TANDA TANDA BAYI ANDA LAPAR

Hari ni saya nak kongsi tip keibubapaan lagi. Lebih lebih bagi pasangan yang baru pertama kali menimang cahayamata. Tentu serba serbi menjadi pengalaman baru & banyak perkara yang perlu belajar.

Bayi yang baru di lahirkan mustahil boleh menyatakan keinginan & perasaan mereka melalui kata kata. Jadi sebagai ibu bapa kita kena memahami bayi melalui reaksi & gerak tubuh mereka.

Jadi saya nak kongsikan di sini.. Bagaiman reaksi & bahasa tubuh bayi anda ketika mereka lapar & waktu yang anda perlu menyusukan mereka.

Untuk lebih mudah memahami saya kongsikan melalui gambar di bawah

Jadi pada ibu ibu yang baru menjadi title ‘Mama’ tu semoga perkongsian ni membantu anda handle baby untuk pertama kali. Semoga memberi manafaat kepada semua.

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

 

Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan.

Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting.

Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana boleh termengandung walau mengamalkan pil perancangan kehamilan.

Ini sebab kenapa masih termengandung walau mengambil pil perancang..

Pil perancang keluarga mempunyai hormon yang menghalang ovulasi dari berlaku. Ia mengubah mukus pada pangkal rahim dan juga mengubah suai dinding rahim, lantas menghalang implantasi.

Akibatnya, sperma tidak dapat memasuki pangkal rahim. Kombinasi kedua-dua ini menghalang seseorang wanita daripada mengandung.

pil sangat berkesan sebagai kontraseptif yang dapat melindungi wanita. Jika betul penggunaannya, kurang dari satu dalam 100 akan termengandung dalam masa setahun.

Namun demikian, lazimnya lapan peratus pengguna biasa akan termengandung disebabkan oleh kecuaian dari segi memakan pil ataupun mungkin pil tidak dapat diserap disebabkan oleh permasalahan muntah-muntah.

Sekiranya ini berlaku, terpaksa menggunakan kaedah lain untuk mencegah daripada termengandung. Sumber: Utusan Malaysia 

Jadi jangan pelik kenapa termengandung walau mengambil pil perancang. Kalau ambil pil perancang penting untuk konsisten ambil setiap hari pada waktu yang sama. Tak boleh skip.. Ter skip sehari dua pun boleh berisiko anda mengandung jika bersama suami.

Kalau anda nak merancang kehamilan dengan menggunakan pil perancang paling senang nak konsisten adalah dengan cara set je alarm untuk remind masa makan ubat. Insya Allah.. Tak lupa hehehe.

SURAH SURAH YANG BOLEH DI AMALKAN KETIKA HAMIL

Semua wanita yang sedang hamil mengharapkan anak dalam kandungan di lahirkan dengan sihat, sempurna & membesar menjadi manusia yang memberi manafaat & kebaikkan kepada kedua ibu bapanya, agama, bangsa & masyarakat. Saya yakin tak ada seorang ibu atau ayah mendoakan anak dia lahir menjadi orang jahat kan.

Apa yang kita lakukan ketika hamil juga boleh mempengaruhi sifat anak kita yang bakal lahir. Sebab tu banyak pantang larang orang orang dulu semasa mengandung untuk memastikan anak yang lahir tidak ‘Terkenan’ katanya. Ada pantang larang orang tua tua yang merepek tapi masih ada yang relevan untuk di pratikkan. Jadi pandai pandai la yer.. Nak pilih yang mana baik di ikut & yang mana tak perlu di teruskan.

Bagi ibu ibu yang sedang hamil selain mengambil pemakanan yang sihat & supplement bagi membantu perkembangan bayi dalam kandungan membesar dengan baik.. Sebagai orang Islam amalan secara spiritual juga di galakkan untuk kita lakukan sepanjang kehamilan. Antaranya amalan membaca surah surah dalam Al Quran..

Bagi ibu ibu yang sedang hamil.. Anda boleh amalkan surah surah berikut..

  • Surah Yusuf > untuk memohon anak yang cantik rupa dan akhlak.
  • Surah Luqman > untuk memohon anak yang cerdik.
  • Surah Maryam > untuk memudahkan bersalin.
  • Surah Yasin > untuk memohon anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat.
  • Surah al-Hujurat > untuk membanyakkan susu ibu.
  • Surah al-Imran ayat 38 > untuk memohon anak yang baik.
  • Surah al-Imran ayat 8-9 > untuk memohon rahmat.
  • Surah Ibrahim ayat 40 > untuk memohon agar anak tetap mengerjakan solat.
  • Surah al-Baqarah ayat 128 > untuk memohon agar anak patuh kepada Allah S.W.T.
  • Surah Yassin ayat 22-23 > untuk menjaga aqidah/memberi hidayah kepada anak.
  • Surah as-Sajdah ayat 7-9 > untuk memohon agar anak menjadi orang yang soleh/solehah dan baik.
  • Surah al-Furqan ayat 74 > untuk memohon agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibubapa / doa untuk mendisiplinkan anak / doa untuk kebahagiaan sekeluarga.

Jadi pada yang tengah mengandung tu boleh la cuba amalkan surah surah tersebut. Semoga anak yang di lahirkan nanti cantik rupa paras, baik budi pekerti & menjadi penyejuk mata & jiwa kedua ibu bapanya. Amin..

INI SEBAB BAYI MENGERAS DALAM PERUT & CARA MENGATASINYA

Bagi wanita yang biasa mengandung memang akan alami perut rasa mengeras & kejang. Kadang – kadang sampai rasa tegang dalam perut. Memang salah satu pengalaman hamil yang indah juga kan? Tapi ramai yang tak tahu kenapa berlaku situasi seperti itu..

Membawa bayi dalam kandungan memberi banyak tekanan ke atas otot-otot, sendi dan urat-urat anda. Maka tidak hairanlah jika anda rasa tidak selesa di bahagian perut.

Mungkin ramai beranggapan ia reaksi biasa baby dalam perut tapi sebenarnya perkara tu berlaku ada sebabnya.. Tiada satu perkara pun dalam dunia ni berlaku tanpa alasan & sebab munasabab.. Jadi meh saya kongsikan dengan anda kenapa berlakunya bayi mengeras..

  1. Bayi bergerak aktif
  2. Biasanya berlaku semasa atau selepas bersama pasangan (suami)
  3. Selepas melakukan senaman
  4. Semasa mengangkat barang yang berat
  5. Bila si ibu aktif
  6. Perut penuh
  7. Semasa atau selepas mengurut perut
  8. Dehidrasi

Dari apa yang saya baca itulah faktor yang mungkin buat bayi mengeras dalam perut. Dan cara mengatasinya adalah..

  • Cuba duduk sebentar.
  • Baring mengiring ke bahagian bertentangan di mana kesakitan itu berlaku, dan tinggikan kaki anda.
  • Mandi air hangat.
  • Tuam bahagian yang sakit menggunakan botol air panas atau beg gandum.
  • Cuba relaks.

Kram & kejang perut biasanya tak perlu risauan jika berlaku semasa awal kehamilan. Tetapi kalau ada simptom-simptom yang lain seperti mengalami pendarahan, ada kemungkinan kecil ia merupakan tanda anda mengalami keguguran lewat. Harus di ingat bahawa keguguran lewat sangat jarang berlaku berbanding keguguran awal. Hanya kira-kira satu dalam 100 keguguran berlaku pada lewat kehamilan. Jadi jika ada tanda tanda berikut merujuk la kepada doktor

Semoga perkongsian ini memberi manafaat buat semua.