Kayuh Itik Di Taman Tasik Taiping

Dah lama dah ni cerita kayuh itik di Taiping ni , tapi nak juga cerita di blog , rindu Taiping la .. rindu suasana rumah mak , rindu nak balik sana.. tapi apakan daya ..  hati tak senang kalau balik suami tak ada disisi. Jadi nya di keheningan malam yang panjang , anak-anak dah tergolek tidur , saya belek gambar lama ni .. alahai sayunya rasa hati .. kena pula cuti sekolah 4 hari ni. Tak ke mana-manakan ..

Korang mesti sibuk balik kampung ye tak ? jem sana sini lah nampak kawan-kawan facebook update .. puanbee tak berani tempuh jem dengan 4 orang askar.

Ok .. la start cerita Itik Taiping lah ek .. tengok gambar di bawah ada rupa itik ke ? bagi saya lebih kepada swan , tapi orang Taiping dan biasa panggil itik .. pun tak pa la .. dari kecil sejak umur 7 tahun dah kenal yang tu itik bukan swan ..

IMG_4751

Taman tasik Taiping tersangatlah cantik permandangan nya .. ni  gambar sebelah tasik sahaja , kalau rajin pusing ambil gambar semua bahagian , memang sangat cantik lah .. di sini ramai yang menjadikan salah satu tempat untuk para pengantin bergambar , kalau ada pengantin yang nak kayuh itik tu lagi rare lah .. buat pula tengah kayuh tu kena kejar dek biawak .. sangat manis nak kenang sampai anak cucu. Oh belum pernah pengantin kayuh itik lagi rasanya .. kebanyakkan mereka suka begambar di bawah pokok bahagian lain. Read More

Kami di Putrajaya

Tak pernah sampai di Putrajaya , ini lah pertama kali .. walaupun tinggal dekat aje ..  Perjalanan ini tak di rancang.. selalunya kalau tak merancang lah menjadi , kalau di rancang tak menjadi. Pada mula nya rancang hendak tidur di rumah adik yang terletak di kajang , kan ke ampang tak ada air .. jadi saya dengan anak kecil 4 orang ni memang tak boleh nak harung situasi tak ada air ni. Jadi sediakan payung sebelum hujan.

Tau-tau adik ipar ajak bejalan di Putrajaya. Dah memang tak pernah sampai ke Putrajaya , jadi siggah lah kejap ..walaupun sebenarnya nak pergi beli barang dapur.

pemandangan putrajaya waktu malam

Pemandangan waktu malam .. cantik dan tenang .. kalau tak ada anak kecil nak duduk lama sikit. Tapi ada anak tak sesuai .. jadi singgah untuk begambar saja lah ..

pemandangan di masjig putrajaya

Bergambar depan Masjid Putrajaya…dah hampir senja pun.. Ini lah peneman kalau nak pergi kemana-mana semasa ketiadaan suami . Tak berani nak berjalan sendiri. Takut macam-macam … ( sendiri faham lah kan ? )

bermain di putrajaya

Terkejut tengok aliya … mula-mula malu takut nak main sport drift ni , tapi di paksa oleh ibu sebab dah bayar … haha mahal kan .. sekali dah main , tak nampak macam anak dara dah .. lagak macam anak jantan. Kuat sungguh tenaga dia .. terkejut habis semua orang tengok .. dia memang minat lah aktiviti lasak ni .. dulu pernah cuba sekali .. 3 tahun lepas kot.

Pilih-pilih nak apa … budak kecil kaki pendek main motor , baskal untuk orang kaki pendek lah ye … walaupun mahal gak ler .. 15 minit RM10 .. tapi berbaloi … tengok aanak-anak , adik ketawa seronok .. lepas tension .. ibu tak naik lah ye .. Read More

19 Foto di Muzium Taiping Perak Sempena Cuti Sekolah

 

Ini cerita dah lama juga , awal cuti sekolah bulan November 2013. Saya meluangkan masa dengan anak – anak dan pergi melawat Muzium Taiping Perak. Baby belum lahir lagi .. baby lahir 3 hari selepas melawat Muzium. Seboleh – boleh nya nak juga lah anak ada kenangan cuti sekolah kan. Cuti kali ni mereka tak dapat pergi bercuti jauh-jauh dek kerana ayah kerja jauh , ibu pula sarat mengandung.

Jadi melawat Muzium pun ok la … eh ibu nya pun baru dua kali sampai ke Muzium Taiping ni .. nama ja orang Taiping … ala korang pun , yang tinggal di Taiping mesti tak melawat Muzium kan kan kan ?

muzium taiping perak

Ini kubur batu zaman dulu-dulu .. kalau korang datang baca lah kisah kubur ni di situ .. ada betul-betul depan pintu Muzium.

bayaran masuk ke muzium taiping | harga muzium

Waktu lawatan ke Muzium Taiping adalah 9 pagi hingga 6 petang . Waktu tutup Muzium nya pula adalah Hari Pertama Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Special kan ? bila-bila je boleh melawat muzium taiping … pergi lah …

Bayaran Masuk

  1. Tiket berharga RM2.00 untuk dewasa.
  2. Masuk adalah percuma bagi kanak-kanak berumur di bawah 12 tahun dan pelajar berpakaian seragam sekolah.

muzium perak taiping

Aliya dengan peralatan pemadam api zaman dulu-dulu ..

lawatan ke muzium

Husna dengan peralatan menaip zaman dulu ..

info muzium di taiping

Husna , Laila dan Opah … eh opah pun tak pernah masuk Muzium .. kalau padang besar banyak kali sampai … hahaha …

melawat muzium di taiping perak

Laila .. macam comel je .. macam kecik je ..
2013-11-06 15.39.20

Maksu … entah apa di sembangkan dengan seladang tu .. agenda rahsia mungkin. Di Muzium ni ada banyak replika binatang / binatang yang telah di awet untuk di jadikan pameran. Ada berbagai jenis binatang .. nak tahu lebih lanjut kena datang sendiri .. gambar banyak sangat nak tunjuk satu-satu pun ..

Apa yang pasti teruja juga bila bawa anak anak mengjelajah muzium ni ..riuh rendah dah .. kalau lah binatang tu boleh dengar . mau di kejarnya kami …

2013-11-06 15.42.37

Pelajaran dan sedikit ilmu mengenai kewujudan logam di …

2013-11-06 15.43.12

Tembaga hasilan orang dulu -dulu .. sekarang macam dah pupus kan ?

2013-11-06 15.50.01

Sedikit ilmu tentang kewujudan Orang Asli di Malaysia.. banyak sangat info .. tak ingat sangat nak tulis pun .. gambar banyak la .. kalau nak tahu pergi sendiri ..
2013-11-06 15.50.45

Ini di antara barang hantaran untuk perkahwinan ORANG ASLI .

2013-11-06 15.51.02

Pengakutan Orang asli ..

2013-11-06 15.56.01

Saya suka tempat ni .. dengan lampu suram terbentang peta dan ilmu SEJARAH AWAL TEMBIKAR. Anak- anak yang kurang nak ambik tahu terus tekun membaca .. bijak ..

2013-11-06 15.56.28

Dengan mak ..dan adik bongsu … mengandung sarat tu … buat kenangan .. 🙂

2013-11-06 15.58.36

Ilmu tentang adat perkahwinan semua kaum di Malaysia .. elok bawa anak-anak , dalam masa sehari banyak info dan sejarah dia tahu ..

2013-11-06 16.06.58

Antara pengakutan terpenting zaman dulu ..

2013-11-06 16.07.55

Entah apa yang di tulisnya .. satu pun ibu tak boleh guna untuk banyak kan info di blog ibu ..

2013-11-06 16.08.44

Ini apa ?

2013-11-06 16.09.01

Ini lah van jenazah dulu – dulu .. tulisan jawi lagi …  ingat mati … insaf seketika …

Ada masa lagi … Keluarga yang tinggal berdekatan boleh bawa anak-anak melawat Muzium Taiping . Bayaran masuk pun tak mahal mana … kalau rajin sikit lagi sediakan buku , pen tulis … anak-anak saya rakam .. kemain belagak … Taiping sejuk sekarang ni kan ?

Curi masa taip entri .. si kecik asyik meragam manja .. nanti ada pertambahan info saya update .. insyallah …

Alamat : Muzium Perak Jalan Taming Sari, Taiping, 34000 Perak

Tempat menarik berdekatan : Taman Tasik Taiping & Zoo Taiping.

Kemudahan pegangkutan : Menaiki bas sehingga ke Stesen bas Taiping dan seterusnya menaiki teksi.

Terdapat banyak pilihan tempat tinggal.

Berhadapan penjara Taiping .. penjara lama tu ..

Tiara Beach Resort @ BEST WESTERN Prima Inland Sea Resort

BEST WESTERN Prima Inland Sea Resort atau di kenali sebagai Tiara Beach Resort. Bunyi je macam ada laut , tapi tak ada laut disini .. nak mandi laut kena pergi pantai Port Dickson …  Teluk Kemang dan deretan pantai yang lain. Cuti sekolah yang lepas , saja bawa anak-anak datang sini memandangkan kami ada kenal taukey yang membuat perusaan homestay , dia pula beri diskaun 50% jadi datang je la …. dekat je dari Ampang KL kan ..

tiarabeachresort

sumber gambar :  http://www.tiarabeachresort.org/

Lebih kurang macam ni la pemandangan nya pada hari tu .. kat sini la anak-anak main sampai tak nak naik .. bayangkan dari jam 12.00 tu anak-anak turun tak naik-naik dah .. mak dia sampai blh tidur di tepi … dan salin baju 3 kali .. bayangkan …

Kamera memang tak bawa masak datang ke sini .. malas ya ampun … mood nak begambar tu tak de ….

picture001

Ini gambar perasmian laptop  Acer P3 Aspire Ultrabook  dari dalam bilik tempat kami menyewa ..  duduk 3 hari 2 malam.

Hari pertama sampai , letak beg dan terus ke pantai teluk kemang untuk mandi manda , malam nya balik dan bersiap untuk BBQ .. Saya kemana pun suka bbq tepi pantai , rilek je rasanya ….

Hari kedua memang bersantai di Tiara ni je …

Malam nya pergi makan tomyam , tapi sayang … semua yang lain selera makan , saya tk boleh makan .. perut dah memulas masuk angin , boleh masuk nasi kosong jek …

Esok nya dah bergerak balik .. adik-adik yang lain singgah mandi di pantai lagi .. saya memang tak larat dah nak mandi , panas .. lemah je rasa … terus ajak kay balik terus.

Bukan nak jadi #kakikomplen , tapi sekadar berkongsi la ..

Waterpark punya la mahal ..

Dewasa : RM 35

Kanak-kanak : RM25

Untuk satu sesi , ada dua sesi .. pagi mula jam 7 am – 12 pm  … satu sesi lagi mula jam 12 . 30 pm hingga 7 pm. Padahal sebelum pergi kami survey di internet harganya RM20 untuk dewasa  dan kanak-kanak RM15 , ingat 1 hari full macam di gambang , rupanya tak .. memang tak berbaloi la …

Cer bayangkan .. mahal lagi dari Gambang Waterpark kot ..

Mula nya rasa tak nak masuk … bukan nya best sangat , air kolam semua untuk kanak-kanak jek … tapi anak-anak semua dah tak sabar nak terjun , ambil juga la sesi ke dua tu …

Lagi best lepak tepi pantai , main bola tampar dan ombak sambil bbq 🙂

Untuk homestay tak nak komen , ok la .. 2 bilik tidur , 2 bilik air , ada mesin basuh , ruang tamu besar dan juga kemudahan masak air , cuma iron pulak tak de … lain semua ok … belasah ramai-ramai duduk situ , 3 famili …  subang emas aliya hilang di situ .. tkde rezeki ..

Nak cuba waterpark morib .. 🙂