KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih. Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam. Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah 1. Penggunaan puting kosong mendedahkan…

Continue reading

Cara menggalakkan anak saya makan secara sihat

Hai semua … topik saya kali ni , bagaimana cara saya menggalakkan anak – anak makan secara sihat agar mereka dapat lebih lagi nutrisi. Anak-anak anda bagaimana ? ada tips mari lah kongsi dengan saya di petak komen di bawah. Untuk saya dan anak saya. Bila anak dah mencecah 4 tahun ke atas memang lahmereka masih lagi minum susu seperti biasa , sehari lebih kurang 3 kali. Selain dari itu …bagaimana kita nak pastikan anak-anak suka makan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran , buah – buahan , kekacang  , telur dan sumber tenusu. Ini satu cabaran buat ibu bapa di…

Continue reading

TANDA TANDA BAYI ANDA LAPAR

Hari ni saya nak kongsi tip keibubapaan lagi. Lebih lebih bagi pasangan yang baru pertama kali menimang cahayamata. Tentu serba serbi menjadi pengalaman baru & banyak perkara yang perlu belajar. Bayi yang baru di lahirkan mustahil boleh menyatakan keinginan & perasaan mereka melalui kata kata. Jadi sebagai ibu bapa kita kena memahami bayi melalui reaksi & gerak tubuh mereka. Jadi saya nak kongsikan di sini.. Bagaiman reaksi & bahasa tubuh bayi anda ketika mereka lapar & waktu yang anda perlu menyusukan mereka. Untuk lebih mudah memahami saya kongsikan melalui gambar di bawah Jadi pada ibu ibu yang baru menjadi title…

Continue reading

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

  Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan. Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting. Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana…

Continue reading