Berus dari bulu Khinzir ? Jom Tengok Cara Mengesan Bulu Khinzir

Seperti yang semua orang tahu , orang islam tidak akan menggunakan bahan-bahan yang di perbuat dari sumber yang telah pun di ketahui haram. Bukan maksudnya orang islam membenci khinzir , tidak sama sekali khinzir juga ciptaan Allah , cuma kita mengelak kerana di pecayai setiap yang di larang itu ada kebaikkanya.

Oleh itu , bukan sahaja orang islam yang ada dalam dunia ini, jadi banyaklah tercipta barangan-barangan yang mungkin mengandungi benda-benda terlarang ni , ini adalah cara mudah untuk kenal ciri-ciri bulu khinzir yang di jadikan berus , sama ada berus make-up , berus untuk makanan , berus untuk melukis semuanya di perbuat dari bulu.

cara kenal bulu berus yang di perbuat dari bulu khinzir
cara kenal bulu berus yang di perbuat dari bulu khinzir

Cara untuk mengenal berus yang di perbuat dari bulu khinzir

Kebanyakkan berus yang murah , di import dari china di perbuat dari bulu khinzir.Ianya kerana terdapat ciri-ciri istimewa yang membuatkan berus yang di perbuat dari berus khinzir begitu popular digunakan untuk mengecat , mewarna dan membesihkan rumah.

Ciri-ciri bulu khinzir

  • Bulu yang rimbun dihujungnya , atau bercabang
  • Boleh di ubah suai menggunakan bahan kimia untuk menjadi lembut atau keras.
  • Susah tertanggal atau jatuh dan cepat rosak.
  • Senang di dapati berbanding bulu haiwan lain.

Perbezaan

Bulu khinzir hutan yang di panggil “Bristle”  kerana bentuk yang keras dan kasar.Hujung bulu khinzir ini mempunyai cabang (split ends).Bristle berasal dari wilayan Chunking China adalah satu pilihan terbaik untuk mengecat.

Manakala berus biri-biri atau kambing , banyak digunakan untuk kaligrafi. Hujungnya tidak bercabang seperti bulu khinzir. Bulu biri-biri atau kambing mempunyai hujung yang tajam.

Mungkin ….. ada hikmahnya Allah menjadikan ciri-ciri bulu semua haiwan ini berbeza-beza.

Diolah semula dari sumber :[link]

News Reporter
Untuk review produk wanita , barangan berkaitan anak-anak , makanan , homestay dan lain-lain boleh hubungi puanbee di whatsapp : 011-32095406.

28 thoughts on “Berus dari bulu Khinzir ? Jom Tengok Cara Mengesan Bulu Khinzir

  1. alaaaa…
    saye da check berus yg saye gune hari2 utk bersihkn abok kt laptop.. mmg bcabang.. xsangka slame ni saye guna berus bulu babi…!!!

  2. Dengan lambakan barangan dari negara China sekarang ni,, perlu lebih hati2 dan kena ada ilmu utk tahu ,, bukan sahaja produk yg melibatkn bulu shj malah tentang produk2 yg lain juga,,tnks utk info yg sngt berguna ini,

  3. fuyooo…ada banyak cabang ya bulu khinzir ni..
    kalau mcmtu mesti org barat guna brus ni untuk cntikkan lukisan..

  4. pernah pergi kat satu pasar raya ni dia letak kan berus yang bulu khinzir ni sebelah je dengan berus biasa..
    lepas tu tak de tulis pulak tu..
    letak le kertas tanda amaran ke..kan??
    pergi dekat2 kotak tu baru nampak
    tanda amaran..
    tu pun kecik je..]takut orang tak beli kot..

  5. haritu belikan adam set berus lukisan. naik juling bijik mata aku membelek hujung bulu tu. kene pastikan betul2….

  6. klu made in china ni.. kena hati2 le lebih sikit kan… thanx 4 info, baru ni kenal bulu b***… yg bercabang … jom geledah tgk berus mekap kiter (opss..sy xde :p)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *