INILAH JENIS JENIS VAKSIN & TUJUAN IA DI BERIKAN KEPADA ANAK KITA

Sejak lahir kita sedia maklum seorang bayi akan di vaksinkan dengan suntik sampai berumur 2 tahun. Kemudian di sambung di beri vaksin semasa di sekolah. Tapi saya percaya ramai ibu bapa tidak tahu jenis vaksin yang di berikan & kenapa vaksin tersebut di berikan.

Saya ada terbaca perkongsian dari Facebook seorang jururawat Bel Nawhen yang saya rasa sangat baik untuk saya kongsikan dengan anda.

Untuk tidak tersalah menyampaikan fakta saya copy info..

Mengapa setiap vaksin diberi dan jenis penyakit yang dicegahnya.

Sebagai ibu, bakal ibu serta masyarakat di zaman teknologi masa kini. Mempunyai sedikit ilmu tentang anak-anak terutama vaksinasi yang diterima adalah digalakkan agar anda tahu adakah vaksinasi yang diberi betul mengikut jadual pemberian vaksin yang terkini.

* BCG – adalah Bacille Calmette-Guerin, ia merupakan vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.

* DTap – adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.

* DT – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.

* Hib  – adalah Haemophilus Influenzae type B.

* MMR – adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.

* MR – adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.

* JE – adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.

* HPV- adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.

Komplikasi Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah

~Tibi (Tuberculosis):

Tibi mengakibatkan radang paru-paru, radang selaput otak, jangkitan pada organ lain seperti usus, tulang, sendi serta buah pinggang dan boleh membawa maut.

~ Hepatitis B:

Hepatitis B boleh menyebabkan penyakit hati kronik (chronic liver disease) dan kanser hati

~ Difteria:

Difteria boleh mengakibatkan sukar bernafas, masalah jantung dan saraf.

~ Pertussis (batuk kokol):

Pertussis menyebabkan radang paru-paru, epilepsi dan boleh membawa maut.

~ Tetanus:

Tetanus boleh mengakibatkan kekejangan otot yang membawa kesakitan yang kuat, kesukaran bernafas dan boleh membawa maut.

~ Polio:

Polio boleh menyebabkan lumpuh dan mengakibatkan ketidak upayaan fizikal atau kematian.

~ Penyakit Hib:

Penyakit Hib boleh menyebabkan radang paru-paru, radang selaput otak, pekak, buta, epilepsi dan terencat akal serta radang epiglottis yang menyebabkan saluran pernafasan tersumbat.

~ Measles (campak):

Measles boleh mengakibatkan komplikasi seperti radang paru-paru, radang selaput otak (meningitis), radang otak (encephalitis), pekak, buta, cirit-birit dan kematian.

~ Mumps (beguk)

boleh mengakibatkan radang otak (encephalitis), radang buah zakar (orchitis) yang boleh membawa kemandulan.

~ Rubella,

biasanya penyakit yang ringan bagi kanak-kanak dan dewasa tetapi Rubella pada ibu yang mengandung boleh mengakibatkan bayi dilahirkan cacat seperti katarak (buta), pekak, jantung berlubang, terencat tumbesaran dan terencat akal. Kecacatan ini dikenali sebagai Congenital Rubella Syndrome.

Saya kongsi cara cara suntikan serta lokasi untuk suntikan diberi;

BCG – Di bawah kulit lengan kiri
DTap/ HiB/ IPV – Suntikan di paha (untuk kanak-kanak dibawah umur 1 tahun) atau Lengan (untuk kanak-kanak yang lebih daripada 1 tahun)
MMR – Di otot peha. (Umur 7 tahun, di lengan.)
HPV – Di otot lengan
ATT – Di otot lengan

Vaksin ni bertindak atas penyakit tertentu sahaja. Ia tidak bermakna satu jenis vaksin, semua penyakit termasuk penyakit ‘M’ pun boleh halang. Ia MENCEGAH penyakit tertentu sahaja mengikut jenis.

Kenapa Anak Demam Selepas Vaksin?

Anda perlu tahu, demam selepas pemberian vaksin adalah biasa kerana respon tubuh pada vaksin tersebut. Vaksin BUKAN nak cegah demam dan selsema.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

ADAKAH SELAMAT MELAKUKAN X-RAY KETIKA HAMIL?

saya rasa ramai yang tertanya tanya tentang perkara ini termasuk saya. Tadi saya terbaca dari perkongsian di Page Medical Mythbusters Malaysia tentang perkara ini. jadi saya copy paste untuk tidak tersalah menyampaikan fakta

Ramai yang bertanya adakah x-ray selamat dilakukan ketika hamil?

Tahukah anda, tanpa radiasi dari mesin X ray pun, kita memang dah terdedah kepada gelombang radiasi dari alam persekitaran kita.

Radiasi dari udara, tanah, air, permakanan terutamanya bila berada di dalam kereta, keretapi dan lebih-lebih lagi di dalam kapal terbang disebabkan radiasi kosmik dari angkasa. Radiasi dari alam persekitaran sukar dielakkan.

Dalam setiap kehamilan yang sihat, risiko mendapat kecacatan janin adalah 2%. Bermaksud dalam setiap 100 kehamilan tanpa apa-apa masalah, kami akan temui juga 2 bayi yang lahir dengan kecacatan, walaupun kehamilan itu adalah kehamilan yg tidak mempunyai apa-apa masalah.

Radiasi bergantung kepada jenis X-ray yang anda perlukan dan jumlah sebenar radiasi yang anda terima. Lebih tinggi tahap radiasi, lebih besarlah risikonya terhadap bayi. Kebanyakan X-ray seperti X-ray pergigian tidak mendedahkan bayi kepada tahap radiasi yang cukup tinggi sehingga boleh menyebabkan masalah.

Kekuatan X-ray diukur dalam unit rad. Rad ialah unit yang menunjukkan berapa banyak radiasi yang diserap oleh badan. Bayi dalam kandungan yang terdedah kepada lebih daripada 10 rad didapati berisiko tinggi mengalami masalah pembelajaran dan penglihatan.

Tetapi anda tidak perlu risau. Kebanyakan X-ray jauh lebih rendah daripada ini. Jarang sekali bagi X-ray mempunyai kekuatan lebih daripada lima rad.

Apakah tahap radiasi tertinggi yang dibenarkan kepada janin, untuk menentukan kesihatan janin tidak terjejas?

Jawapannya : 5 rad = 0.05 Sv = 50 mSv.

Jika ibu menerima radiasi 0.01 rad bila melakukan CXR, apakah radiasi yang sampai ke bayi dalam kandungan?

Jawapannya 0.07 mrad = 0.00007 rad. 
Jadi, 5 rad ialah bersamaan dengan ibu mendapat sebanyak 71 RIBU kali Xray ( lebih kurang)

Jika doktor anda merasakan bahawa X-ray diperlukan dalam situasi tertentu, jangan bimbang. Jumlah radiasi yang akan bayi anda terima tentu saja dalam lingkungan julat yang selamat. Pada hari ujian dilakukan, pastikan juru xray yang bertugas tahu bahawa anda sedang hamil supaya beliau boleh memberi perlindungan yang sesuai kepada anda.

Semua X-ray bahagian bawah dada dibuat dengan abdominal shielding untuk melindungi bayi dlm kandungan justeru itu, radiasi yang sampai ke bayi dlm kandungan adalah sedikit. Kalau xray pergigian, atau radiasi ke bahagian kepala ibu, tidak perlu abdominal shield, kepala dgn perut jauh.

Harus diingatkan berulang-ulang kali, tanpa pemeriksaan xray, mungkin rawatan dan diagnosis yg sepatutnya diberikan kepada ibu hamil tak dpt dilakukan. Doktor sendiri akan mempertimbangkan keperluan Xray itu.

Apa-apapun, kesihatan dan keselamatan ibu diutamakan berbanding bayi dalam kandungan.

Tiada ibu, tiada bayi

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Obstetrik & Ginekologi 
Kementerian Kesihatan Malaysia

Semoga perkongsian ini memberi info & manafaat kepada semua. Untuk mendapat info kesihatan boleh follow Page di Facebook Medical Mythbusters Malaysia

KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih.

Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam.

Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah

1. Penggunaan puting kosong mendedahkan si manja kepada jangkitan yis pada mulut yang boleh dipindahkan kepada puting ibunya sekiranya masih menyusu badan. Jangkitan ini boleh berlaku berulang kali.

2. Kajian menunjukkan ada perkaitan rapat antara penggunaan puting kosong dengan peningkatan insiden jangkitan pada telinga.

3. Mendedahkan si manja kepada risiko tercekik.

4. Mengganggu penyusuan susu ibu di mana si kecil tidak mengenali waktu laparnya dan boleh menyebabkan jarak waktu antara penyusuan menjadi panjang. Ini sekaligus memberi kesan kepada kenaikkan berat badannya.

5. Penggunaan puting dalam masa yang lama boleh menyebabkan pertumbuhan gigi yang tidak teratur dan seterusnya mengakibatkan masalah pertuturan serta pembentukan lelangit lembut.

Sumber: Pa & Ma

Jadi sebelum membiasakan anak anda dengan menghisap puting kosong fikirlah kesan jangka panjang. Bila anak anak mula ketagih dengan puting, ketahuilah agak sukar untuk menghentikan tabiat tu. Mungkin dia berlarutan sehingga besar.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

Cara menggalakkan anak saya makan secara sihat

Hai semua … topik saya kali ni , bagaimana cara saya menggalakkan anak – anak makan secara sihat agar mereka dapat lebih lagi nutrisi. Anak-anak anda bagaimana ? ada tips mari lah kongsi dengan saya di petak komen di bawah. Untuk saya dan anak saya. Bila anak dah mencecah 4 tahun ke atas memang lahmereka masih lagi minum susu seperti biasa , sehari lebih kurang 3 kali. Selain dari itu …bagaimana kita nak pastikan anak-anak suka makan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran , buah – buahan , kekacang  , telur dan sumber tenusu. Ini satu cabaran buat ibu bapa di luar sana untuk mengajar dan meggalakkan anak makan makanan sihat dan menjadikan sebagai rutin pemakanan mereka.

Ye lah zaman sekarang .. bila anak dah mula bersekolah dan di beri duit belanja mereka akan membeli pelbagai jenis makanan kesukaan mereka. Didikan kita sebagai ibu bapa kepada anak sebelum mereka ke sekolah itu sangat penting. Jadikan kebiasaan dan anak akan sendiri nya memilih  makanan sihat walaupun di belakang kita. Persoalan nya .. bagaimana nak didik atau mengajak anak mencintai makanan sihat ini ? Saya akan kongsikan beberapa tips untuk anda. Tips ini juga saya dapatkan dari pakar nutrisi kanak-kanak dan saya amalkan sedikit sebanyak. Saya cuba untuk memberikan cabaran kepada diri sendiri bagi mengajak anak makan secara sihat. Ini tips random dari seorang ibu beranak kan 4.

Bagaimana jadikan anak kita pemakanan makanan sihat di dalam dunia ” makanan segera ”  ?

” Fakta menakutkan : ” French fries ” adalah salah satu sayuran kesukaan kanak-kanak . “

5 sebab kenapa sayur-sayuran dan buah – buahan sangat di perlukan oleh kanak-kanak.

  1. Membantu kanak-kanak membesar .  Sayur sayuran di penuhi dengan vitamin dan mneral semulajadi – seperti vitamin A, C, E, dan potassium — membantu tisu tubuh dan cell dalam badan membesar dengan sihat.
  • Dalam kes ini , saya telah berjaya menjadikan lobak merah , brokoli sebagai makanan kesukaan anak saya. Ibu harus lah kreatif dalam hal ini. Jadikan cendawan sebagai snek yang sedap. Jadikan sayur nampak menarik. Cuma ada sesetangah sayuran yang anak kecil belum berani. Tetapi perjuangan ibu belum selesai. Saya akan cuba megalakkan anak saya makan dengan lebih sihat lagi.

2.Membantu mencegah penyakit berbahaya di masa akan datang . Makanan yang kaya sayuran dan buah – buahan dapat menghindarkan diri diabetes tahap 2 , dimana ianya semakin meningkat di kalangan anak-anak sekarang. Dengan mengajar anak makan secara sihat sepanjang masa sedari kecil dapat membantu bagi mengelakkan penyakit hati  , tekanan darah tinggi , dan pelbagai penyakit kanser akan datang.

  • Takut kan dengar pelbagai penyakit zaman sekarang , lagi-lagi kalau keturunan kita memang ada penyakit berbahaya itu semua. Mencegah lebih baik dari berubat. Saya sendiri takut inikan zaman anak-anak menjadi dewasa nanti. Ini lah yang saya selalu cuba nasihatkan kepada anak-anak.
  1. Sayuran mengelakkan anak-anak kekurangan air dalam badan. kanak-kanak tidak akan minum air secukup nya dari cawan. Betul tak ? anak saya sendiri begitu  — banyak jenis sayuran contohnya salad dan lobak merah , mengandungi air . Malahan  brokoli mengandungi 90% kandungan air di dalam nya.
  2. Membantu mencegah obesiti di kalangan kanak-kanak .There’s no doubt about it: Kids who eat more fruits and vegetables have lower body weights,” kata Christine Gerbstadt, MD, RD, jurucakap untuk American Dietetic Association (ADA).  ( LINK RUJUKAN ) Menurut pakar pemakanan and jurucakap Persatuan Pemakanan Amerika, Christine Gerbstadt, tidak syak lagi bahawa kanak kanak yang makan lebih banyak buah buahan dan sayur sayuran mempunyai berat badan yang lebih rendah*. Kerana pemakanan sihat yang mengandungi tinggi fiber , tinggi nutrien serta rendah kalori dan rendah lemak akan membuatkan anak-anak kenyang dan hanya makan sedikit sahaja junk food .
  3. Sayuran mengandungi tinggi Fiber. Fiber dalam sayuran akan membuatkan kanak-kanak berasa kenyang dan dapat mengelakkan sembelit. Makan makanan berserat tinggi juga menyebabkan anak-anak anda kurang berkemungkinan mengidap penyakit jantung dan kolesterol tinggi di kemudian hari.
  • Contohnya kentang panggang dengan kulit adalah sumber serat tinggi terbaik dan sedap. Anak suka … cuba la ..

 

Sebagai seorang ibu, saya rasa ia adalah satu cabaran untuk memperkenalkan dan mengajar anak-anak mempunyai diet seimbang yang sihat. Terserah kepada kita untuk mengajar anak-anak kita dan mencipta corak makan yang sihat di awal, yang akan mempersiapkan mereka untuk mempunyai gaya hidup yang lebih baik (sekurang-kurangnya saya berharap!).

Berikut adalah beberapa petua saya tentang bagaimana anda boleh membantu anak-anak anda untuk makan makanan yang lebih sihat.

  1. Buat Jadual . Kanak-kanak perlu makan setiap 3 hingga 4 jam sehari. 3 kali makanan berat , 2 kali makanan ringan dan banyak air .. tidak kira sama ada susu , jus , air kosong , mahupun air dari buah buahan dan sayur. Dengan ini diet anak akan menjadi seimbang. Sekiranya saya akan keluar pergi ke mana-mana saya akan sediakan jus dan bekal untuk anak-anak makan dan akan mengurangkan kanak-kanak mahukan makanan ringgan yang tidak sihat di luar sana.
  2. Dapatkan Serat Yang Cukup Setiap Pagi.  Kebanyakkan keluarga tidak mendapat serat yang cukup di dalam pemakanan seharian. Anak saya si syamim tu jika tidak sarapan pagi dia akan selalu letih dan banyak ragam. Saya tahu sarapan memang sangat penting untuk kanak-kanak , dan saya selalunya akan menyediakan sarapan sihat dengan segelas susu setiap pagi untuk menambah tenaga , dan membuatkan syamim mendapat cukup nutrisi.  Sekarang syamim minum susu Dumex Dugro, susu formula khas untuk kanak-kanak yang sedang membesar yang di lengkapi dengan  DHA*, 15 vitamin dan mineral unik  lcFOS dan telah mempunyai penglaman dalam hampir 40 tahun dalam pembuatan susu untuk kanak-kanak . Untuk sarapan syamim suka makan penkek buah yang di masak sendiri oleh saya .Anda boleh cuba cara saya. Sediakan susu untuk sarapan di sertakan dengan makanan lain atau buat penkek dari tepung , buah epal dan susu. Nak resepi ?  2 gelas tepung gandum ,  4 sudu teh serbuk penaik ,  1/2 sudu teh garam ,  1 sudu gula , 3 cawan susu (boleh guna susu apa pun , susu serbuk di bacuh dengan air pn boleh , susu coklat pun boleh , anak saya minum susu tepung dugro , maka saya guna susu itu saja ) 2 sudu buah epal dadu , 1 sudu vanilla esen (tak ada pun tak apa ) , 1 sudu kacang tanah (telah d tumbuk halus.) dan 1 sudu minyak (minyak apa pun boleh ) dan masak sesenduk demi sesenduk di atas kuali. Sedap tauu. Jika saya memang sibuk dan tak sempat buat penkek boleh lah sediakan bento telur dan sandwidh untuk nya.
  3. Kurangkan stok makanan ringan di rumah – Atau lebih tak ada langsung , di rumah saya tak ada , saya selalu beli stok buah buahan , sayur dan makanan-makanan sihat seperti susu , yougurt , keju sahaja jika anak inginkan snek mereka akan terpaksa memakan makanan tersebut. Jika ada stok makanan ringan kanak-kanak akan cenderung untuk makan makanan ringan tersebut dan lama-lama akan jadi kebiasaan pula. Kita tak mahu anak kita makan dan terbiasa dengan makanan ringan kan. Anak saya sehabis tak ada apa pun , buah epal , buah oren , tembikai , mata kucing eh banyak juga buah yang mereka suka makan.
  4. Berseronok mencipta makanan / bento . Bentuk lebih kreatif dan kebiasaan nya jika makanan tersebut nampak cantik dan ianya akan membuatka anak makan lebih banyak . Kami membuat pancake muka smiley dan memberi nama kepada makanan tersebut . ( “baby shark penkek contoh nya “) Apa-apa sahaja makanan berbentuk mini pun anak saya suka.  Saya sering menggunakan pemotong kueh berbentuk pelbagai bentuk , anak suka sangat tau. Jangan lupa tambahkan lagi sayur sayuran bewarna di dalam bento tersebut. Warna sentiasa main peranan untuk menggoda mata kanak-kanak untuk makan makanan sihat. Di samping anak berseronok mencipta kreativi dalam menghias bento , anak juga akan mendapat khasiat seimbang dan fiber mencukup untuk aktiviti seharian mereka.
  5. Ajarkan anak kepentingan pemakanan sihat. Kenapa dan mengapa. Anak lelaki saya suka kan manis , saya kadang-kadang membiarkan syamim taburkan sedikit gula di atas roti telur bakar nya. Laila suka sedikit taburan coklat gula di atas saladnya, Husna suka kan sedikit taburan serbuk coklat di dalam susunya. Ianya tidak salah asalkan mereka masih mahu makan sayuran dan makanan sihat yang kita sediakan. Saya mengajar Syamim dan 3 orang lagi anak saya kepentingan setiap nutrisi untuk mereka. Sentiasa ingatkan  dari mana mereka boleh mendapat nutrisi tersebut. Misalnya,Jika Syamim nak menjadi lebih kuat dan tinggi. Jadi, saya memberitahu Syamim bahawa jika Syamim nak menjadi lebih tinggi, Syamim kena makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan seperti kentang, brokoli, epal dan lain-lain utk mendapatkan nutrisi. Syamim pun kena makan ayam, ikan, telur, keju, yogurt, minum susu dan lain-lain.Syamim memang di beri minum susu 2-3 kali sehari , Selepas bangun tidur dan sebelum masuk tidur memang wajib lah. Dia pun pandai kadang mintak ” madu ” kadang mintak ” coklat “. Dan seharusnya susu yang paling sesuai dengan Syamim adalah Dumex Dugro perisa coklat dan madu. Syamim nak yang sedap sahaja. Susu Dumex Dugro ini telah lama Syamim minum dari sejak dia bercerai susu . Atas sebab itu lah saya masih setia dengan Dumex Dugro. Syamim aktif , jarang demam dan makan juga berselera. Walau pun dalam bento box nya ada sayur brokoli , syamim tetap makan. Langsung tidak menolak dan telah pun menjadi kebiasaan.

Walapun ibu ada pesan makanan lain, syamim tak pandang .. dia lebih teruja nak makan makanan dalam bento nya. Memang puas hati dan seronok tengok anak makan tanpa memilih. Jumlah makanan dengan buah-buahan ,sayur sayuran dan nasi mencukupi untuk anak kekal aktif dan sihat. Jika di buat selalu , bukan anak sahaja sihat. Duit pun jimat.

Kami jalan- jalan shopping , sebelum mulakan shopping makan dulu. 3 orang anak saya bawa bekal. Si kakak sulung sahaja tak bawa , tapi boleh sahaja tumpang curi makanan adik-adik .. bekal besar dan boleh letak banyak makanan. Si Laila ni mitak sandwich tak nak nasi. Layan saja la .. senang pun nak buatnya.

Sebagain ibu, saya berharap anak anak membesar dan menjadi lebih lagi – sebagai seorang insan yang bijak, berjaya, bertanggungjawab dan khalifah yang dihormati. Dengan ini , di harapkan anak- anak kita mendapat nutrisi yang mencukupi demi masa depan mereka. Anak sihat , cergas dan aktif itu yang kita sebagai ibu bapa harapkan ye tak?

Promosi Dumex Dugro – Bekal Nutrisi. Bekal Nutrisi ini atau Bento BOX ini korang boleh dapatkan satu secara percuma dengan pembelian 2 pax susu Dumex Dugro 900gram . Bermula pada 1 september hingga 31 oktober 2017. ** Sehingga kehabisan stok. Cepat dapatkan bekal Nutrisi sekarang. Bekas makanan cantik , di datangkan dengan 3 warna menarik. Boleh pilih ianya tebal dan kedap udara juga. Anak-anak pun suka.

Layari website Dugro untuk info menarik :  Dugro website 

Terima kasih XOXO – Puanbee