Betapa Istimewanya Wanita Disisi Allah , Betapa Beratnya Tanggungjawab Lelaki Disisi Allah

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh ibubapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.

Beratkan?

  • Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
  • Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
  • maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
  • manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.
wanita solehah

pacture kredit to google - wanita solehah

  • Isteri berbuat baik, Pahala dapat kepadanya,
  • kalau isteri buat benda tak baik,
  • mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
  • Dosanya di tanggung oleh suami.

Beratkan??

  • Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
  • Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
  • Suami tiada hak menggunakan pendapatan isteri,
  • Sebaliknya terpulang kepada isteri untuk memberi secara ikhlas.
  • Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
  • Suami kena tanggung.
  • Kalau nk di bayangkan beratnya,
  • Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.
  • Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih

Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )

Wanita , Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.

  • Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
  • Saksinya kurang berbanding laki.
  • Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
  • Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
  • Talak terletak di tgn suami
  • Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.

PERNAHKAH KITA TGK SEBALIKNYA??

  • Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
  • Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?

itulah bandingannya dgn seorg wanita.

  • Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
  • Bukankan ibu adalah seorg wanita?
  • Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
  • Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
  • Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..

Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat sahaja :

  • Sembahyang lima waktu
  • Puasa di bulan Ramadhan
  • Mentaati suami
  • Menjaga kehormatannya
  • Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..

Note : sila copy atau share.. syukran..
Thanks to : syamilamohd

Comments

  1. redho mnjadi wanita seadanya … ;)

  2. memang istimewa jadi wanita ni..
    cikpuanhady recently posted..WW6 | Teknik SuperimposeMy Profile

  3. Apa yang Tuhan buat/cipta memang adil. Masing2ada tjawab sendiri. Paling penting kita ikt saja Quran dan Sunnah, insyaallah selamat.
    shraqs recently posted..Wujudkan Suasana Pembelajaran Yang SeronokMy Profile

  4. syukur kerana dilahirkan sbg wanita..:)
    puan kutu recently posted..Hijrah Abby FanaMy Profile

  5. SobriMansor :

    Kadang2 isteri masih lagi tak sedar akan pengorbanan dan tanggungjawab suami kan. Sama jugak dengan suami, sentiasa ego dengan kuasa dan hak yang diberikan sehingga sanggup menafikan hak isteri dan anak2…..nauzubillah…..

    • itu lah manusia sobri , kita tk sedar kelakuan kita sampai lah org yg disayangi tu tak de dah depan mata..so kita yg sedar diri ni hati2 :)

  6. bagus entri nie.tugas lelaki memang berat.wanita pula paling senang nak masuk syurga..
    puan kutu recently posted..Petua Menghilangkan Sakit TekakMy Profile

  7. inilah menunjukkan betapa besarnya tanggunjawap lelaki dlm mendidik perempuan kan. dn perempuan plak…please la, jg diri tu elokĀ²
    REDBLOODSNOW recently posted..Ni Yang MALAS Pergi Pasar Minggu Satok -My Profile

  8. wanita adalah insan yang paling istimewa kan… ada pepatah mengatakan wanita adalah penawar dan wanita juga adalah racun :)
    topimagine recently posted..KESIAN KAT UNCLE TUMy Profile

  9. sebaik-baik ciptaan TUHAN ada kelebihan masing-masing kan..wanita dan lelaki saling melengkapi..insyaALLAH..
    cik sakura recently posted..BEN ASHAARI CARI BLOG LAH !My Profile

  10. Salam Bee,

    Sy selalu bersyukur dilahirkan sbg seorg wanita. Selalu terjumpa nama Bee kat blog K,Yong. Pertama kali komen kat sini.

  11. soal agama perlu berguru dengan yang arif…Islam itu indah…
    Papan kekunci recently posted..Usik CikguMy Profile

  12. beruntungnya menjadi wanita, moga Allah memberi kekuatan untuk menjadi isteri solehah
    ummiross recently posted..FRIENDLY COMPARATIVE RELIGION AT IIC KUCHINGMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge