Anak bijak dan sihat


Apa itu Bisfenol A (Bisphenol A) — BPA . Ketahui apa itu apa itu Bisfenol A (BPA), bahayanya terhadap keluarga anda (bayi terutamanya) dan cara mengelakkan atau mengurangkan pendedahan terhadap BPA.

Bisfenol A (BPA) adalah bahan kimia yang terdapat dalam plastik polikarbonat (polycarbonate) dan resin epoksi. Plastik polikarbonat yang jernih dan tahan lasak ini digunakan dalam pelbagai produk pengguna antaranya botol susu bayi, botol air mineral, bekas makanan dan juga dalam teether bayi. Resin epoksi pula digunakan untuk menyaluti lapisan dalam hampir semua makanan dan minuman dalam tin.

Kesan botol susu bpa terhadap kesihatan dalam jangka masa panjang

BPA dari produk mengandungi bahan berbahaya ini dapat melarut resap ke dalam makanan atau minuman dan seterusnya memasuki badan. Dos Bisfenol A yang rendah sekalipun dalam badan manusia boleh disalah anggap sebagai estrogen. Estrogen adalah hormon yang mengawal perkembangan otak, sistem peranakan dan pertumbuhan janin. Keadaan ini boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan.

Janin dalam kandungan (ibu hamil jaga pemakanan anda) dan bayi adalah golongan yang paling berisiko jika terdedah dengan BPA ini kerana ia dikatakan mempengaruhi pembentukan otak dan perangai bayi.

Banyak kajian mengaitkan BPA dengan pelbagai masalah lain seperti baligh awal, kanser payudara, kanser prostat, penyakit jantung, obesiti dan kencing manis. Malah, ia juga dikatakan boleh menyongsangkan ciri-ciri jantina seseorang dan merosakkan kromosom.

Faktor Pengaruhi Larut Resap BPA ke dalam Makanan

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan larut resap ini berlaku dengan lebih banyak. Antaranya, kepanasan (api dan matahari), calar dan pendedahan terhadap sesetengah bahan kimia (termasuk sabun pencuci).

Pengkaji dari University of Cincinnati melaporkan, pendedahan terhadap air menggelegak menyebabkan botol polikarbonat melepaskan bisfenol A (BPA) sehingga 55 kali ganda lebih cepat berbanding ia terdedah kepada air sejuk atau air suam (air kosong).

Tip Mengelakkan BPA

Anda mungkin sukar untuk mengelakkan secara mutlak penggunaan produk yang mengandungi BPA ini, tetapi anda dapat mengurangkannya dengan mengamalkan langkah-langkah berikut :

  1. Jangan panaskan makanan atau minuman dalam plastik polikarbonat sama ada menggunakan ketuhar gelombang mikro atau pun direbus.
  2. Kurangkan pengambilan makanan dalam tin, pilih yang segar atau sejuk beku. Jika mahu yang segera, pilih dalam botol kaca.
  3. Seboleh mungkin, gunakan bekas makanan daripada porselin, kaca atau keluli tahan karat terutamanya untuk makanan atau minuman panas.
  4. Berikan permainan yang selamat untuk anak anda. Lihat kod plastik di bawah permainan. Kod 7 adalah polikarbonat (elakkan juga kod 3 kerana ia mengandungi toksin).
  5. Jika mahu membungkus sup atau air panas dari penjual makanan, bawa bekas makanan atau minuman anda sendiri.
  6. Jangan membiarkan air di dalam botol air mineral terjemur di dalam kereta, dan kemudian meminumnya.

Tip Elak BPA ke Botol Susu Polikarbonat

  1. Gunakan botol susu daripada gelas atau plastik yang bebas BPA. Elakkan polikarbonat. Sebaliknya pilih polietilena, polipropilena atau poliamida.
  2. Jika anda menggunakan juga botol polikarbonat, pastikan ia tidak dijemur, tidak dipanaskan dan tidak dimasukkan air panas menggelegak ke dalamnya.
  3. Elakkan calar dengan menggunakan berus yang lembut daripada plastik dan span, bukan berus daripada dawai untuk membasuh botol susu bayi.
  4. Gunakan sabun yang sesuai untuk mencuci botol bayi.

info : Ratu Hati

Next kita akan bincang cara untuk kenali botol bebas BPA .

Related : Pengharaman botol susu  bpa 1 mac 2012

Related : Promosi botol susu bebas bpa , jenama avent


2011/03/12 : Saya sebagai ibu sangat menyokong tindakkan kerajaan mengharamkan botol susu yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012, Ye lah tak guna jika kita memberi susu dengan tujuan untuk mendapat anak yang sihat jika botol susu untuk di berikan kepada anak tu mengandungi bahan kimia berbahaya untuk anak-anak kita, jika nak jaga kesihatan anak-anak elok lah dari kecil kan.geniusTapi yang menjadi persoalan disini , di mana untuk mendapat kan botol susu tanpa ‘Bisphenol A’ (BPA) ni ?? kalau botol minuman tu boleh juga di rujukkan di center tupperware kan ? masaalah berpunca dari pemborong barangan seperti botol susu ni..seperti di ketahui botol susu ni kebayakkan nya di import masuk dr negara lain..oh ada kah malaysia perlu wujudkan kilang botol susu tanpa ‘Bisphenol A’ (BPA)..Sama-sama renungkan 🙂

Petikkan di bawah dari Berita harian online !!

PUTRAJAYA: Kerajaan memutuskan untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata perkara itu diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga kerana sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu tersebut adalah selamat untuk digunakan oleh golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.
“Kementerian tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutamanya bayi dan kanak-kanak. Polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan ”bisphenol A” ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar,” katanya.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini hari ini.

“Pihak industri diberi tempoh masa satu tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai”.

Tindakan pengharaman itu diambil dengan mengambil kira BPA didapati boleh menyebabkan gangguan kepada sistem hormon sekaligus mengganggu sistem fungsi tubuh, katanya dan menurutnya bagaimanapun sehingga kini tiada sebarang penilaian dijalankan berhubung sistem hormon dalam tubuh bayi.

Liow berkata pengharaman itu juga adalah selaras dengan tindakan beberapa negara yang telahpun mengharamkan penjualan susu botol tersebut antaranya Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan terbaru oleh Kesatuan Eropah (EU).
Katanya, sehingga 2010 sebanyak 159 sampel botol susu bayi telah dianalisis dan didapati 85 peratus dikesan mengandungi bahan BPA dalam julat 0 hingga 0.7 mg/kg hasil migrasi daripada botol berkenaan.

Kajian Universiti Malaya juga menunjukkan kadar migrasi BPA meningkat sebanyak tujuh kali ganda pada suhu 80 celsius berbanding pada suhu bilik 25 celsius, katanya.

“Pemantauan secara berterusan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati terdapat migrasi BPA daripada botol-botol susu bayi polikarbonat yang telah diuji,” katanya.

Beliau meminta pengguna mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko pendedahan kepada migrasi BPA berdasarkan panduan penggunaan botol susu bayi polikarbonat yang disarankan kementerian.

Liow menasihatkan pengguna supaya menukar botol susu bayi polikarbonat kepada alternatif yang terdapat di pasaran mengikut kemampuan masing-masing.

Pengguna juga dinasihatkan meneliti kod identifikasi di bawah botol sama ada polikarbonat atau tidak sebelum membelinya.

Untuk maklumat lanjut, hubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian

03-88833652/8883365/88833655 atau melayari laman web http:moh.gov.my/ atau .

Related : Botol susu bebas bpa ? kenali apa itu bpa dan tips elakkan bpa disini

Related : Promosi botol susu bebas bpa , jenama avent


Ada banyak alasan mengapa ibu bapa suka menengking anak-anak. Sama ada kerana si kecil tidak mahu mendengar kata , suka berbuat bising dan sebagainya. Dengan menegking, ibu bapa mengharapkan anak akan menurut perintah mereka . Namun , menurut psikologi , seharusnya ibu bapa mencari cara lain untuk menasihat kan anak-anak dan tidak elok untuk menengking mereka.

angry kids

Menengking boleh memberi pengaruh yang buruk kepada perkembangan si kecil , kerana ibu bapa yang kaut menengking boleh merenggangkan hubungan mereka dengan si kecil. Selain itu tengkingan juga tidak akan memberi pengajaran kepada anak-anak.

Ketika anda menegking , mungkin anda berfikir itulah cara anda meluahkan kemarahan kepada anak-anak. Namun , bagi si kecil yang ditengking akan merasa tertekan dan merasakan dirinya tidak berharga serta mengecewakan orang tua nya.

Si kecil yang berusia 10 tahun , tidak akan melawan andai di tengking. Tetapi akibat dari sikap pasif mereka , akan menimbulkan masaalah kepada ibu bapa kerana tidak tahu tekanan psikologi yang di alami anak akibat di tengking.

Ibu bapa yang biasa menegking anak-anak akibat kemarahan sebenarnya mendidik anak-anak untuk melakukan hal yang sama kepada mereka . Apa yang penting , anda boleh bersikap tegas kepada anak-anak tapi bukan dengan cara menegking nya…

Hasil pembacaan bee jugak ! di kongsikan disini..


Seringkali tanpa disedari bahan-bahan keperluan yg kerap kita gunakan dalam rumah boleh mengundang bahaya kepada si kecil. Berikut tujuh contoh bahan berbahaya sering terlepas dari pengawasan anda di rumah.

danger

Garam meja
Boleh merosakan sistem saraf si kecil bila diambil oleh bayi dan satu sudu makan jika diambil oleh kanak-kanak.

Ubat kumur.
banyak jenis ubat kumur yg dijual mengandungi alkohol. Alkohol jauh lebih mudah membahayakan si kecil berbanding orang dewasa. terminum sedikit sahaja boleh menyebabkan kematian. Alkohol juga boleh menyebabkan paras gula dalam darah menurun drastik, rasa mengantuk belebihan, kejang dan membawa kepada kematian. Produk lain mengandugi alkohol temasuklah minyak wangi, cologe , ubat pencukur dan ubat selsema / batuk.

Minyak bayi
Mengandungi hidrokarbon sama seperti minyak tanah, cairan pengisi pemetik api (thiner dan cat). Jika tertelan,kandungan bahan tersebut akan mengalir ke seluruh tubuh dan boleh meracuni paru-paru. sedikit saja tertelan,beberapa saat kemudian boleh mengakibatkan pneumonia.Cairan tersebut masuk ke seluruh lapisan paru-paru sehingga menghalang pengaliran oksigen dalam aliran darah.

Madu
Elakkan memberi madu untuk bayi di bawah usia setahun. Kerana adanya kemungkinan madu tersebut mengandungi spora bakteria boleh menyebabkan gangguan sistem saraf si kecil.

Rokok dan curut

Dua bahan ini mengandungi nikotin sangat berbahaya kepada kanak-kanak. biasanya si kecil mengigit curut atau rokok pada bahagian batang atau gabus rokok .Akibatnya si kecil rasa mual,bepeluh-peluh dan mungkin kejang kerana mabuk tembakau.

Bateri jam (bateri bulat) 
Bateri berbentuk bulat pipih sangat berbahaya, ukuranya yg cukup kecil berkemungkinan menyebabkan si kecil tertelan akan tesangkut pada kerongkong atau usus sehingga menyebabkan rasa panas seperti terbakar akibat kebocoran bahan kimia daripada bateri.

Supplement zat besi
supplement ini sangat digalakan kepada orang dewasa,tetapi lain halnya jika diambil oleh kanak-kanak boleh membahyakan dan sebabkan kematian (bergantung kpd jumlah supplement zat besi diambil serta berat badan si kecil)

  • Tip mencegah dan menangani.
  1. Pastikan semua produk mengandungi bahan kimia seperti ubat dan alat pembersih di simpan di tempat selamat serta tidak dapat di capai oleh anak-anak.
  2. Ajar anak minta kebenaran terlebih dahulu daripada ibu bapa atau orang lebih dewasa sblm memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya.
  3. Bila bahan merbahaya ini terminum,tertelan atau terhisap, segera hubungi doktor untuk mendapatkan panduan dan langkah awal menanganinya sblm keracunan merebak sementara membawanya mendapatkan rawatan di klinik atau hospital behampiran.
  4. Apapun cara terbaik untuk menanganinya ilah behati-hati terhadap kesan merbahaya dari penggunaan bahan-bahan keperluan ini kerana mencegah itu lebih baik dari menangani.

Semua ibu bapa menyanyangi anak-anak mereka sepenuh hati bagaikan menatang minyak yang penuh . Namun tanpa disedari memanjakan anak boleh mengundang padah bukan hanya terhadap masa depan tetapi juga kepada anda kerana gagal memikul tanggungjawab membimbing anak menjadi manusia berguna dan bertanggunjawab.

model baby laila berumur 9 bulan!

Berikut beberapa tips yang mungkin memberi manfaat berguna untuk di praktikkan agar anda dapat menyayangi anak dengan cara yang betul.

JANGAN TERJEBAK :

Bukan mudah mencari formula khusus untuk menyayangi anak sendiri kerana ada ketikanya anda hanya memberi perlindungan bukan berjaya menjadi ibu bapa yang penyayang . Pakar psikologi mengatakan , kebayakkan ibu bapa mahu memberi kesempurnaan kepada anak-anak ikut sahaja kehendak mereka sehingga lupa untuk memastikan kasih sayang itu boleh dimanfaat kan untuk membimbing , mendidik dan mengasuh , agar anak membesar sebagai insan berguna.

KENALI ANAK :

Untuk menjalin kasih sayang berkekalan dengan anak-anak, beberapa pakar psikologi ada mengatakan , ibu bapa perlu belajar mengenali anaknya kerana anak bukan hanya satu susuk tubuh kecil yang sedang membesar seiring dengan perkembangan usianya. Anda perlu memahami bahawa anak juga perlu mengembangkan fungsi-fungsi psikologi seiringan minda, emosi dan motivasinya jika terlalu di manjakan perkembanganya mungkin terencat.

FAHAMI MAKNA KASIH SAYANG :

Anda harus memahami kasih sayang yang perlu diberikan kepada anak. kasih sayang berkaitan erat dengan perkembangan emosi yang berfungsi mewarnai perilaku anak-anak. Ketika melakukan tugasan ataupun mengendalikan masaalah , usaha yang di tunjukkan bergantung kepada emosinya saat itu. Anak akan bersemangat jika ada cita-cita. Emosi berkembang secara bertahap mengikut perkembangan usianya. Ini bermakna pemberian kasih sayang lebih tertumpu kepada pengawalan emosi ketika anak bersama rakan sebayanya.

MEMBANTU ATAU MENGIKUT :

Apa yang harus menjadi panduan dalam menjaga perkembangan dan mengembangkan keterampilan anak dengan konsep anda sebagai ibu bapa yang membantu bukan yang mengikut kehendak anak. Anda hanya membantu, kerja selebihnya dilakukan oleh anak, bila dia mengalami kesukaran atau masaalah anda perlu beri panduan bukan menyelesaikan tugasnya seperti diharapkan . Sebaiknya beri tunjuk ajar supaya dia menyelesaikan tugasanya itu.

TEGAS DAN KONSISTEN DALM MENETAPKAN DISIPLIN :

Bersikap tegas itu adalah mengarah kan anak melakukan dan mengetahui sesuatu , di mana dengan bersikap tegas menjadi alasan kenapa akan perlu dilarang atau dibenarkan melakukan sesuatu . Anda tidak perlu memenuhi semua keinginan anak , jauhi daripada berkata “jangan” tetapi gunakan kata ajakkan seperti “mari kita lakukan bersama” . Dengan cara ini anak tidak akan merasa dilarang tetapi diarah. Biarkan anak menilai sendiri mana yang betul dan mana yang salah.

KONSISTEN DALAM MENETAPKAN DISIPLIN YANG TELAH ANDA TETAPKAN :

Bila sepatutnya anda berkata “tidak” . Jangan sesekali bertolak ansur dengan perkataan tersebut . Jangan sampai anda kasihan pada anak walaupun dia anak tunggal.

Nota Kaki  : Hasil pembacaan bee dari buku anak sihat & genius.