Dec
2011

Betapa Istimewanya Wanita Disisi Allah , Betapa Beratnya Tanggungjawab Lelaki Disisi Allah

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh ibubapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.

Beratkan?

  • Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
  • Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
  • maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
  • manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.
wanita solehah

pacture kredit to google - wanita solehah

  • Isteri berbuat baik, Pahala dapat kepadanya,
  • kalau isteri buat benda tak baik,
  • mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
  • Dosanya di tanggung oleh suami.

Beratkan??

  • Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
  • Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
  • Suami tiada hak menggunakan pendapatan isteri,
  • Sebaliknya terpulang kepada isteri untuk memberi secara ikhlas.
  • Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
  • Suami kena tanggung.
  • Kalau nk di bayangkan beratnya,
  • Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.
  • Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih

Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita , Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.

  • Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
  • Saksinya kurang berbanding laki.
  • Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
  • Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
  • Talak terletak di tgn suami
  • Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

  • Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
  • Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?

itulah bandingannya dgn seorg wanita.

  • Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
  • Bukankan ibu adalah seorg wanita?
  • Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
  • Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
  • Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..

Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat sahaja :

  • Sembahyang lima waktu
  • Puasa di bulan Ramadhan
  • Mentaati suami
  • Menjaga kehormatannya
  • Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Note : sila copy atau share.. syukran..
Thanks to : syamilamohd

Search

15 thoughts on “Betapa Istimewanya Wanita Disisi Allah , Betapa Beratnya Tanggungjawab Lelaki Disisi Allah

  1. Kadang2 isteri masih lagi tak sedar akan pengorbanan dan tanggungjawab suami kan. Sama jugak dengan suami, sentiasa ego dengan kuasa dan hak yang diberikan sehingga sanggup menafikan hak isteri dan anak2…..nauzubillah…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge