Una nak minum milo..

Maafkan ibu yea una. .tadi lepas ibu minum ubat batok ibu ngantuk sangat. .haha. .bila ibu bangun ibu nampak bekas gula terbuka , bekas milo pun duk kat bawah. .ibu pun tanya pada una. . “sapa bancuh milo niii,

una yang tadi kat sebelah ibu belari ke depan sambil ambil cawan atas meja una becakap “una nak minum milo.”

mai sini ibu nak tengok ,” kata ibu , “ibu nak tengok una bancuh sedap tak ?”

una pun jawab ,”tak boleh ,nanti ibu minum !”

hah ko . .anak saya yang berumur 3 tahun 5 bln tu bancuh milo. ?

Rasa besalah dan lucu juga. .sejak ubah kedudukan meja kat dapur tu ,anak2 ni suke sangat meniru kerja2 ibu. .huhu. .

* una bancuh tak sedap pun. .eksen lebeh. .hahahax. .

Jangan besedih kawan. . .

Dalam kita meniti kehidupan seharian, ada kalanya kita bersedih . Sedih adalah sifat manusia . Sedih adalah sifat semula jadi yang dicipta Allah SWT. Mustahil ada manusia tidak pernah bersedih,sedih suka duka bahagia derita adalah merupakan sunnatullah dlm kehidupan ini. .bukankah Allah mencipta tiap sesuatu itu bepasang-pasangan ?

Sedih lawannya gembira, ataupun sedih pasanganya adalah gembira. Derita pasanganya adalah suka , bahagia. . maka adakalanya kita merasa sedih dan itu adalah sifat semulajadi manusia, hilang pertimbangan dan sebagainya. .sedih tidak boleh membawa kita kepada kehancuran. .Bagaimana kita menjadikan sedih untuk menghambakan diri kita kepada ALLAH SWT.?

Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. lantas Rasullulah saw Bertemu dan bertanya kepadanya : ” wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?”

lantas sahabat tadi menjawab : “Ya Rasullullah,aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku.”

“Apa dia?” kata Rasulullah.

“Hutang yang membelenggu diriku dan kesedihan yang mengikat sanubariku.”

lantas baginda saw bertanya : “Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa,satu amalan,yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan,segala kedukaanmu,akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan di ganti dgn kegembiraan dan kebahagiaan?

“Balaa ya Rasulullah.Sebutlah apakah doa,apakah amalan itu ya Rasulullah.”

Lantas baginda mengajarkan sepotong doa.

“Wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak manapun hutangmu,akan dilunaskan Allah SWT; Setebal manapun kedukaanmu,akan dilenyapkan oleh ALLAH SWT”

doanya adalah :

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat sedih dan dukacita.Aku berlindung kepada-Mu ya Allah,dari sifat lemah dan malas.Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah ,dari sifat penakut dan bakhil.Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan (oleh orang lain)

saya bukan lah baik sangat. .tapi inilah amalan saya . . . .

Buat korang2 yang tengah besedih selepas putus cinta. .tesilap langkah. .banyak hutang . .boleh la amalkan ini. .semoga kita teselamat dari hasutan syaitan.

Kanser Pangkal Rahim Pembunuh No2 Paling Tinggi

Tahukah anda ?? Kanser pangkal rahim adalah kanser ke-2 paling tinggi dihidapi oleh wanita di Malaysia.Di Asia Pasifik seorang wanita meninggal dunia setiap 4 minit akibat kanser pangkal rahim.Kanser pangkal rahim di sebabkan oleh sejenis virus.Ia boleh menjangkiti mana-mana wanita,tidak mengira umur ataupun gaya hidup.

WALAU BAGAIMANAPUN KANSER PANGKAL RAHIM BOLEH DI ELAKKAN.

FAKTOR-FAKTOR RISIKO MENGHIDAP KANSER PANGKAL RAHIM

Seperti yang dinyatakan di dalam bab yang lepas, punca terjadinya kanser pangkal rahim adalah jangkitan virus HPV dan jangkitan virus ini diperolehi melalui hubungan kelamin. Di samping jangkitan virus HPV, faktor-faktor lain turut mempengaruhi terjadinya kanser pangkal rahim yakni sistem imunisasi (pertahanan badan) yang rendah dan juga faktor genetik.

Apakah faktor-faktor risiko terjadinya kanser pangkal rahim? Di antara faktor-faktor yang menjadikan seseorang wanita itu boleh menghidap kanser pangkal rahim adalah:

  1. Hubungan sek pada usia muda
  2. Jangkitan virus HPV berisiko tinggi
  3. Merokok
  4. Wanita dari golongan susah ataupun miskin.
  5. Keadaan yang menyebabkan sistem pertahanan badan menjadi rendah seperti penyakit AIDs, pesakit yang menjalanipemindahan buah pinggang dan lain-lain.
  6. Wanita yang mempunyai pasangan sek yang ramai.
  7. Wanita-wanita yang tidak menjalani ujian pap smear bolehdikategorikan  sebagai golongan yang berisiko mengidapkanser pangkal rahim sebab kajian telah menunjukkan bahawaujian pap smear boleh mencegah kanser pangkal rahim.

TANDA-TANDA KANSER PANGKAL RAHIM

Berbanding dengan kanser organ reproduktif wanita yang lain, wanita yang menghidap kanser pangkal rahim sering dapat mengesan penyakit mereka pada peringkat awal. Ini disebabkan pangkal rahim terletak di dalam faraj/vagina yang apabila berlaku penyakit kanser, perdarahan yang berlaku boleh dikesan hampir serta merta.

Di kebanyakan negara-negara maju, hampir 75% daripada wanita-wanita yang dikesan menghidap penyakit kanser pangkal rahim dapat dikesan pada peringkat awal. Walau bagaimanapun , di negara kita peratusan ini adalah lebih rendah disebabkan oleh sikap dan pengetahuan masyarakat kita yang masih rendah. Apa yang paling penting adalah, wanita-wanita tersebut perlu segera mendapatkan pemeriksaan lanjut dari Pakar Sakit puan jika sekiranya terdapat tanda-tanda yang mungkin berkaitan dengan kanser pangkal rahim.

Kebanyakan wanita yang menghidap kanser pangkal rahim mengalami salah satu ataupun kombinasi gejala-gejala berikut:

  1. Perdarahan selepas hubungan seks (“postcoital bleeding“)
  2. Keluar lendir berdarah dari kemaluan.
  3. Perdarahan di pertengahan kitaran haid.
  4. Perdarahan dari kemaluan setelah disahkan putus haid.
  5. Hilang selera makan
  6. Turun berat badan yang mendadak
    Rajin-rajin lah buat pemeriksaan PAP SMEAR di hospital berdekatan , mencegah lebih baik dari berubat.

Lakukan Terapi Air Untuk Menguatkan Sistem Petahanan Tubuh Melawan Penyakit.

Kehilangan 4 % air dalam tubuh akan meletihkan dan menurunkan tahap kecergasan seseorang. Kehilangan melebihi 7 % air dalam tubuh akan membuatkan seseorang itu mudah berasa lesu,lemah,dan pusing-pusing.Sesiapa sahaja digalakkan untuk minum air sebelum berasa haus.

Suhu dan keadaan sekitar mempengaruhi keperluan seseorang tehadap air. Berkerja dalam pejabat yang mempunyai penghawa dingin akan membuat kan anda lebih mudah dehidrasi (kekurangan air) . Anda yang bekulit kering juga disarankan untuk minum lebih banyak air.Banyak meminum air akan membantu tubuh mengendali tahap kecergasan sesesorang.

Air merupakan sumber penting dalam merawat penyakit jantung , kerosakan kulit , sesak nafas serta gangguan jiwa. Penyakit yang tidak terlalu serius seperti batuk dan serak suara akibat kekurangan tidur.

Lakukan terapi air. Khasiat air kosong – [link]

Bukan sukar,basahkan badan anda dengan air panas.kemudian,berendamlah dalam air dingin. Amalan ini akan menguatkan sistem petahanan tubuh melawan penyakit.Ketegangan otot dapat disembuhkan dgn berendam dalam air hangat .selain itu ,air hangat juga baik untuk mengatasi masaalah sukar tidur.

Kemaafan yang tertangguh

Drama di tv3
Mengisahkan Hartina yang telah berkahwin selama sepuluh tahun,buat pertama kalinya mendapat kebenaran daripada ibu mertuanya menyambut Hari Raya bersama ibunya tetapi dgn beberapa syarat. . .

jom layannn. .

Ei geram nye. .rasa nak tonyoh-tonyoh muka mak mentua dia. .sombong , kejam dan mementingkan diri  .

Emosi wanita turur terganggu apabila menonton drama ibu dan anak menantu ni. Kenapa ya ?

Tindakan pencegahan malware! Ucapkan selamat tinggal malware!

Bagi yang telah terkena jangkitan malware ini pastikan anda membersihkan “cookies” daripada browser-browser anda. Pastikan portal dan blog anda TIDAK memasang iklan daripada Innity dan manggaonline.

Bagi iklan pop-up dari widgeo.net yang mengganggu pelayaran blog, buang widget yang memaparkan data pengunjung. Sekalipun cantik dan maklumatnya bermakna, tetapi iklan popup yang diterbitkan terlalu menganggu sehinggakan pengunjung boleh menjadi bosan kerananya.

Semua malware akan menyebabkan sistem komputer bertambah lambat seperti penyambungan Internet dan juga masa untuk sistem ‘boot’ menjalankan operasinya.

Related :

  1. Apa itu malware

BAHAYANYA VIRUS MALWARE NI…amaran kpd semua blogger!

Apa malware tu? Malware merupakan perisian yang direka bentuk untuk memasuki ke dalam sistem komputer dan menyebabkan risiko kerosakan komputer tanpa disedari oleh pengguna.

Nama Malware wujud daripada gabungan ‘malicious’ yang membawa maksud niat jahat dan ‘software’ pula bermaksud perisian.

Perisian ini dicipta oleh individu yang mempunyai kepakaran berkenaan kod program pelbagai perisian. Tujuan golongan ini ialah untuk mengganggu, mengancam dan menimbulkan masalah kepada pengguna komputer.

Pada masa ini Malware diwujudkan untuk tujuan mengaut keuntungan. Bukan saja untuk mengganggu sistem komputer tetapi ia juga digunakan untuk mencuri data, identiti, wang serta maklumat pengguna, semata-mata bagi mengaut keuntungan yang berlipat ganda oleh penjenayah siber

Serangan malware termasuklah terhadap kebanyakan blog yang ada diantaranya terus tidak dapat diakses kecuali mereka yang mengambil risiko mengabaikan arahan daripada melayari blog-blog berkenaan.

Beberapa template tertentu dikesani mudah untuk berkompromi dengan malware ini.

Related :

Tindakan pencegahan malware! Ucapkan selamat tinggal malware!

Mengapa gigi kanak-kanak mudah reput ??

Gigi kanak-kanak mudah reput kerana bakteria di dlm mulut bertindak balas dengan gula untuk membentuk asid menghauskan enamel keras yg menyelaputi gigi. Terutamanya waktu makan kerana gigi diliputi gula kebayakan masa .

gigi

Cuba hadkan pemberian gula-gula hampir waktu makan , berus giginya selepas itu dan berinya makanan ringan tidak mengandungi gula.

Fluorida.

  • Gigi kanak-kanak blh dilindungi fluorida , suatu bahan kimia yg bukan sahaja mengeraskan enamel gigi , malahan memulihkan lubang kecil pada gigi dua kali sehari. Ubat gigi akan membantu melindungi gigi dari pereputan.

Terlalu banyak fluorida.

  • Tidak perlu bimbang anak tertelan sdikit ubat gigi apabila memberus giginya,tetapi mungkin dia terlalu gemar akan rasa ubat gigi sehingga hendak memakanya terus dari tiub. Jangan benarkan yea!

Antara tips untuk memujuk kanak-kanak menggosok gigi.

  • Belikan berus gigi bersama-sama dengan anak , biarkan si anak memilih berus giginya sendiri. Ini dapat membuatkan anak lebih bersemangat untuk menggosok gigi dengan berus gigi ke sukaan nya ..

8 cara jadikan anak genius – Dato’ Fadzilah Kamsah

8 Cara untuk mendidik anak dan menjadikan anak – anak anda genius ini di kongsi daripada satu syarahan yang di bawakan oleh Dato’ Fadzilah Kamsah. Siapa tak nak anaknya bijak dan genius kan ? kita semua boleh berusaha untuk jadikan anak kita genius dan seterusnya mendidik anak-anak supaya menjadi anak yang soleh dan solehah.

genius

TATACARA DALAM MENDIDIK ANAK GENIUS.

“cuma ada ibu bapa yg tidak perihatin atau tidak mahu ajar anak merangsang anak untuk memenuhi keinginan ini. Jadi kepintaran yg ada tidak digunakan sepenuhnya untuk menerokai apa yg ingin diketahui dan dipelajari menyebabkan kepintaranya tebantut begitu sahaja.sebab itulah ada kes,semasa kecil seseorang kanak-kanak itu dikatakan genius tetapi bila meningkat remaja dan dewasa,kegeniusan ini hilagn begitu saja kerana tidak ada rangsangan beterusan dari ibu bapa” ujar Dato’ Fadzilah Kamsah.
Untuk itu beliau telah memberikan tip bagaimana tatacara yg bekesan dalam mendidik anak menjadi genius.

  • Doa ibu bapa

sebagai ibu bapa doa sangat penting kerana hanya Allah tempat kita memohon agar anak2 yg dilahirkan sentiasa dalam pelindunganya, diberikan kecerdasan akal,akhlak mulia,mendengar kata dan bebudi pekerti.Bila pakej ini ada dlm disi seseorang dr kecil, tdk mustahil anak itu blh menjadi genius sebagaimana yg diharap oleh ibu bapa dlm doanya,pun begitu,pastikn doa yg dilakukan dgn niat ikhlas ,tulus penuh rendah dir kpd Yang Maha Esa.

  •  Didik secara besungguh-sungguh .

Anak genius adalah seorang anak yg suka mencr ilmu, sentiasa betanya ,befikir dan sentiasa mempunyai naluri ingin tahu dlm dirinya,jika ibu bapa mengenal pasti potensi ini dari awal,maka itu petanda anak itu boleh dirangsang menjadi genius.Maka ibu bapa haruslah bersungguh2 untuk mendidik ,menggalak dan merangsang keperluan ini dan membimbing potensi yg ada supaya tidak di salahgunakan kpd yg tidak baik, sebab itulah ibu bapa harus tegas dlm memantau pembelajaran anak. namun pantauan mestilah penuh behemah dan kasih sayang.

  • Terima anak seadanya.

Bukan semua impian dan harapan untuk mendapat anak genius itu menjadi kenyataan .oleh itu jangan meletakkan harapan terlalu tinggi terhadap anak,malah setiap anak itu tidak sama kepintaran dan kelebihan yg dimiliki. terimalah anak seadanya.Hanya kebijaksanaan ibu bapa menggilap potensi,jika ada usaha kalau anak tidak genius pun dia boleh menjadi seorang yg pandai.tetapi tidak lah genius krn anak yg genius adalah anak yg sentiasa rajin mencari ilmu dan sentiasa befikir.

  • Sediakan suasana yg boleh merangsang.

Ibu bapa perlu bentuk suasana rumah tangga yg boleh merangsang otak anak.contohnya,melalui warna dinding ,barang permainan dan perhiasan rumah.semua ini,ada maksud tertentu. bapa misalnya boleh bercakap dgn anak, kenapa dia meletakan meja di sudut tertentu. Jelaskan sebabnya kerana ia mengarah kiblat,Atau papa cat bilik warna hijau adalah untuk memberikanya suasana lebih santai dan tenang dan kreatif befikir.

  • Amalkan pemakanan seimbang & gaya hidup sihat.

Otak cergas datang dari badan dan makanan sihat,Anak genius tidak makan makanan ringan.Galakan atau lakukan besama anak rutin melakukan senaman,riadah dan besukan .

  • Sentiasa mengekalkan hubungan rapat dgn anak.

Sebagai ibu bapa,hubungan dgn anak mestilah rapat mesra dan harmoni dalam kehidupan berkeluarga dan saling memerlukan,betimbang rasa,betolak ansur dan memahami satu sama lain walaupun dgn anak.

  • Menjalin hubungan rapat dengan guru

sentiasalah mengadakan hubungan rapat dgn guru,jadi guru akan menyayangi dan mengambil berat pada anak kita. Sentiasa tolong menolong dan berbincang dgn guru tentang pelajar dan perilaku anak di sekolah.

  • Perlu satu institusi khas dan kumpulan sokongan.

Untuk melahirkan lebih ramai anak genius,satu institusi perlu dibentuk untuk merangsang anak menjadi hebat dan perlu ada kumpulan sokongan untuk anak pintar.