Search Results for: kalori dalam buah

Karbohidrat Dalam Buah-Buahan (Senarai Buah )

Sebenarnya dalam buah-buahan juga ada karbohidrat tersendiri , Tahukah anda bahawa ada sesetengah buah-buahan itu tinggi kandungan kalorinya. Di sini saya listkan senarai buah-buahan serta kandungan kalori dan karbohidrat yang terdapat di dalam buah-buahan. Sekarang ni musim buah kan ? berapa banyak durian , manggis dan rambutan yang korang makan sehari ? saya ? banyak sangat .. lepas tu berat badan pun naik .. dan saya terfikir .. ” aiii aku makan buah je banyak ni “ pelik kan ? pernah tak rasa macam tu ? mesti pernah punya .. jangan tipu .. Rojak buah (250g) : kalori 414, carb…

Continue reading

Cara menggalakkan anak saya makan secara sihat

Hai semua … topik saya kali ni , bagaimana cara saya menggalakkan anak – anak makan secara sihat agar mereka dapat lebih lagi nutrisi. Anak-anak anda bagaimana ? ada tips mari lah kongsi dengan saya di petak komen di bawah. Untuk saya dan anak saya. Bila anak dah mencecah 4 tahun ke atas memang lahmereka masih lagi minum susu seperti biasa , sehari lebih kurang 3 kali. Selain dari itu …bagaimana kita nak pastikan anak-anak suka makan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran , buah – buahan , kekacang  , telur dan sumber tenusu. Ini satu cabaran buat ibu bapa di…

Continue reading

TERBONGKAR CARA KURUS SECARA SEMULAJADI TANPA PRODUK

Manusia tak kira lelaki atau perempuan ramai yang mengimpikan tubuh badan yang lansing, cantik, tegap & bergaya. Jarang nak jumpa orang suka berbadan gempal & gelebeh cuma kadang kadang benda macam tu bukan pilihan. Ada orang berbadan gempal di sebabkan keturunan.. Memang boleh kurus cuma perlu komitmen, usaha, sabar & semangat yang kuat. Tapi gemuk bukanlah malapetaka.. Cuma kalau boleh dapatkan berat badan yang ideal tu adalah lebih baik kerana ia melibatkan soal kesihatan. Banyak lambakkan produk perlansingan badan di pasaran cuma kena berhati hati. Sebab dalam banyak produk yang di jual ada yang mengandungi bahan terlarang. Takut nanti bagi…

Continue reading

Khasiat yang penuh walaupun sekadar air kosong

Bukan semua orang tahu akan kepentingan air kepada manusia.Manusia mampu bertahan tanpa makanan selama 30 hari,tetapi dengan kekurangan air selama tiga hari sahaja, ia boleh membawa maut . Manusia memerlukan air kerna kebaikanya, ia amat penting bg memastikan tubuh seseorang itu dapat berfungsi dgn baik . Jangan hanya minum kerana dahaga,amalkan meminum air kosong selalu kerana anda akan dapat melihat hasilnya dalam masa beberapa bulan. Bukan sahaja tubuh lebih bertenaga,bahkan kesihatan anda juga terjamin. Pentingnya air. . Air amat penting untuk tubuh kerana tekanan darah akan lebih terpelihara dan jantung befungsi secara berkesan. Air berfungsi untuk membawa keluar semua toksin…

Continue reading