Antara Cabaran Ketika Hendak Turun Kan Berat Badan

Spread the love

Hendak tak hendak jika kita nak turunkan berat badan sedikit sebanyak semua orang akan ada cabaran yang tersendiri dan perlukan motivasi yang tinggi untuk kembali bersemangat dalam proses hendak turunkan berat badan.Diet senaman telah di lakukan ,jika berat badan masih tidak turun ke tahap yang diinginkan apa perlu buat ? hanya sediakan diri dengan sedikit ilmu supaya apabila kita tidak berjaya kita tahu mengapa dan kenapa.

kek merry idaman hati
kek merry idaman hati

RESEPI KEK MERRY IDAMAN HATI PUANBEE <---- Ada ka patut letak resepi dalam entri ni ? hahaha dasar blogger. Antara jenis-jenis cabaran yang biasa dihadapi oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan adalah seperti berikut:-

Pengurangan tidak seperti yg dijangka atau diinginkan

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi pengurangan berat seharian. Antara faktor-faktornya ialah jumlah air, garam yang diambil, dan kandungan nutrien dalam badan. Ini merupakan faktor daripada pemakanan. Yang penting, jangan putus asa sekiranya kita harapkan dapat turun 0.5kg untuk minggu ini, tetapi tidak.Kita harus tetapkan semangat untuk terus menurunkan berat badan dan mencapai target berat yang diinginkan.

Tidak berpuas hati

Mudah terpesong Kadang-kala kita mudah terpesong daripada diet dengan mengambil makanan dengan kuantiti yang banyak, terutama sekali dalam hari-hari perayaan atau perjumpaan keluarga dan rakan-rakan. Atau mungkin juga kita berjaya melawan nafsu dalam majlis bufet dengan mengambil makanan sedikit sahaja, tetapi pilihan makanan yang kita ambil itu kadangkala merupakan makanan-makanan yang tidak berkhasiat.

Akhirnya, kita mengambil keputusan untuk terus menghabiskan makanan dalam pinggan. Mungkin juga kerana sesal dengan diri sendiri kita terus mengambil keputusan untuk terus merosakkan diet kita untuk sepanjang hari, minggu, bulan atau tahun berikutnya. Kita seharusnya kembali insaf dan kembali ke pangkal jalan bermula pada waktu makan yang seterunya, supaya kita tidak terlalu jauh terpesong daripada pelan menurunkan berat badan

Sabotaj kawan dan rakan-rakan

Orang-orang yang rapat dengan kita merupakan orang yang paling mudah untuk menarik kita daripada perancangan kita menurunkan berat badan. Biasanya, bagi rakan atau ahli keluarga seperti ini, mereka tidak mahu untuk menurunkan berat badan, oleh itu mereka tidak suka untuk orang lain menurunkan berat badan. Apa yang kita perlu buat ialah untuk menahan pelawaan atau ‘paksaan’ kawan seperti itu.

ternak lemak di KFC
ternak lemak di KFC

 

Pilihan makan luar

Bagi mereka yang aktif, dan tidak berpeluang untuk masak dirumah, makan di luar merupakan pilihan yang paling mencabar sekali. Adalah penting untuk memilih restoran yang menyediakan pilihan makanan yang berkhasiat. Sekurang-kurangnya ita perlutahu bagaimana cara makanan yang ingin kita makan itu dimasak, dan kandungan di dalamnya. Kurangkan pilihan makanan bergoreng, dan berminyak dan elakkan daripada mengambil makanan segera yang tidak menyihatkan untuk badan kita.

Jemu dengan makanan yang sama

Biasanya kebanyakan orang selalu menganggap bahawa makanan yang sihat selalunya tidak sedap. Apabila kita selalu makan makanan yang sama dengan kerap, kita akan mudah menjadi jemu.Menyediakan makanan yang sedap, menarik dan dengan cara yang kreatif akan mengelakkan daripada perasaan jemu, dan tidak mudah berputus asa.Kita boleh menikmati makanan yang sedap dan istimewa sebagai ganjaran kepada diri sendiri dalam seminggu sekali.

