Tips mengurangkan sakit pinggang setelah duduk lama menjahit

Assalamualaikum dan hai semua .. apa khabar ? lama saya tak bersiaran kan , saya agak sibuk dengan order keluar masuk baju pra sekolah 2018. Fuh memang mendapat sambutan hangat .. testimoni banyakkk saya yang tak sempat update. Ya lah dengan tempahan jahitan pun banyak dan saya juga menanti hari nak besalin ni. Kalau ada masa memang saya tidur aje. Tapi ya lah .. letih pun kerja tetap jalan ya. Saya ni kerja tidak ber gaji bulanan , jadi tak boleh stop demi anak-anak tersayang. Suami saya masih belum dapat kerja laa .. huhuhu sadis.

Dugaan berbisnes macam-macam la hai .. menduga betui hati dan perasaan sensitif ibu mengandung .. haa tapi tak apa.. tetap cekal dan tabah demi mengharungi kehidupan gitu.

Tips mengurangkan sakit pinggang setelah duduk lama menjahit

Tips nya adalah , gunakan kerusi seperti di dalam gambar , ala-ala kerusi ceo di pejabat tu. Kerana kerusi jenis ini mempunya span tebal dan lapik belakang yang selesa dan sesuai dengan posture duduk. Kurang la lenguh.. bagi ibu mengandung .. hu hu hu toksah cakap la.. tak buat apa pun lenguh jugak. Tips ni mendapat feedback paling bagus di dalam group jahit yang saya join. Ramai tailor setuju dengan menggunakan kerusi jenis ini akan mengurangkan sakit pinggang dan tulang. Tukang jahit sepenuh masa kena jaga kesihatan juga ya ..

Kerja kerja juga , badan ni kalau tak sihat apa pun tak dapat dah. Ramai juga yang update emak dapat sakit saraf setelah sekian lama menjahit menggunakan mesin indstri tu kerana ada aliran elektrik di tapak penekan kaki tu. So tips dia sama ada balut segala tempat yang berhubung dengan kita , atau pun pakai selipar getah ketika menjahit.

Saya memang pakai dah selipar sekarang ni .. kaki selalu sakit la sejak2 mengandung ni. Kalau pakai selipar kurang sikit.Ayoyoyo sudah semakin tua ni. Macam-macam penyakit pula datang.

Okay lah .. nak tidur ..esok awal lagi dah kena pergi chekc-up perut .. waaaa ..2 minggu sekali dah sekarang.. bosan jugekkk .. tapi demi anak dalam kandungan kannnn ..

Nak beli baju pra ? tengok sini … tapi saya slow slow buat kerja , harap sabar yaaa ..

Open order baju PRA sekolah – Tshirt putih dan seluar sukan biru

 

RAMAI YANG TIDAK TAHU MAKSUD TOMBIRUO SELAIN NAMA WATAK ZUL ARIFFIN DALAM FILEM ITU

Masih di tayangkan di pawagam filem adaptasi dari novel karya  Ramlee Awang Murshid , Tombiruo. Dari review yang saya baca di media social ramai memuji filem ni. Saya sendiri belum berpeluang nak menonton jadi rasanya tak layak untuk memberi apa apa komen tapi bila majoriti berpuas hati selepas menonton, mungkin ia satu filem yang hebat.

Tertanya juga saya apa maksud Tombiruo ni. Adakah sekadar nama satu watak manusia atau ada maksud di sebaliknya. Jadi saya cuba google untuk cari informasi. Apa yang saya dapat Tombiruo ni sebenarnya berasal dari loghat bahasa orang keningau sabah yang membawa maksud hantu tapi dalam novel karya  Ramlee Awang Murshid ia membawa maksud sebagai ‘penunggu rimba’.

Antara pelakon yang membintangi filem hebat ni selain Zul Ariffin yang memegang watak utama sebagai Tombiruo @ Ejim.. Farid Kamil sebagai Amiruddin, Nabila Huda sebagai Wan Suraya, Faizal Hussein sebagai Pondoluo, Dato’ M Nasir sebagai Tan Sri Berham, Datin Marlia Musa sebagai Bonda, Faye Kusairi sebagai Salina dan Dynas Mokhtar sebagai Baizura.

Barisan pelakon juga tidak kurang hebat lebih lebih lagi dengan penampilan pelakon Datin Marlia Musa yang rasanya dah lama tak berlakon selepas mendirikan rumah tangga bersama Datuk M. Nasir.

Tumbiruo mengisahkan Legenda yang selama ini di anggap cuma cerita dogeng. Mahkluk yang dikatakan memiliki kesaktian untuk menguasai hutan. Dia ditakuti, dicaci. Sebenarnya Tombiruo adalah pemuda yang jiwanya memberontak, lelaki yang tidak berwajah manusia namun sekaligus seorang yang terpaksa memikul tanggungjawab kerana memiliki kesaktian yang tidak dapat dikawalnya. sentiasa memakai topeng untuk menyembunyikan identitnya.

Apabila sebuah projek empangan mencetuskan beberapa insiden yang menyebabkan kematian ayahnya, Tombiruo yang penuh dendam memburu mereka yang bertanggung-jawab.

Tetapi akhirnya pemburu pula menjadi yang diburu. Tombiruo akan mengharungi satu pengembaraan yang penuh bahaya dan tragis, dan bersamanya mengenal erti persaudaraan, keluarga, dan cinta. Cuma dengan membuka hati dan menerima peranannya, Tombiruo akan dapat mengawal kuasanya dan mengalahkan musuh. Akhirnya dia akan menerima hak kelahiran sebagai Penunggu Rimba.

Bagi korang yang belum menonton filem ni.. Jangan lupa tonton ok! Nak2 lagi peminat abang sado Zul Ariffin la..

INILAH JENIS JENIS VAKSIN & TUJUAN IA DI BERIKAN KEPADA ANAK KITA

Sejak lahir kita sedia maklum seorang bayi akan di vaksinkan dengan suntik sampai berumur 2 tahun. Kemudian di sambung di beri vaksin semasa di sekolah. Tapi saya percaya ramai ibu bapa tidak tahu jenis vaksin yang di berikan & kenapa vaksin tersebut di berikan.

Saya ada terbaca perkongsian dari Facebook seorang jururawat Bel Nawhen yang saya rasa sangat baik untuk saya kongsikan dengan anda.

Untuk tidak tersalah menyampaikan fakta saya copy info..

Mengapa setiap vaksin diberi dan jenis penyakit yang dicegahnya.

Sebagai ibu, bakal ibu serta masyarakat di zaman teknologi masa kini. Mempunyai sedikit ilmu tentang anak-anak terutama vaksinasi yang diterima adalah digalakkan agar anda tahu adakah vaksinasi yang diberi betul mengikut jadual pemberian vaksin yang terkini.

* BCG – adalah Bacille Calmette-Guerin, ia merupakan vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.

* DTap – adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.

* DT – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.

* Hib  – adalah Haemophilus Influenzae type B.

* MMR – adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.

* MR – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.

* JE – adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.

* HPV- adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.

Komplikasi Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah

~Tibi (Tuberculosis):

Tibi mengakibatkan radang paru-paru, radang selaput otak, jangkitan pada organ lain seperti usus, tulang, sendi serta buah pinggang dan boleh membawa maut.

~ Hepatitis B:

Hepatitis B boleh menyebabkan penyakit hati kronik (chronic liver disease) dan kanser hati

~ Difteria:

Difteria boleh mengakibatkan sukar bernafas, masalah jantung dan saraf.

~ Pertussis (batuk kokol):

Pertussis menyebabkan radang paru-paru, epilepsi dan boleh membawa maut.

~ Tetanus:

Tetanus boleh mengakibatkan kekejangan otot yang membawa kesakitan yang kuat, kesukaran bernafas dan boleh membawa maut.

~ Polio:

Polio boleh menyebabkan lumpuh dan mengakibatkan ketidak upayaan fizikal atau kematian.

~ Penyakit Hib:

Penyakit Hib boleh menyebabkan radang paru-paru, radang selaput otak, pekak, buta, epilepsi dan terencat akal serta radang epiglottis yang menyebabkan saluran pernafasan tersumbat.

~ Measles (campak):

Measles boleh mengakibatkan komplikasi seperti radang paru-paru, radang selaput otak (meningitis), radang otak (encephalitis), pekak, buta, cirit-birit dan kematian.

~ Mumps (beguk)

boleh mengakibatkan radang otak (encephalitis), radang buah zakar (orchitis) yang boleh membawa kemandulan.

~ Rubella,

biasanya penyakit yang ringan bagi kanak-kanak dan dewasa tetapi Rubella pada ibu yang mengandung boleh mengakibatkan bayi dilahirkan cacat seperti katarak (buta), pekak, jantung berlubang, terencat tumbesaran dan terencat akal. Kecacatan ini dikenali sebagai Congenital Rubella Syndrome.

Saya kongsi cara cara suntikan serta lokasi untuk suntikan diberi;

BCG – Di bawah kulit lengan kiri
DTap/ HiB/ IPV – Suntikan di paha (untuk kanak-kanak dibawah umur 1 tahun) atau Lengan (untuk kanak-kanak yang lebih daripada 1 tahun)
MMR – Di otot peha. (Umur 7 tahun, di lengan.)
HPV – Di otot lengan
ATT – Di otot lengan

Vaksin ni bertindak atas penyakit tertentu sahaja. Ia tidak bermakna satu jenis vaksin, semua penyakit termasuk penyakit ‘M’ pun boleh halang. Ia MENCEGAH penyakit tertentu sahaja mengikut jenis.

Kenapa Anak Demam Selepas Vaksin?

Anda perlu tahu, demam selepas pemberian vaksin adalah biasa kerana respon tubuh pada vaksin tersebut. Vaksin BUKAN nak cegah demam dan selsema.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih.

Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam.

Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah

1. Penggunaan puting kosong mendedahkan si manja kepada jangkitan yis pada mulut yang boleh dipindahkan kepada puting ibunya sekiranya masih menyusu badan. Jangkitan ini boleh berlaku berulang kali.

2. Kajian menunjukkan ada perkaitan rapat antara penggunaan puting kosong dengan peningkatan insiden jangkitan pada telinga.

3. Mendedahkan si manja kepada risiko tercekik.

4. Mengganggu penyusuan susu ibu di mana si kecil tidak mengenali waktu laparnya dan boleh menyebabkan jarak waktu antara penyusuan menjadi panjang. Ini sekaligus memberi kesan kepada kenaikkan berat badannya.

5. Penggunaan puting dalam masa yang lama boleh menyebabkan pertumbuhan gigi yang tidak teratur dan seterusnya mengakibatkan masalah pertuturan serta pembentukan lelangit lembut.

Sumber: Pa & Ma

Jadi sebelum membiasakan anak anda dengan menghisap puting kosong fikirlah kesan jangka panjang. Bila anak anak mula ketagih dengan puting, ketahuilah agak sukar untuk menghentikan tabiat tu. Mungkin dia berlarutan sehingga besar.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.