kucing sendawa

Ops ‘terr’sendawa CARA HINDARI SENDAWA

Siapa sini selalu sendawa ? saya ada lah jugak kadang-kadang tu kalau lewat makan , perut kosong masuk angin mesti sedawa punya , berderet-deret sendawa keluar, pernah tak sendawa ? Di dalam dunia perubatan , sendawa dikenali dgn istilah aerophagia. meski ia bukan di kategori sebagai penyakit ,sendawa boleh membuat anda berasa tidak selesa dan malu. Jadi,cuba ketahui mengapa anda sendawa dan bagaimana cara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan sendawa anda.

kucing sendawa
kelakar

Punca Sendawa

DIET
Sendawa biasanya disebabkan oleh anda telah terlebih mengambil makanan yang mengandungi gas seperti mimuman bergas,buah-buahan mentah,jus buah seperti epal dan lain-lain lagi. Jadi perkara pertama yang boleh anda lakukan adalah dengan memerhatikan pola diet anda selama beberapa hari untuk mengenali jenis-jenis makanan yang boleh membuatkan anda besendawa.

KEMASUKAN UDARA
Menelan terlalu banyak udara melalui mulut juga boleh menyebabkan anda sering sendawa.Udara biasanya masuk melalui pelbagai cara seperti ketika merokok, mengunyah gula-gula getah, atau makan terlalu cepat.

MINUM SUSU SEJUK KETIKA PERUT KOSONG.
Cara ini amat berguna jika pembentukan gas disebabkan terlebih atau akibat pengambilan ubat-ubatan. biasanya,sendawa boleh juga disebabkan oleh intoleransi laktosa (gangguan pencernaan akibat minum susu atau produk susu). Disebabkan itu, sebaik-baiknya perhatikan reaksi tubuh anda setelah minum susu agar anda boleh tentukan pengambilan seterusnya berdasarkan reaksi tubuh.

Punca sendawa

ELAK SENDAWA
Hindari berbaring selepas makan.
cuba berjalan sebentar atau duduk dengan posisi mendekati belutuj selama 10 minit cara ini membantu tubuh mencerna makanan dgn lebih baik. selain itu,pastikan anda mengunyah makanan perlahan-lahan agar udara tidak masuk terlalu banyak ke dalam tubuh.

cuba lakukan aktiviti olahraga yg sederhana kerana ia dapat membantu mengeluarkan udara dari perut. Berbaring dalam posisi terlentang,kemudian angkat dan tekankan lutut ke dada. Ulangi latihan ini sebanyak 10 kali. Cara ini dapat membuat anda berasa lebih baik dan memungkinkan udara keluar dari perut anda.

duduk tegak setelah makan akan memaksa udara naik ke bahagian atas sehingga mudah ia dikeluarkan dengan bersendawa. Sebaliknya,posisi berbaring akan menahan udara di dalam perut dan membuatkan anda berasa tidak selesa.

Adab Seorang Muslim : Berusaha tidak bersendawa, menghindari makanan yang menyebabkan sendawa atau makanan yang membanyakkannya. Dan jika tidak dapat dihindari, bersendawalah dengan suara yang ringan, kemudian bacalah istighfar sesudah sendawa.

Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011

Meriah ! Keputusan Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011

Tengah menonton Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011 di tv3 , sokongan nampaknya sangat meriah di beri oleh penduduk kawasan saya , terdengar jeritan bersahutan di celah-celah tingkap rumah masing-masing , Saya tak de kawan yang menonton bersama tak tahu nak borak dengan siapa , lantas buka blog dan terus menaip disini , di harapkan Malaysia berjaya membolos beberapa gol dalam perlawanan antara Malaysia dan Indonesia dalam sukan SEA 2011 ini ..

Slogan pembakar semangat pasti bergema di seluruh Stadium Bung Karno. Jika skuad Malaysia terkenal dengan slogan ‘Malaysia Boleh’ , Indonesia juga pasti tidak mahu kalah dengan slogan mereka ‘Indonesia Bisa’. Walau apa pun slogan , kepada skuad Malaysia Moga berjaya , selamat berjuang untuk nama Negara Malaysia.

Poster Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011
Poster Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011

Keputusan terkini Indonesia vs Malaysia Sea Games 2011

0-1

Shahrul A.S (MAS) 17′

26th Sea Games Indonesia 2011

Malaysia vs Indonesia

Date : 17 November 2011

Venue : Gelora Bung Karno Senayan, Indonesia

Sekalung tahniah buat skuad Malaysia ! Malaysia Boleh !

Semak-Keputusan-UPSR-2011-melalui-Online-SMS

Semak Keputusan UPSR 2011 Melalui mySMS 15888 Dan Online

Para calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) boleh membuat semakan keputusan peperiksaan mereka menerusi sistem pesanan ringkas mySMS 15888 mulai pukul 10 pagi esok (17 November 2011).Selain itu para calon yang ingin menyemak keputusan UPSR 2011 boleh menyemak secara online juga.

Semak-Keputusan-UPSR-2011-melalui-Online-SMS

Menurut kenyataan Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia, perkhidmatan mySMS itu akan diaktifkan sehingga 12 tengah malam 23 November 2011. Pengumuman rasmi analisis keputusan UPSR akan dibuat di Bilik Mesyuarat Utama, Kementerian Pelajaran, Parcel E di Putrajaya pukul 9 pagi esok.

Untuk menyemak keputusan UPSR secara online sila rujuk SAPS semak markah peperiksaan anak secara online (tahun 1 ? tingkatan 5 )

Diucapkan selamat berjaya kepada calon UPSR 2011 , sudah pasti ibu bapa tidak terlepas merasai debaran untuk melihat keputusan UPSR anak -anak masing – masing kan semoga berjaya. Jangan lupa mYSms 15888 untuk semak keputusan UPSR 2011 anak-anak anda 🙂

P/S : serbarkan artikle ini untuk keluarga anda dengan klik butang yang tertera di bawah.

kelas masakan

Kelas Masakan Buat Sosej Gulung Yang Yummy

Wanita-wanita disini ada kelas masakkan setiap tahun , setelah di rancang rapi terus buat kelas masakan pada malam kelmarin dari jam 8.30pm hingga jam 11.00 pm , tudia masak sikit je pun , acara lain-lain banyak antaranya sembang-sembang , wahaha .. ada yag duk dekat tapi lama tak jumpa .. erk ? macam mana tu ? fikir lah sendiri hahah …

kelas masakan

Cikgu tu jiran je pun , dia pandai masak so kita lantik dia jadi cikgu kali ni , gambar di atas dia tengah tunjuk atur cara nak gentel doh untuk dililitkan menjadi roti sosej gulung yang yummy tu ..

kelas masakan

Puanbee yang chubby .. waaa~ banyak vitamin kata suami saya , waduhhh .. sebelah saya tu mak angkat (umi) yang baik hati , boleh lah dijadikan pengubat rindu mak di kampung tu , kalau lama tak pergi ke rumah umi , umi akan call ajak makan-makan, tu sayang tu hahah …

kelas masakan

Dan ini adalah sosej yang di bungkus untuk tapau bawak balik , yang tapau dalam perut pun banyak , sedap lembut je rotinya , makan pula ketika masih panas .. perghhh …

kelas masakan

Dekat sikit 🙂 dap kan ? buat sendiri best .. nanti saya kongsi resepi , penat sikit nih , selain sosej gulung kami ada buat pop corn menggunakan periuk biasa je , best yang tu tak sempat pandang dah habis kanak-kanak makan , nanti saya share gambar dia ..