Review : Lips scrub dan coffee scrub dari temyracle , 100% Homemade dan halal

Assalamualaikum dan hai.. Kali ni saya nak review produk Temyracle , produk homemade menggunakan bahan dari alam yang tidak merbahaya dan sesuai untuk mereka yang inginkan penjagaan kecantikan secara semulajadi tanpa bahan kimia , pewarna dan pengawet.

Review pertama di tahun 2017 , rajin pulak saya membebel kan. Alah sekali sekala. Tetapi harap di ampunkan  saya mesti lah ada pelakon tambahan. Lifestyle saya yang bekeluarga ini tidak dapat di pisahkan.

Apa yang best scrub ni ? boleh buat sendiri di rumah dan sangat menjimatkan dengan hasil yang boleh kata hebat. Tengok video ni kalau tak percaya.


Ini adalah lips scrub tersebut , rasa manis dengan wangi buah. Bibir terasa amat lembut selepas di scrub kan dengan lipsscrub ni. Korang patut cuba. Selepas scrub boleh pakai lipstip dan hasilnya lipstik tidak nampak merekah.

LIPSCRUB

  • memerahkan bibir
  • melembutkan bibir
  • menyediakan bibir yang mulus untuk pemakaian lipstik yang tahan lama
  • menanggalkan sel sel mati yang menyebabkan bibir mengelupas
  • menjadikan bibir lincin tanpa sebarang rekahan

Cara untuk menggunakan lips scrub :

  1. Basahkan bibir dengan air , sapu scrub dengan rata sambil gosok lembut. Biarkan seketika dan basuh dengan air.

 

Coffee scrub .. siapa peminat kopi ? jommmm cuba  , best sangat hasilnya . Kulit menjadi lembab , lembut dan glowing sekelip mata. Saya nak cuba di badan pula. Ehemm mesti nyaman sekali.

 

COFFEESCRUB

  • berfungsi mencerahkan kulit
  • melembabkan kulir
  • mengurangkan selulit
  • bertindak sebagai anti stress
  • di gunakan 2-3 kali seminggu sahaja
  • menghilangkan parut baru dan lama
  • menjadikan kulit lembut dan glowing

Cara untuk scrub menggunakan scrub coffee :

  1. Basahkan bahagian yang hendak di scrub  , jika badan eloklah di buat sebelum mandi. Jika muka teruskan basahkan muka dan gosok secara membulat secara perlahan-lahan. Biarkan sekejap dan basuh. Nanti tengok hasil nya. Best sangat uols.

Produk di atas dari Temyracle

Harga

  • Lips scrub RM9
  • Coffee scrub RM29

freshly made for you ~
100% HOMEMADE DAN HALAL
nak ngoder boleh direct pm Aniesza Salam atau whatsapp : 013-3375569

Top 15 entri popular 2016 bagi blog puanbee.com

Untuk rekod bagi blog puanbee.com sendiri. Top entri 2016 bagi blog puanbee.com ialah …saya akan senarai kan di bawah. Tak ada ucapan khas pun. Tahun 2016 dan tahun berikutnya saya blur la.Walau pun banyak benda berlaku tetapi banyak juga halangan untuk update. Insyallah kalau ada masa slow slow kita update blog ya. Kini blog bukan lagi keutamaan. Banyak betul kerja luar untuk di beri perhatian termasuk lah menjaga anak-anak yang kian membesar. Walaubagaimana pun , saya bersyukur sedikit sebanyak entri tentang “ LIFESTYLE ” seorang surirumah biasa biasa ini mendapat banyak carian di google dan saya doakan semoga bermanfaat untuk semua. Maafkan saya jika ada terlanjur menulis dan salah silap.

CARTA GOOGLE UNTUK SETAHUN 2016.

TOP ENTRI 2016 Read More

Mitos tentang sengugut benar tak benar berdasarkan pengalaman.

Sengugut adalah penyakit yang sangat istimewa khas untuk wanita sahaja. Sesetengah wanita sahaja akan merasai sakit sengugut ketika datang bulan. Saya yang dah tua masih lagi merasa sengugut dari zaman sekolah dulu sampai lah sekarang.

Ada banyak sangat mitos atau pendapat orang tua-tua mahupun doktor pasal sengugut ni. Hampir ke semuanya tak betul pun. Kenapa tak betul ? sebab mengikut dari pengalaman saya semua apa mereka katakan tak benar. Yang benar… sengugut akan hinggap pada sesiapa sahaja. Yang mana tak terkena tu kira bernasib baik. Antara mitos dan pendapat yang tak benar tu saya senaraikan di bawah .. kalau ada lagi tambah lah di petak komen ye ..

  • MITOS DAN PENDAPAT  Doktor pernah cakap , sengugut akan hilang selepas beranak.
  • PENGALAMAN SAYA  Anak 4 dah sengugut tak hilang pun.
  • MITOS DAN PENDAPAT Ada orang kata jika kita sengugut terlalu teruk , kita tak subur .
  • PENGALAMAN SAYA  Dah ada 4 orang anak , sengugut amat teruk.
  • MITOS DAN PENDAPAT Sengugut hanya berlaku di usia muda
  • PENGALAMAN SAYA Dah tua masih sengugut.

Ada orang tu risau sangat sangat , alaa nanti kahwin tak dapat anak la sebab tak subur sebab aku kan selalu sengugut. Padahal nya tak kena mengena pun. Kalau di takdirkan anak ramai tetap dapat anak walau macam mana pun keadaan kita. Anak kan rezeki. Rezeki pula siapa tentukan ? Cuma kita di sarankan supaya berjaga jaga , takut ada sebab lain terjadinya sengugut itu.

credit info di bawah ini  –>   .

Definisi Apakah itu Senggugut?

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid.Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.Dalam bahasa Inggeris, senggugut dipanggil “dysmenorrhoea”. Terdapat dua jenis senggugut.

  • Senggugut Primer
    Senggugut ini yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor. Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula. Tetapi ia juga boleh berlaku dikalangan wanita yang masih subur.
  • Senggugut Sekunder
    Senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur.

Sebab-sebab:

  1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.
    Cyst Ovari dan tumor
  2. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.
  3. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)
  4. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)
  5. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Tanda-Tanda

Berjumpalah dengan doktor sekiranya anda mengalami tanda-tanda di bawah :-

  1. Sakit di bahagian bawah perut. Kesakitan ini biasanya sederhana dan mengejang, yang boleh merebak ke belakang dan bahagian peha.
  2. Senggugut primer. Ia biasanya paling sakit pada dua hari pertama datang haid yang diikuti dengan sakit yang berkurangan beberapa hari selepas itu, dan berhenti apabila haid berhenti. Biasanya berlaku selama 12 ke 24 jam, ada yang selama 2 ke 3 hari. Kesakitan ini berkurangan apabila umur meningkat dan selepas bersalin.
  3. Senggugut sekunder. Senggugut ini mempunyai tanda seperti senggugut primer tetapi sakitnya berpanjangan, bermula beberapa hari sebelum haid and bertambah teruk. Senggugut ini menjadi semakin teruk selepas beberapa tahun haid biasa.

Berikut adalah tanda yang menyatakan kemungkinan anda mengalami Senggugut Sekunder.

  1. Loya dan muntah, cirit-birit.
  2. Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang
  3. Kesakitan ketika melakukan seks
  4. Lelihan dari faraj
  5. Pendarahan yang bertamban banyak
  6. kesakitan antara haid
  7. Haid yang tidak tetap

Komplikasi ( Kesan)

  1. Physical – Infertiliti (Tidak dapat mengandung)
  2. Mental – stres, tidur terganggu

Rawatan

  • Ubat pengurang radang. (Contoh: Mefanemic acid, Naproxen)
    Sebanyak 80% perempuan yang mengalami senggugut boleh dikurangkan atau dihentikan dengan mengunakan ubat ini. Ia hendaklah dimakan sebaik sahaja sakit bermula atau pada permulaan haid.
  • Ubat tahan sakit. (Contoh: Paracetamol)
    Digunakan sekiranya ubat pengurang radang tidak sesuai untuk dimakan disebabkan oleh kesan sampingan atau kontraindikasi penggunaan ubat. Ubat ini boleh digunakan bersama dengan ubat pengurang radang sekiranya sejenis ubat tidak mencukupi untuk mengurangkan kesakitan.
  • Pil perancang
    Mengurangkan dan memendekkan tempoh haid dengan menghindari ovulasi.
    Mengurangkan atau menghilangkan sakit senggugut dengan mengurangkan penghasilan prostaglandin di selaput rahim.
    Kegunaan lainnya sebagai ubat pencegah kehamilan.
  • Penggunaan Haba
    Senggugut sering kali dialami untuk seketika sahaja. Kesakitan sementara ini dapat diredakan menggunakan haba dari botol yang berisikan air suam, atau pek panas yang boleh diletakkan pada bahagian bawah perut, atau dengan mandi air suam.
  • Mesin TENS (“Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”)
  • Boleh digunakan sekiranya tidak ingin menggunakan ubat. Mesin in menghasilkan pengaliran kuasa elektrik kecil yang menghindari tanda sakit dari saraf sakit dari disampaikan ke otak. Dengan ini sakit mungkin berkurangan.

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

INFO BERKAITAN :

Hilangkan sengugut dengan halia
4 Khasiat Serai – Buat sendiri teh serai

DIY : Tempat gantung peralatan menjahit , gunting dan hiasan dengan bajet sangat minima .

 

Assalamualaikum dan hai , apa khabar ? harap semua sihat lah kan .. selain sihat kita juga hidup tenang walaupun sesibuk mana pun. Sejak dah pindah rumah ni mood mendekorasi dan menatarias rumah menjadi-jadi. Sampai tahap guna drill berat tu sendiri , sebelum ni tunggu encik suami buatkan. Sekarang tak tunggu dah. Semangat berkobar kobar selepas tengok mat saleh buat sendiri.

Nak tau cara buat sendiri (DIY) tempat gantung kunci  atau gantung gunting  atau boleh juga di gantung peralatan lain termsuk lah pasu bunga kecil-kecil seperti gambar di bawah ?

Caranya senang sangat. Murah pun ye. Peralatan yang di perlukan semua ada di kedai hardware. Pergi je lah minta nanti dioranag akan tunjuk. Saya sumpah. Nama kayu pun tak tahu.

Peralatan yang di perlukan adalah seperti di dalam gambar di bawah. Read More

8 Sebab Kenapa Anda Patut Melabur Dalam Jual Beli Tanah

Kebanyakan rakyat Malaysia sangat suka untuk mengubahsuai dan menjual semula rumah, atau membeli hartanah komersial dan persendirian untuk disewakan sebagai pelaburan dalam bidang hartanah. Bagaimanapun, ramai yang tidak peduli untuk melabur di lot tanah yang kosong. Mungkin ia tidak segah memiliki hartanah sewaan, tapi pelaburan di tanah kosong ini menawarkan potensi yang banyak.

Tiada Apa Untuk Digantikan Atau Diubah

Bila anda membeli tanah kosong, tiada apa yang perlu anda ubah atau baiki. Tiada apa yang boleh dicuri dan diganti. Dan anda juga bukan membeli tanah itu untuk dibangunkan, maka anda tidak perlu ada pengetahuan atau kemahiran dalam pembinaan atau mengupah mereka yang berkemahiran. Yang anda perlu titik beratkan adalah, sama ada tanah itu sesuai untuk dibangunkan – jika sudah ada yang melakukan pembinaan di parsel tanah itu, maka anda juga tak perlu risau tentang ini lagi.

Tiada Penyelenggaraan dan Tiada Kecemasan

Disebabkan tiada struktur binaan, anda tidak perlu berurusan dengan penyewa atau kutipan sewa. Anda juga tidak perlu mengupah pengurus hartanah, tukang kebun, atau tukang paip. Anda tidak akan menerima panggilan di waktu hujung minggu tentang bombong bocor atau apa-apa saja.
Tanah kosong tidak “kasar” dan “banyak songeh”. Ia juga tidak berhutang sewa dengan anda. Ia pelaburan yang baik dan tidak banyak karenah, walaupun beratus batu jauhnya. Tentu saja tidur anda tidak akan diganggu.

Tiada Persaingan

Kebanyakan pelabur hartanah cuma mensasarkan hartananh berstruktur – rumah, pangsapuri, dan hartanah komersial – dan mereka berada dalam satu bidang yang mempunyai banyak saingan. Lebih sedikit orang yang memahami dan tahu tentang kelebihan dan faedah melabur di tanah kosong, jadi persaingan sangat kurang dalam bidang ini.

Anda Tidak Perlu Berurusan Dengan Bank

Berbanding dengan binaan komersial dan kediaman, harga tanah kosong adalah jauh lebih murah. Ia bukan sesuatu yang pelik jika anda dapat memiliki tanah dengan wang yang ada pada anda (hanya beberapa ribu berbanding ratusan ribu Ringgit). Jadi, tidak seperti melabur di rumah kediaman, anda biasanya tidak perlu berurusan dengan bank, syarikat gadai janji, atau peminjam wang berlesen untuk membeli sebidang tanah.

Anda Boleh Berurusan Secara Maya

Dengan menggunakan portal seperti PropertyGuru, anda akan menemui banyak tanah untuk dijual dengan mudah di bandar dan kawasan berhampiran anda. Anda tidak dihadkan untuk membeli hartanah hanya di satu-satu kawasan sahaja, malah anda juga boleh membeli tanah yang jauh dari tempat anda. Adalah biasa untuk kita nikmati keuntungan dengan membeli, memiliki atau menjual tanah yang kita tak pernah jejak.

Belanja Yang Sedikit Dan Murah

Jika anda mendapat sekeping tanah dengan harga yang baik, biasanya masalah anda habis di situ. (Seperti yang kita huraikan di atas, tak banyak pun masalah yang perlu dihadapi). Tanah itu tidak berstruktur, jadi, tiada bayaran gadai janji; cukai hartanah pula rendah; dan jika anda mahu menginsurankan tanah anda, belanjanya juga agak rendah.

Anda Boleh Menjana Pendapatan Dengan Tanah Kosong

Bergantung pada lokasi dan jenis tanah anda, anda boleh sewakan sebahagian tanah anda kepada syarikat telekomunikasi untuk dibina pencawang, atau syarikat bekalan elektrik untuk projek penjana kuasa pacuan angin. Di sesetengah kawasan, anda juga boleh mengenakan bayaran kepada pemburu yang ingin berburu atau penternak yang mahu menggunakan tanah anda sebagai tanah ragut.

Anda Boleh Membuat Aliran Tunai Dengan Pembiayaan Penjual

Bila anda membiayai penjualan tanah anda, apa yang anda buat adalah mencipta satu aliran pendapatan pasif sama seperti anda sewakan hartanah anda, tanpa melibatkan liabliti yang sama dengan tuan rumah.

Ia berfungsi begini: Anda beli tanah dengan harga yang rendah. Bila nilainya meningkat, anda akan jual dengan nilai lebih tinggi. Dengan menjadi pembiaya, anda mungkin mendapat pulangan pelaburan anda bila pinjaman diluluskan. Kemudian jumlah bayaran yang anda dapat menguntungkan anda 100%.

Kesimpulan

Ada kata-kata yang memang sesuai untuk tanah, “Makin lama makin sikit”. Dengan mengalih arah pelaburan anda ke kawasan yang banyak “pertumbuhan”, anda tentunya akan mendapat pulangan wang dengan keuntungan yang melimpah ruah.

Pola cardigan 1 – Kembang beralun di depan.

Asslamualaikum . Pola buat cardigan ni adalah hasil perkongsian saudari Fadilah Abd Razak di facebook beliau. Saya nak cuba. Jom cuba sama-sama buat.

Terima kasih Puan , Semoga beroleh rezeki di atas perkongsian ini.

Sebenarnya saya pernah buat beberapa kali , cuma bukan versi kebang beralun. Kena cuba ni. Nanti dah ada hasil saya upload disini.

Read More

Resepi keria gula melaka

Assalamualaikum  allhamdulilah. TETIBA TERAJIN. Aku ni bukan jenis rajin masak. Makan tu rajin la. Tiba tiba teringin pula dengan cucuq keria gula melaka ni. Nak pergi melaka semata-mata nak beli keria ni ? memang tak lah. Aku bab nak beratur tu sorry .. tak berapa bekenan. Jadi cara lain ialah buat sendiri. Kos nya dalam RM10 sahaja. Sekeluarga makan siap repeat 4 kali.

Untuk berjimat , para ayah kena bagi galakan pada para ibu ni supaya rajin masak. Aku tak rajin sangat sebab bagi aku letih memasak. Aku masak simple je .. janji makan kenyang sudah. Nasi dengan kicap + telur pun jalan ja.

RESEPI KERIA GULA MELAKA

Amaran : kadang ada benda tak betul sangat , jangan la ikut sebab aku bedal je gaul ni. Nasib baik jadi nya pun.

  1. No 1 mesti lah rajin nak masak hokey .
  2. Keledek 2 kilo
  3. sedikit tepung gandum
  4. gula melaka
  5. minyak untuk menggoreng

Rebus dahulu ubi sehingga empuk. Ikut suka nak guna ubi keledek apa. Ikut kan cara tradisional orang tua dulu buat keria guna keledek putih. Aku campur dengan keledek oren. Tu pun rasa nak guna keledek ungu sebab lebih sedap. Tapi takut kejadian tak di ingini berlaku pula.

Dah rebus , toskan biarlah sejuk sikit boleh lenyek. Lepas tu taburkan tepung sedikit demi sedikit. Sekadar cukup untuk membentuk. Aku tak suka banyak tepung , kalau korang nak rasa tepung banyak sikit letak lah banyak. Jaga-jaga jangan sampai hilang rasa keledek tu sudahlah. Karang bukan jadi keledek. Jadi donut pula.

Tambahkan sedikit garam.

Bentukkan bulat-bulat cucuk lubang di tengah2 dan ketepikan.

Goreng sekejap dalam minyak panas.

Alih alih biar dia hitam manis sikit tak apa. Angkat dan ketepikan  , habiskan goreng cuk keria dulu baru lah buat sira gula melaka tu ye.

Cara buat sira melaka

Aku tak jumpa gula melaka yang original ke apa di pasaraya sini. Aku jumpa gula kabung yang macam blok tu. Macam bentuk buluh di potong-potong . Kalau korang biasa di dapur mesti tahu. Guna je lah gula melaka apa pun janji warna hitam tu sudah lah.

Aku guna 3 ketul dalam RM4.00 tu. Disebab kan tak berapa suka manis gula jadi aku tak campur gula putih langsung. Ada orang cakap kena guna sikit nak bagi effect gula keping-keping ranggup bila dah siap sejuk nanti.

Guna air dalam 2-3 sudu masukkan gula dan cairkan.

Selepas dah cair gaul je cepat-cepat kuih keria tadi.

Hidangkan.

NOTA KAKI : Semasa upload di fb ada orang ajar   nak effect keping-keping rangup lagi selain campur gula putih , taburkan sedikit tepung gandum atau tepung beras semasa salut / gaul kuih keria dengan gula melaka.

Korang lah try. Aku rasa tak mau repeat buat dah. Manis sangat. Sekali makan ..sedap nya cair dalam mulut  , manis keledek. Wangi gula melaka. 2 kali makan sebab rasa tak puas makan kali pertama. 3 kali makan sebab saja lapaq pulak.4 KALI makan sebab anak-anak pun tak nak dah. Mak lah kena makan.

SEKIAN

resepi hebat dari puanbee

😛

Cendawan mekah , kambuchea tea atau mud mud

Cendawan mekah , kambuchea tea atau mud mud ,  Korang panggil nama apa benda ni ? Siapa sini ada ternak mud mud ni ? saya adalah bela lebih kurang dalam 6 bulan. Dan minum setiap hari pagi dan malam. Selain dari amalan meminum cuka epal , teh hijau dan teh detox . Saya dah suka minum teh mud mud ini. Selain dari mudah  , murah dan ianya sangat mujarab untuk saya.

Saya ada join satu group facebook tentang cendawan mekah ini. Masyallah teruja banyak betul khasiat dan kegunaan cuka cendawan mekah yang telah di peram. Ada yang menjadikan sebagai baja untuk galakkan pokok bunga berbunga dan pokok cili berbuah. Seronok tengok. Saya hanya amalkan minum sahaja untuk detox. Saya ada masaalah penghadaman.

Cara saya menjaga menyediakan / membela cendawan mekah.

Saya sendiri dapat info dari sepupu saya yang mula-mula memberi benih cendawan ini kepada saya. Terima kasih diana .

Cendawan mekah harus di rendam dengan air teh bergula. Gula itu sebagai makanan untuk cendawan mekah tersebut. Saya pun masih lagi belajar dan mencari info tentang cendawan mekah ini.

Bancuh air teh seperti biasa  sejukkan dan rendamkan cendawan mekah di dalam balang kaca  tutup balang dengan kain je untuk beri pengudaraan kepada cendawan atau mud mud ini.

Kain dan balang haruslah bersih   kain di ganti selepas setiap kali buka tutup kalau rajin , biasanya peraman mengambil masa 2 minggu untuk khasiat yang lebih baik.

Jika air peraman terlalu lama tak sesuai lagi kita minum , kerana bertosik.  Read More