan anak anda dengan menghisap puting kosong fikirlah kesan jangka panjang. Bila anak anak mula ketagih dengan puting, ketahuilah agak sukar untuk menghentikan tabiat tu. Mungkin dia berlarutan sehingga besar.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

INI SEBAB FAKE BRACES BAHAYA & PEMASANGAN TANPA TAULIAH SANGAT BERISIKO

Sejak dua tiga hari ni kecoh isu seorang gadis yang menjalankan perkhidmatan menjual & memasang braces (pendakap gigi) tanpa tauliah & lesen hangat di perkatakan bila mahkamah menjatuhkan hukuman atas kesalahannya. Akibat tidak mampu membayar denda, dia di penjara sebelum usaha mencari dana bagi membayar denda di jalankan oleh ahli keluar & kenalan bapanya.

Biarpun ada pertikaian yang mengatakan kesalahan dia tidak begitu besar untuk di penjara.. Atas rasa prihatin saya nak kongsikan kenapa face braces (pendakap gigi tiruan) & servis memasang braces tanpa tauliah & lesen tu sangat bahaya pada pengguna.

isi kandungan fake braces ini tidak diketahui samada selamat untuk kesihatan atau tidak. Terdapat laporan mengatakan salah satu bahan yang terkandung di dalam fake braces ini adalah plumbum yang berbahaya pada kesihatan.

Selain daripada itu alat-alat yang digunakan untuk pemasangan fake braces ini tidak dinyahkuman sebagaimana yang dilakukan di klinik-klinik pergigian ortodontik.

Banyak saranan yang telah diberikan dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia yang menghalang orang ramai memakai fake braces di atas sebab keburukan dan kemudaratannya pada kesihatan.

Terdapat dua kematian yang dilaporkan di Thailand yang dipercayai berpunca akibat tertelan fake braces.

Pemakaian fake braces ini bahaya kerana, Pada permukaan gigi, kesan gam yang dilekatkan boleh menyebabkan gigi terhakis. Karies gigi dan gusi berdarah juga boleh terjadi kerana tiada penerangan untuk penjagaan gigi selepas pemasangan. Tunjuk ajar cara memberus gigi tidak diberitahu kepada para pembeli fake braces.

Selain itu, pemasangan fake braces boleh menyebabkan pergerakan gigi secara tidak langsung. Walaupun pergerakan gigi ini mungkin tidak banyak, ada juga kes dilaporkan hampir menyebabkan gigi goyang dan hampir tertanggal dari gusi.

Sumber : Portal Rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia

Pemakaian braces sekarang bukan lagi untuk membetulkan susunan gigi tapi kebanyakkan orang sekarang terikut dengan trend memakai braces di tambah lagi fake braces sekarang di datangkan dengan bermacam design & warna yang agak catchy.

Kalau dulu pemakaian braces ni mungkin menjadi sesuatu yang memalukan tapi sekarang nampaknya menjadi satu lambang fesyen, kemewahan & kecantikkan.

Apapun pemakaian braces tidak salah tapi merujuk la kepada mereka yang bertauliah dalam bidang tersebut & gunalah braces yang selamat supaya tidak mendatangkan kesan buruk di kemudian hari.

AWAS JANGAN TERTIPU! KENALI CIRI CIRI PRODUK ORGANIK

Sekarang ni sebab kontroversi produk produk yang di kesan merbahaya ramai yang mula claim produk mereka organic walau sebenarnya tidak. Itu taktik penjual nak melariskan jualan & meletakkan harga yang mahal sebab kita sedia maklum menghasilkan produk organik memang kos dia lebih tinggi kerana perlu penjagaan yang rapi kerana tidak menggunakan bahan kimia.

Penting untuk kita tahu bagaimana ciri ciri produk organik sebenar supaya kita tidak tertipu dengan penjual yang ingin meraih keuntungan dengan cara menipu.

Jadi jom kita semak bagaimana ingin mengenalpasti sesuatu produk itu organik atau tidak..

1. Semak label

Kita harus sentiasa memeriksa label sebelum membeli makanan, apatah lagi untuk keluarga. Makanan boleh dipanggil organik jika sekurang-kurangnya 90 peratus mengandungi bahan-bahan semula jadi. Oleh itu, jika dalam label bahawa masih terdapat banyak bahan kimia yang ditulis, anda harus membatalkan niat untuk membelinya walaupun terdapat setem organik. Mungkin boleh juga di guna pakai tip ni untuk produk lain selain makanan.

2. Semak perakuan

Produk organik dikehendaki lulus peperiksaan badan pensijilan. Di Indonesia, ada sijil label makanan organik Bio Cert yang diterbitkan oleh Kementerian Pertanian. Jika dari Amerika, terdapat sijil dari Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA).

3. Perhatikan paparan

Penampilan produk organik seperti buah-buahan dan sayuran tidak boleh ditipu. Sayuran dan buah-buahan organik lebih cerah dan segar dan tidak berkilat. Dan jika anda mendapati lubang gigitan ulat, itu bermakna sayur-sayuran atau buah-buahan bebas daripada racun perosak, kerana ulat tidak suka makan makanan yang terdedah kepada racun perosak.

Moga dengan perkongsian ini membantu anda dari ditipu oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab di luar sana.