SUMBER

54 thoughts on “Antara Cabaran Ketika Hendak Turun Kan Berat Badan”

  1. Budak Nakal

    Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya:

    “Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan.” (Riwayat ad-Dailami)

    Kalau bab berdiet ni kebayakkan orang sekarang pasti akan mengurangkan tabiat permakanan dan sanggup membuang 1 atau 2 jadul time makan. Perkara begini harus di elakkan kerana lama kelamaan badan akan kekurangan nutrien yang diperlukan oleh badan.

    Sebaik-baiknya kita mesti memilih jenis makanan yang hendak dimakan. Seperti pilih makanan yang memiliki jumlah karbohidrat dan lemak sedikit. ”Karbohidrat bisa berasal dari kentang,” Sebab, karbohidrat bersama lemak dan protein merupakan unsur pembentuk tenaga untuk tubuh badan kita.

  2. salam,
    mmg susah nak berdiet kalau suka mkn kat luar… kalaupun berjaya order makanan yg ringan tetapi actually kita tak tau cara masakan tukang masak kat kedai tu..yg penting rasa sedap, tp brp byk gula, garam, minyak dsb digunakan berlebihan kita tak tau…
    1st thing, nak kuruskan badan, kena rajin masak sendiri..cara tu senang kita nak kira brp kalori kita ambil dan keperluan kita seharian utk turunkan berat…
    inilah saja pendapat sy yg tak seberapa nih..;)

  3. makan kita tgok mmg la semua kita nak belasah…saya pon tgh diet skang ni dah masuk minggu ke tiga…dalam masa sama saya buat senaman beban 30 minit sehari..weekend saya cycling average 10km…alhamdulillah…dari 95kg..berat saya dh turun 89kg and masih lagi berusaha utk capai target 75-80kg..hehhehe

  4. Zarul Umbrella

    alhamdulillah dgn amalkan diet yg betul saya berjaya hilangkan 8kg dan dapat maintain sampai sekarang..kunci utama adalah ketabahan dalam merempuh cabaran dan godaan makanan yg sedap2 depan mata..no dessert,no kentang,no pisang,no supper..pagi makan kellog,makan tgh mcm biasa,malam kalau boleh ambik kellog juga

  5. ini bukan cabaran untuk puanbee sahaja, cabaran untuk saya sebagai pembaca diblog ini juga, kek merry tu kegemaran saya ….sedapnya πŸ™‚

  6. Salam, heheee apa boleh buat bee, orang tersayang disekeliling kita pun kena makan sedap2kan, so kita yang tengah nak kurus ni kena kuatkan semangat πŸ˜€

    tak online ke? nak bergosip ni πŸ˜€

    1. wasalam kak.. tu lah kalau bujang senang tk nak makan tk yah masak.. ni jd mak kena masak gak sedap2 tuk anak2 kang tk de selera nak makan , suami pun kena makan sedap2 kang makan luaq payah hikhikhik

  7. memang betul bee.. memang hebat cabaran nak mengurangkan berat badan ni..

    yg penting.. makanan yg berkhasiat & terus kan aktiviti senaman.. πŸ˜‰ go bee go…

    1. terbabas sikit , diet tetap jogging dah slow.. letih lah pulak sejak ada part time ambik dan hantar anak2 jiran tu heheh ..mcm tk berdaya nak jogging je ..

  8. Syukur saya ada masalah berat badan dari bujang sampailah sudah berkeluarga. Kawan-kawan kolej semuanya sudah kembang saya masih lagi kekal berat badan. πŸ™‚

  9. hari tu masa diet makan sup kubis je..
    skrg kalau nk makan yg lain pun rasa takut..hehehe
    yg penting niat tu…hehe

  10. Apa pun cabaran yang ada disekeliling, paling perlu diatasi dan dikawal tentuny yang datang dari dalam diri…

    Semangt perlu kental πŸ˜€

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *