Cara tengok bentuk badan jenis apa ?

Ini adalah apa yang saya tengok dan cuba di dalam PETROSAINS KLCC , seronok juga .. jom tengok cara nak kira supaya tahu bentuk badan kita jenis buah apa…

badan jenis apple , pear dan buah lai

Sukat pinggang
Sukat punggung

Bahagikan saiz pinggang dan punggung

Dapat jawapan tengok carta di atas …Risiko penyakit pun ada .. tapi risiko tu tak boleh percaya ok …

Lelaki :

  • Above 0.98  = Epal
  • 0.92 < x 0<0.98 = Avokado
  • below 0.92 = Pear

Perempuan :

  • Above 0.88 = Epal
  • 0.76< – <0.98 = Avokado
  • Below 0.76 = Pear

 

31 thoughts on “Cara tengok bentuk badan jenis apa ?”

  1. Pingback: Science Matters ! Program Berkenaan Fizik Untuk Orang Ramai Di Petrosains Suria KLCC | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

  2. agak2 buah apekah yg kena… jeng3x

    risiko penyakit tu tak kira usia dah skrg ni bee… budak2 malahan bby sekalipun boleh kena kncing manis

  3. Pingback: Nampak tapi tak boleh pegang (3D)

  4. Hehe..nampak buah2 tu sedap pulak, teringin nak makan, hik!
    Rasanya badan dah tak berbentuk dah ummi ni,hihi..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *