Arrhh tesion. .sinki tersumbat lagi. .

Puan-puan mesti tension dan benggang tak tau nk lepas kan kat sape kan.? Bila sinki buat hal. .satu-satunya tempat paling penting dalam rumah. .mana taknye. .nak masak , nak membasunh pinggan mangkuk , nanti air pulak melimpah-limpah . Dah kena mop air pula jika setakat mop takpe lagi. .ni kena ceduk air. .huh!  Menambahkan kerja. .

sinki cantik

Nak petua Selesaikan masaalah sinki tersumbat ? Ok saya share petua dengan korang semua eh. .!

  1. Potong je paip sinki yang kat bawah tu , Bila suami n anak2 nak makan ,tunjuk je sinki yang rosak tu , mintak diorang beli je, (housewife boleh dapat cuti ok!)
  2. Ambik paku dan hammer. .paku tu letak je tepi buat hiasan ,tapi gunakan hammer ketuk sekuat hati korang bagi melepaskan tension.
  3. Curahkan semua asid2 yang ada semuga benda2 yang tersumbat itu dapat terhakis.

Amacam ada berani ? Jangan ikut petua melingkup tu yea , petua sebenar adalah :

Ambil secawan cuka ,perahkan jus limau nipis agak-agak banyak juga , sukatan dalam secawan juga. .campurkan kedua-duanya nya kemudian curahkan pelahan-lahan  ke dalam sinki. .untuk menghakis kotoran yang terhimpun di dalam tu, kemudian biarkan selama 30 minit ,dan curahkan air panas yang melegak . .sinki korang akan kembali stabil. .hehe. .kalau tak boleh jugak. .memang kena repair okey. .

sekian

P.S : Update entri lama (29/9/2010) .. hehehe … ni semua sebab hafizul komen disini…

Search

Comments

  1. masak apa tu sampai tersumbat teruk. Biasanya yg buat tersumbat cuma lemak2 dan minyak dari bahan masakan je. lain la kalau sampah2 semua masuk dlm lobang. Biasanya kalau saya tgok aliran air slow sgt, saya guna tapak tangan saya yg beso ni utk jd mcm alat getah tandas tersumbat tu. Biasanya ok je. Kalau lambat buat mcm tu terpaksa la bukak perangkap sampah kat salur singki tu
    Norasikin recently posted..Pertandingan Pengomen Tegar Blog Ronaldmohoni.com Mei 2012My Profile

  2. owh..nk lagik cepat tuang sekmpit garam dan air panas..setel :)
    Jebeng Otai™ recently posted..Rugbi dan Lelaki KacakMy Profile

  3. call plumber yg letak iklan n no hp kat tiang lampu je, 100% gerenti…he he
    sekarang ada jual chemical yg boleh pecahkan ketulan keras(keras mcm simen) dlm saluran sink walaupun saluran besar. cuma kena cara yg betul n biasanya plumber akan gunakan cara ni dulu(kos mahal sikit). mesti hubby pbee terrror.

  4. sebab tu kalau nak basuh pinggan,kena buang dulu sisa2 sampai bersih..lepas tu baru basuh pinggan,sisa2 tu kalau byk akan tersumbat..
    azmanisma recently posted..Syukur Saya SelamatMy Profile

  5. tp sinki kat rumah jrg sgt tersumbat…
    syamila recently posted..Melawat Doktor Mata dan Tandas AwamMy Profile

  6. sinki kat rumah kalau tersumbat pergi je tgk kat luar…rumah kg senang…he3…
    syamila recently posted..Melawat Doktor Mata dan Tandas AwamMy Profile

  7. beli aje yang baru. hoho…
    titan recently posted..Kecelaruan Maklumat – Mat Luthfi dan TitanMy Profile

  8. Insyallah kalau sinki rumah tersunbat saya boleh selesaikan. Cuka dan air panas tidak cukup puan Bee. 1. Tuang serbuk penaik 2.Tuang cuka 3. Tuang air panas barulah lemak yang keras kematu akan mencair. Kadang-kadang buat makin teruk jadi apa perlu buat adalah perlu buang ketulan lemak tepu secara manual.

    Sinki rumah baru biasanya mempunyai perangkap di bawah sinki boleh dibersihkan. Kalau masih tersumbat cuba jolok selepas perangkap sinki dengan buka air pasti keluar ketulan lemak tepu dan pastikan baldi diletakkan. :-)
    akubiomed recently posted..Juara didalam kehidupan sayaMy Profile

  9. kikiki….nasib baik lah suami ku engineer@contractor so kalau ada masalah sinki setakat ni alhamdulillah cepat jer selesai…tapi masalah ni dah jadi masalah bibik kat umah ku heee

  10. nahhhh no wonder la tajuk tak de sifat sifat seo langsung :P entry lame rupenye hehe
    woot recently posted..Bangunan Balai Polis Koban Yang Ceria Di JepunMy Profile

  11. Wahh..menarik tu..akan kukongsi dengan my wife..baru dapat pujian suami mithali. hahaha.. puanbee jugak dapat nama..
    Hafizul recently posted..CAT 5 Dan CAT 6My Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge