iklan raya petronas

Program PETRONAS 2012 sempena Hari Raya , Hari Merdeka dan Hari Malaysia

Pada 13 Ogos 2012 , saya telah di jemput oleh PETRONAS untuk menghadiri pelancaran video web untuk iklan petronas bersempena Hari Raya , Hari Merdeka dan Hari Malaysia serentak. Oleh kerana tahun 2012 ini , hari raya bertembung dengan Hari Merdeka dan Hari Malaysia serentak , maka PETRONAS mengambil keputusan mengubah cara pembuatan iklan raya dari petronas lain daripada kebiasaan nya.

iklan raya petronas

Tahun ini , Petronas menyajikan kita video iklan web bertajuk Strangers. Fokos di dalam filem tersebut ialah kepada Erman, Seorang engineer muda bekerja dengan Petronas ditempatkan di Asia Tengah. Cerita bermula apabila Erman tidak dapat bercuti untuk menyambut Hari Raya beliau bersama keluarganya di kampung dan bertembung pula dengan kanak-kanak tempatan bernama Jeyhun.

ikaln raya 2012

Bermula dari detik pertemuan kali pertama Erman dapat menyelami perasaan dan belajar meraikan ramadhan serta Hari Raya di luar negara. Negara yang mana penduduknya hidup di dalam suasana sederhana.Erman belajar menerima orang di sekelilingnya dan secara tak langsung , Erman terkenang kan kampung halaman nya yang jauh dan sangat berlainan dengan tempat tinggal Jeyhun. Ini membuatkan Erman sentiasa berbangka dan bersyukur menjadi anak Negara tercinta Malaysia.

Di dalam video iklan petronas kali ini juga terselit sedikit temubual dengan beberapa pekerja Petronas di luar negara sana. Semua temubual itu di luar skrip , temubual dijalankan dengan spontan untuk menunjukkan bagaimana perasaan berada jauh di luar negara dan betapa mereka menghargai Malaysia.Di dalam video tersebut terselit mesej yang sangat mendalam .. Semangat cintakan Negara dan bersyukurlah dengan kemewahan yang ada di Malaysia. Alaa … toksah lah pergi jauh-jauh .. macam saya dari Perak ke Kuala Lumpur pun dah terasa rindu akan kampung halaman , mengambil masa yang lama untuk sesuaikan diri kan ? Apatah lagi jika kita berada di luar negara….

Di dalam Majlis tersebut , ucapan telah di berikan oleh Dato’ Mohammad Medan Abdullah , Senior General Manager , Group Corporate Affairs Division of PETRONAS.

” This festive season , we want to pay tribute to all who are out there serving our beloved nation , – especially our own staff. Despite the challenges they face, they adapt quickly to environment they are in and take everything in their stride. That’s the spirit that should be nurtured , admired , celebrat and emulated.”

” As human beings , sometimes we do not relise the good thing that we have until it is taken away form us. In this instance , it’s only when we live in another country that we realise just how wonderful our own contry is. It’s also about self-discovery , of realising what really matters in life, and about what we have and can offer to others.”

Video tersebut telah pun di lancarkan pada 6 ogos 2012 di youtube , dan telah mendapat pelbagai komen dari rakyat Malaysia yang benar-benar tersentuh dengan video Strangers ini..

Selain video Hari Raya di atas , PETRONAS telah pun mengadakan beberapa program dan aktiviti lain bersempena Hari Raya 2012 , Hari Kemerdekaan Negara Malaysia 2012 dan Hari Malaysia 2012 ini.

Antara aktiviti yang telah di jalankan adalah seperti berikut :

1 : Pameran I Art You Malaysia
Pameran ini mengambil lukisan tangan dari kanak-kanak dari 240 buah sekolah seluruh Malaysia yang melambangkan Malaysia. Sesuatu untuk mengambarkan perasaan apa yang kanak-kanak tersebut suka di Malaysia , Apa yang melambangkan Malaysia dan bagaimana kanak-kanak itu mecurahkan sayang nya mereka kepada negara Malaysia.

Semua hasil seni akan di pemarkan di Galeri PETRONAS dari 14 ogos hingga 30 september 2012.

Saya telah melihat beberapa hasil seni , antaranya ialah :

pameran i art you malaysia

i art you malaysia

Semua keindahan di Malaysia dari kaca mata anak-anak di Malaysia. Ada angry birds , lolipop , kereta , klcc dan sebagainya .. cuba kita beri pensil warna dan kertas kepada anak-anak di negara yang sedang mengalami peperangan besar. Apa yang anak-anak di sana akn lukis ? Setuju atau tidak .. Bertuah kita tinggal di negara Malaysia yang aman ni.

i art you malaysia

2 : Barangan (bendera dan beg Non-Woven)

Petronas juga memberi menghasilkan 100,000 bendera tangan yang akan diserahkan kepada kementerian maklumat, komunikasi dan budaya. Beg non-woven juga akan diedarkan di untuk orang ramai bagi menyokong komitmen kami untuk menjaga alam sekitar termasuk mengurangkan kesan karbon .Beg non-woven akan diedarkan melalui petronas stesen servis di seluruh negara mulai 15 Ogos hingga 16 September 2012 – dengan pembelian sekurangnya RM 30 stesen kami atau kedai mesra. Kami juga diperuntukkan 15,000 beg untuk diagihkan di plaza tol terpilih.

3 : Sentuhan Kasih Ramadhan PETRONAS

Aktiviti tahunan oleh PETRONAS bagi membantu menringgan kan beban masyarakat di luar sana. Tahun ini lebih 100 pekerja PETRONAS , Peminat [ Like] PETRONAS di Facebook dan juga blogger telah bersama-sama berganding bahu , turun padang bergotong royong mebersihkan sungai di Bukit Kala dan mengadakan kenduri kepada lebih 1,5000 penduduk setempat dan memberi lebih 180 hamper kepada penduduk di perkampungan Orang Asli tersebut. Acara ini adalah bertujuan mengembalikan semangat saling bantu membantu. Tatkala kita gembira ingatlah orang yang tengah susah juga.

Selepas Majlis selesai , ada majlis makan-makan juga , oleh kerana saya tengah berpuasa , saya tidak dapat merasai juadah yang di sediakan oleh PETRONAS , namun saya dapat beberapa ole-ole dari PETRONAS berupa kuih raya dibungkus cantik dan pendrive 4gb khas dari PETRONAS .. terima kasih kerana menjemput saya .. tahun depan .. jumpa lagi .. insyallah saya sudi je ……

Mari lah bersama merasai semangat ke tiga-tiga hari penting di Malaysia bersama-sama dengan PETRONAS.

Sila ke Youtube :

http://www.youtube.com/user/PETRONASOfficial

Dan jangan lupa like Facebook PETRONAS untuk tidak terlepas mana-mana aktiviti dari PETRONAS :

https://www.facebook.com/petronas1

merdeka

Kereta Berhias Sambut Kemerdekaan Negara ke – 55

Terserempak kereta ni di depan PPS pandan jaya , terus angkat telefon dan ambik gambar , pakcik driver punya sporting siap berenti kejap di tengah jalan bagi laluan untuk saya ambil gambar.

merdeka

Walau apa yang terjadi di dalam Negara semangat pakcik ni tak pernah luntur untuk berarak dengan bendera kebanggan Malaysia.

Ubah tabiat minum susu dan sertai kempen ” Nikmati susu dalam 21 hari “

Sticky post 48 jam !

Banyak kebaikkan jika satu keluarga minum susu ni , banyak dah puanbee tulis pasal susu di blog ni , harap korang tak jemu lah. Sebagai ibu bapa , mestilah hendakkan yang tebaikkan untuk anak-anak masing-masing kan ?

Purata untuk orang dewasa dan kanak – kanak memerlukan dua gelas susu sebagai sebahagian daripada diet harian yang sihat. Susu adalah sejenis makanan yang amat kaya dengan nutrien. Susu juga merupakan sumber vitamin dan mineral yang baik.

Selain itu, susu turut membekalkan protein yang diperlukan untuk pembinaan tisu serta karbohidrat dan lemak yang berfungsi sebagai pembekal tenaga.

Kaji selidik menunjukkan purata penduduk Malaysia mengambil cuma 0.14 sajian susu sehari. Sikitnyaaa…Oleh itu mari lah kita semua mengubah tabiat pemakanan kita seharian. Perbanyakkan mengambil susu untuk kehidupan yang lebih sihat dan ceria. Untuk mengubah tabiat pemakanan ianya memerlukan 21 hari untuk mengubah tabiat pemakanan yang baru.

dutch lady
Menonton televisyen sambil minum susu – snek terbaik !!

Tetapi ada juga sesetengah anak-anak yang sangat tidak menggemari susu. Lain ye anak saya semua suka susu. Ini lah cabaran untuk ibu bapa menerapkan cara pemakannan yang sihat buat anak-anak anda. Kini di kedai ada banyak perisa susu di keluarkan. Ibu bapa boleh memilih dan cuba untuk memberi kepada anak-anak.

Jika anak tak suka susu putih biasa , boleh pula cuba memberi susu berperisa strawberry atau coklat. Dutch lady ada menyediakan pelbagai perisa untuk di cuba oleh anak-anak kita. Tak cuba memang tak tahu kan ?

Selain memberi minum susu , kita boleh juga menyediakan sajian lain menggunakan susu , masak lah apa-apa makanan yang memerlukan susu , anak akan makan tidak kira apa pun sajian yang di sediakan . Taktik ini adalah taktik paling berjaya untuk ibu bapa memberi anak-anak susu secukupnya.

Hantar kan idea menikmati susu dalam 21 hari dan anda berpeluang menang wang tunai RM200. Untuk maklumat lanjut dan penyertaan sila ke :

Applikasi Facebook Nikmati susu dalam 21 hari – LINK

Susu bukan hanya untuk kanak-kanak tetapi juga untuk orang dewasa , susu merupakan keperluan untuk semua orang untuk hidup sihat , membekalkan tenaga serta membina tulang , kerana susu mengandungi kalsium yang sangat-sangat di perlukan untuk tubuh badan manusia

Kebaikkan susu lain nya , mengelakkan osteoporosis , hipertensi dan kanser kolon kita tidak akan mendapat kalsium dan vitamin tambahan jika kita tidak meminum susu secukupnya. Meminum susu juga dapat mengelakkan masaalah kaviti dan pereputan gigi.

Susu adalah anti-asid yang sangat baik. Minum segelas susu apabila mengalami pedih ulu hati boleh menenangkan paip makanan dari keradangan.

Minum susu secara tetap akan mencegah ulser perut dan masalah perut yang lain. Susu boleh menjadi pembuka selera yang baik untuk perut terutama jika lewat makan. Meminum susu juga boleh bertindak sebagai perangsang yang awal.

kempen nimati susu dalam 21 hari
Stok susu dirumah

Meminum segelas susu panas sebelum tidur dapat menenangkan saraf dan melonggarkan otot-otot tegang supaya dapat memberi tidur yang lebih cepat. Cara ini dapat membantu selepas seharian penat bekerja.

Minum susu boleh menyejukkan badan dan mengekalkan tahap air atau cecair dalam badan kita. Penggunaan susu selepas latihan berat badan boleh mengisi sistem dengan cecair badan yang hilang semasa senaman.

Susu tepung sesuai untuk kegunaan satu keluarga , tinggi kalsium dan sedap jugaaa

Susu tepung untuk keluarga. Sekarang semakin mudah hendak dapatkan susu , hanya pergi ke kedai , dan pilih .. susu kotak segera mahupun susu tepung yang mudah untuk di bawa kemana-mana dan mendapatkan susu segera.

Ya … dulu emak saya tak sukakan susu , sekali emak saya mengalami kemalangan di tempat kerja , emak saya mula mengamalkan meminum susu atas nasihat doctor , kerana di dalam kemalangan tersebut tulang leher retak , menandakan kalsium nya semakin berkurangan.

Oleh itu .. susu menjadi sajian penting untuk emak saya … tetapi emak saya jenis orang yang suka minum dan makan makanan manis , emak saya tidak sukakan susu segar lagi-lagi susu yang tawar rasanya .. sebab tu lah emak saya menggunakan susu tepung di dalam bungkusan kerana ianya boleh di tambah perisa sesuka hati ….

susu tepung untuk orang tua
Mak minum susu dulu mak , jadi – jadi lah bebel kat saya di hari raya ni …. (amacam ?minum susu leh sejukkan hati mak tau …. )

Susu tepung bukan untuk kanak-kanak saja tau ! emak-emak dan bapak-bapak , tak ketinggalan opahnyeeee … pun boleh mengamalkan susu dirumah . Susu di campur dengan serbuk badam menjadi kegemaran emak saya .. yakni opah kepada anak-anak saya.. selain itu susu juga boleh di tambah madu …… tambah lagi kebaikkan dan kelazatan susu……
Minum susu juga dapat mengurangkan gejala PMS (Pre-Menstrual Syndrome) kerana ia merupakan pelega atau penenang tekanan yang hebat dan juga meningkatkan tahap tenaga dalam kita.

Susu penuh dengan nutrien. Badan kita memerlukan nutiren untuk beroperasi dengan betul. Ia mengandungi vitamin (untuk sel-sel darah merah), kalsium (untuk tulang yang kuat) , karbohidrat (tenaga) , magnesium (untuk lentur otot) , fosforus (untuk mengambil kesempatan tenaga) , kalium (baik untuk sistem saraf) , protein (untuk proses pertumbuhan dan penyembuhan) , riboflavin (untuk kulit sihat dan berseri) dan zink (untuk meningkatkan sistem imun).

model susu
Lepak minum susu dulu ………. selamat tak kena bebel bila mak dah minum susu .. hahaha

Lepak minum dulu … tak perlu ke kedai mamak untuk mendapatkan minuman yang sedap lemak berkrim .. haaa .. terus saja simpan stok susu di rumah , bila-bila masa korang boleh minum susu .. ingat sehari 2 gelas susu sudah memadai .. untuk saya dan famili kami meminum setiap pagi dan malam … ketika sebelum tidur … boleh berikan susu + badam untuk anak-anak untuk anak cergas dan bijak. Juga boleh tambah susu + madu untuk kaum lelaki / ayah / atuk / emak untuk kesihatan yang lebih optima , tambah tenaga untuk berkerja ke esokkan harinya …….

Ketika sarapan , boleh mulakan hari anda dengan sarapan segelas susu atau semangkuk susu di tambah dengan bijirin yang enak dan lazat…. Tak ada lagi alasan susah untuk sediakan sarapan anda di rumah .. ubahlah tabiat dari “tak suka susu kepada suka-suka suka suka susu ” macam keluarga saya ……

Kini Dutch lady Malaysia membuat satu  kempen nikmati susu dalam 21 hari dan anda berpeluang memenagi wang tunai RM200 . Di dalam kempen tersebut Dutch Lady Malaysia memaparkan idea bagi menyediakan sajian berasaskan susu selama 21 hari.

Pihak Dutch Lady Malaysia memaparkan idea menikmati susu untuk 7 hari pertama. Dan selebih nya Dutch Lady memerlukan penyertaan ibu bapa menyediakan sajian berasaskan susu tersebut. Dengan hanya menhantar resepi / idea / cara menikmati susu dalam 21 hari anda berpeluang memenagi RM200.

Kenapa ubah tabiat minum susu perlukan 21 hari ?

Kerana setiap kali kita ingin membina tabiat baru , kita memerlukan 21 hari untuk mengubah tabiat , mulakan hari pertama anda sekarang dan teruskan dengan 21 hari. Nescaya anda akan mengalami perubahan.

Hantar kan idea menikmati susu dalam 21 hari dan anda berpeluang menang wang tunai RM200. Untuk maklumat lanjut dan penyertaan sila ke :

Applikasi Facebook Nikmati susu dalam 21 hari – LINK

Ramai yang suka memasak , suka susu dan suka cabaran dan paling akhir suka wang tunai kan ? Jom beramai – ramai sertai kempen ini …

#MYsyg : Landasan kereta api lama Taiping

Landasan kereta api lama di taiping , landasan bewarna hitam didalam gambar di bawah manakala landasan keretapi baru yang bewarna putih juga di dalam gambar di bawah . Raya tahun ini saya balik ke rumah mak yang satu ni , dah lama mak tinggalkan gara-gara projek landasan kereta api berkembar dari Ipoh ke Padang Besar.

Teringat dulu , pertama kali mak di beritahu pasal projek landasan keretapi elektrik berkembar ni. Pihak kerajaan menyatakan bahawa tanah kami tu akan di ambil dan akan di bayar pampasan , mak saya orang kampung terus menggelabah , dia tak dapat bayangkan tinggal di rumah sewa selepas bertahun-tahun tinggal di rumah dan tanah sendiri yang tak perlu membayar sewa setiap bulan. Terus mak beli rumah di kawasan lain.

Rumah baru terletak di kawasan taman tak best macam rumah pusaka ni. Selepas mak tinggal kan rumah puasaka ni dan berpindah ke rumah baru , punya lah banyak kecurian pecah rumah berlaku , habis koleksi periuk belanga mak yang banyak dan boleh di buat kenduri kendara tu. Banjir pula bertimpa-timpa mendatang sehinggakan perabut yang di tinggalkan rosak. Rumah terus menjadi usang..

landasan kereta api taiping

Sekali kerajaan tak jadi ambik daaa tanah mak tu .. alahai … lepas tu mak pun tak lah teringin hendak pulang ke rumah pusaka tu , terus mak sewakan saja pada pekerja yang membuat kerja-kerja pembinaan landasan kereta api yang baru tu .. kini landasan kereta api baru dah siap , semua pekerja telah keluar … mak jadikan rumah itu sebagai rumah sewa , rumah memang besar sangat , di pecahkan jadi 3 biji , satu untuk di sewa , satu di jadikan homestay dan satu lagi adik saya tinggal disitu selaku penjaga rumah tersebut. Hairan lepas siap projek landasan kereta api ni tak ada pula banjir..

Betapa kerdilnya landasan kereta api hitam itu … dulu-dulu .. landasan kereta api nampak tinggi dan gah sekali , disitu lah kami main panjat-panjat dan terjun ke dalam sungai di sebelahnya .. dulu-dulu landasan kereta api hitam tu juga berjaya memecahkan anak mata adik lelaki saya , sampai jadi oku dah .. hikss..

Di bawah landasan kereta api baru , dulu …di bawah landasan kereta api hitam tu , boleh dibuat tempat main menyorok-nyorok , tapi memang kena tutup telinga rapat-rapat  , bunyi bising tak terkata , sekarang ni landasan kereta api baru tu lebih kukuh , bunyi pun tak kuat sangat .. just nice! orang kata…

Dulu sungai tak cetek macam ni , kalau setakat tinggi saya semasa kanak-kanak dulu boleh tenggelam juga , pernah memancing ikan , pernah basuh pinggan mangkuk dan kain baju disitu , dulu pernah juga jalankan aktiviti pukat ikan di sungai ni , dulu pernah juga main ” polis sentri one to ” jaga di dalam sungai.. kenangan !

Sekarang sungai makin , cetek .. kotor dan sempit .. air macam berenti mengalir je , macam tak bernyawa macam dulu … cuba juga pancing ikan , tetapi mata kail asyik tersangkut dengan jaring besi yang tertanam di dasarnya , tak pun tersangkut dek kain-kain yang di buang kedalam nya , tak pun tersangkut dek sampai yang di buang ke dalam nya ..

Makin usang , akan menjadi sejarah tak lama lagi , landasan baru dah siap , tinggal lagi setesen kereta api baru yang separuh siap di bina di pekan kamunting yang kini sangat banyak perubahan nya .. sangat pesat , jalan rasa semakin sempit , semakin menggila ala-ala KL pulak dah ..

Sebelum ni tak ada jalan berbatu di tepi landasan kereta api seperti di atas , dulu .. ada pucuk paku , pucuk ubi liar , pucuk kangkung dan rimbunan pokok keladi serta bunga tahi ayam .. hikss

Lalang ni juga banyak dulu-dulu , sekarang macam nak pupus aje , dulu ada “anne” datang cantas lalang ni untuk di beri kerbau , lembu beliau makan. Sekarang tak de dah ..

Kalau dulu banyak pokok “nyok” , pokok rambutan dan pokok manggis , sekarang semua kena tebang atas arahan pihak kerajaan .. ye lah tanam di tebing-tebing sungai kan .. tanah kerajaan tu ..

Anak-anak .. ini lah kali pertama laila balik ke sini .. hampir 3 tahun tak balik ke sini , entah bagaimana , saya tergerak hati nak tidur disini .. nak rasa kemeriahan raya disini , tetapi tak semeriah dulu .. sebab ada banyak lagi jiran-jiran di arahkan berpindah , ada juga 2-3 rumah jiran tak berpenghuni lagi disebabkan orang tua nya dah meninggal dunia , jadi anak-anak tak tinggal disitu ..  Macam – macam kenangan ada disini , susah senang keluarga saya disini , malahan berkawan , bertunang , bersekolah , bernikah semua disini .. sempat beranak ke aliya disini .. untuk una dan laila tak sempat ..

Ini lah kampung #MYsyg saya 🙂

harga samsung galaxy beam

Berapa Harga Samsung Galaxy Beam ?

Pertama kali nampak iklan Samsung Galaxy Beam di kaca televisyen , agak -agak berapa harga galaxy beam ni ye ? , oooo mak aih !!! canggih sungguh , terpaku , tergoda .. terkujat dek kerana Samsung Galaxy Beam ada projector mini di dalamnya , boleh di jadikan lampu juga .. Zaman semakin canggih. Dua atau tiga bulan lagi entah applikasi apa yang akan di sumbatkan ke dalam ” Telefon tangan ” kita. Semuanya dalam gemgaman , canggih dan maju.

harga samsung galaxy beam

Teringin nak dapatkan telefon jenama samsung sebiji , waaaa.. tetapi ye lah kehendak tak perlu di penuhi sangat kan. Saya cuba cari maklumat harga samsung galaxy beam ni di internet , semua kurang tepat lagi , tetapi di antara RM1161 ke RM1499. Ada juga yang menganggarkan dari RM 1,600 ke RM1,800 .. Boleh tahan harganya.

Tetapi jika di lihat dari fungsi projector mini nya , haruslah target jualan tertumpu kepada orang yang bekerja .. orang yang selalu membuat perbentangan , ianya menjadi mudah sebab tak perlu usung projector lagi. Suami saya sendiri pun sesuai ni , kerana dia selalu kena ambil gambar tapak projek dan buat pembentangan sikit-sikit. Blogger sesuai tak ? ah .. tapi peduli apa ? kalau dah suka tu .. ahaks…

harga samsung galaxy beam

Kelebihan yang terdapat di dalam galaxy bean ni sama je dengan telefon pintar yang lain , cuma projector mini dan fungsi torch light aje yang lain.. Sebenarnya saya tengok iklan tu dengan penuh kusyuk sampai tak terkata , dah habis iklan saya cuma mampu geleng kepala , kerana bayangkan teknologi yang semakin canggih dan tak terkejar ni. Dulu duk gila samsung galaxy s11 , pastu iPhone4s , dah la ni samsung galaxy beam pulak..

UPDATE : HARGA RASMI DARI SAMSUNG MALAYSIA – RM1599

Sumber : http://amanz.my/2012/03/pandang-pertama-samsung-galaxy-beam-telefon-pintar-dengan-projektor/

10 Entri Terbaik Denaihati

10 Entri Terbaik di blog denaihati.com pilihan puanbee.com , yaaa .. ada contest Bonus Hari Raya Aidilfitri 2012 di blog Denaihati.com , saya dah cakap .. saya tunggu entri ni di publishkan sebelum suami saya pulang dari bekerja , jika dia dah pulang bermakna saya tak join , tetapi dia belum pulang , maka ada rezeki saya disitu ..Insyallah lah..

Siapa cepat dia dapat .. Insyallah .. Banyak kategori entri yang bagus-bagus dan di sukai di blog Denaihati tu .. tetapi saya pilih satu lah kategori yang paling saya suka dan dapat membeli manfaat kepada blogger lain. Disamping saya bakal mendapat pulangan , atau Denaihati mendapat backlinks , biarlah ada blogger lain yang akan mendapat manfaat kan. Tolong promot sikit , tapi entri yang terpaling saya sukakan adalah entri no 1 tu , tak dapat nak luahkan perasaaan ni melainkan di tulis disini .. hahaa.. merepek dah puanbee nih.

Gambar saya di waktu malam , gambar bunga api … ketagih betul guna kamera tu…

Sebab tu saya pilih kategori ” Review Blog ” Yang telah di buat oleh blog denaihati , di samping saya join contest ini , saya tolong juga kembangkan review blog ini. Mari lah sama-sama membina network di antara blogger , tidak kira siapa blogger tersebut.

10 Entri terbaik kategori review blog

  1. Puanbee.com Nada Becakap Dengan Nada Membaca Tak Sama – Haruslah suka sangat entri ni , blog puanbee.com di blog denaihati.com woiii ..
  2. Dunia Info Dan Tips Istimewa Dari Indonesia
  3. Abang Ensem Di Mata Ak
  4. Blog Blackrosehunter sumber Sains Kesihatan
  5. Blog Review : Hidup Biar Sedap memang Sedap
  6. Denaihati Network gerbang berita dunia blogging
  7. Blog Ariffshah.com pilihan bukan suatu kesilapan
  8. Media tak telus? Kini Ada yang Lebih Telus dalam Berita
  9. Macam Ku Kenal Blogger Remaja ni
  10. RedMummy.com analisa teknikal
Bersempena Contest ni saya sertakan 3 rangkap pantun.
———————————-
Bunyi mercun di sana sini
Ada yang suka ada yang benci
Marilah bermaafan di hari raya ini
Tambahkan senyuman hilangkan benci
———————————
Di Aidilfitri bonus menanti
Bonus lesap sekelip mata
Dimana boleh ku cari ganti
Denaihati beri banyak tak terkata
——————————–
Rakan blogger di beri peluang
Terima duit raya dari denaihati
Serbu saja ambil peluang
Menerima duit raya seikhlas hati
————————————–

“ Bonus Raya Aidilfitri 2012 untuk semua Rakan Blogger yang tidak jemu-jemu bersama blog Denaihati. Berminat joom serbu Denaihati.com ”.

Hah layan ….

jenis ayam , foto ayam

Menu Istimewa Hari Raya Rendang Ayam Gajah

Lain tempat , lain menunya .. lain orang lain istimewanya .. biasalah kita orang Malaysia ni kan .. Apa menu istimewa korang di hari raya ? bagus kalau dapat dikongsikan bersama disini , bertukar-tukar juadah .. walaupun tak dapat rasa apatah lagi bau masakkan tersebut , sekadar tahu pun jadi lah … kan ..

jenis ayam , foto ayam
Ayam Gajah dan Ayam Sabung

Tidaklah macam saya ni … Korang pernah dengar Ayam Gajah ? Saya pun tak pernah dengar … ahakss… Menu untuk hari raya pertama di rumah mak mentua adalah rendang ayam gajah dan Nasi Ayam .. kemain special dengarnya … Kakak ipar saya sebut-sebut macam best sangat Ayam Gajah tersebut.. alkisah nya .. waktu beliau sebut ayam gajah hendak di buat rendang adalah semasa kami tengah sama-sama memotong bahan untuk di masak.

Apa tu ayam gajah ? langsung tak terlintas bentuk ayam tu macam mana .. lawak betul .. muka blurrr je waktu tu ..

“Mu tak pernah tengok dan makan ayam gajah ke ?”
“Tak pernah …” jawab saya sambil buat muka menggeleng …

Ok dah selesai semua masak-memasak saya pulang ke rumah mak sendiri , sambil ber whatsapp dengan yanmie , dari situ dia cakap .. ayam belanda tu ayam gajah .. ahaaa….

Saya masih tak berapa nak percaya .. saya rasakan Ayam Gajah yang di sebut oleh kakak ipar tu ayam lain … kemudian nampak ayam besar , kepala botak di halaman .. saya pun cakap kuat-kuat ..

” oh ni lah ayam gajah … ingatkan ayam gajah tu ayam belanda “

Suami saya yang berada di sebelah menyahut..

“Tu lah ayam gajah a.k.a ayam belanda , tu kecik lagi sebab tu baik je , kalau dah besar mau di kejar nya kita…. “

saya macam .. “erk ???? “

Kalau ayam belanda memang pernah dengar , tapi ayam gajah tak pernah dengar dan tengok .. ahaaa…. lain kali kalau orang sebut ayam gajah tau lah saya … ayam gajah itu ayam belanda … so memang istimewa lah ayam belanda di buat rendang ni …

Sebut-sebut rendang ni teringat pulak rendang ketupat .. waaa teringin pula … rasa tak puas makan semua tu .. alahai .. kalau macam ni nanti boleh lah bikin sendiri lemang daun pisang kat KL ni , kalau nak beli pun lemang di tepi-tepi jalan tu boleh , tapi harga mahal ya ampun! Risau terkena beli lemang tak sedap aje ..

P/S : Banyak gambar pemandangan di ambil .. saya suka ambil gambar pemandangan …

32 tahun tak jumpa

32 Tahun Tak Jumpa

Selamat hari raya semua .. saya tak berkesempatan untuk buat special entri bagi mengucapkan selamat hari raya untuk rakan-rakan blogger dan pembaca puanbee.com , semua persiapan di buat last minit macam tu lah … Amacam raya dah habis ke ? masih beraya ? atau mood golek-golek di rumah sendiri ?

Tahun ni , puasa sekejap je habis , cuti raya seminggu pun sekejap juga habis… tak puas rasanya …Tetapi tahun ni , ada juga lah yang bermakna.. Memang biasa setiap kali beraya , saya akan mengajak emak pergi ke rumah saudara mara emak , ramai sedara mara emak yang kami masih tak kenal , dulu kecik-kecik emak tak sempat nak bawa kami melawat sedara mara .. susah sebab kena naik bas segala .. sekarang ni masing-masing ada kenderaan sendiri boleh lah jejak kembali sedara mara kan..

32 tahun tak jumpa

Kononya tujuan emak kali ni nak tengok orang sakit , dengar cerita pakjang sakit di Bagan Serai Perak , tapi semenjak pakjang pindah duduk di rumah lain , tak ada seorang pun saudara lain yang tahu rumah pakjang , di dalam perjalanan jenuh juga call sana sini.. tetapi tetap tak dapat jumpa pakjang.. agak terkilan disitu…

Tetapi di dalam rasa terkilan itu .. kami secara tak sengaja , ke rumah tok saudara emak , tok nek sendiri dah lama meinggal dunia. Emak cakap semasa dalam perjalanan ..

“Haa hang pa belok sini , belok sana dulu-dulu ada banyak ‘anne’ mabuk minum tuak terbaring di kaki lima , dulu-dulu , ramai orang jual kerang di tepi-tepi sungai ni , depa jerit .. kerang … kerang … , dulu-dulu mak datang sini naik bas , berenti di depan tu , bawak abang hang , abang hang kecik lagi dulu “

Sambil bercerita , kami sesat .. apa yang mak bayangkan , kini tak ada lagi .. jalan sudah berubah.. namun… nasib baik .. emak turun bertanya pada orang disitu dan ada yang kenal tuk nek sedara tersebut.

Allhamdulillah sampai juga ke rumah pakcik , yang pertama kali kami tengok , kenal dan beramah tamah.. Syukur pakcik dan isterinya menyambut baik kami.. dari situ .. ramai sedara mara lain yang kami tak pernah kenal , tengok dan tegur.. kalaulah ter sentuh bahu ketika berjalan , pun kami tak tahu yang tu mak sedara / pak sedara kami ..

Emak sendiri cakap … 32 tahun tak jumpa ..sejak emak berkahwin , beranak pinak dan opah meninggal dunia. Emak dan pakcik sama – sama teruja semabang sampai tak hingat nak makan..

Terbayang kegembiraan di wajah emak 🙂

P/S : Gambar memang banyak tak boleh di paparkan atas permintaan tuan rumah , sebab makcik tak bertudung waktu tu hehehe…

Kasut budak comel-comel

Tahun ni saya shopping dengan semua ada diskaun .. Anak-anak asalkan dapat baru je dah puas hati sangat. Kecil lagi kan , tak pandai jenama-jenama melainkan kita yang ajar dia berjenama. Tahun ni budak gegirl berdua tu nak kasut tinggi sesaja , dari awal bulan puasa sampai ke hari nak membeli asyik cakap nak kasut tinggi. Saya tak suka sebenarnya budak-budak pakai kasut tinggi . Macam tak elok aje …

kasut budak

Kasut baby dan una (gambar bawah) sepasang RM24 , beli 2 pasang dapat RM40 .. haa ..tapi comel kan ?

kasut budak

Kakak ada diskaun 20% saja , kurang pilihan dah sebab pergi beli minggu terakhir ramadhan ..

design kasut cantik-cantik

Gambar di ambil waktu malam … mode manual dan guna DSLR (masih belajar nak mintak orang komen , komen betul2 hikhik… )

Korang dah shopping ke ? saya belum habis lagi sebenarnya , tudung anak-anak dan untuk mak tak beli lagi , saya beli kasut dan tempah sepasang baju kurung untuk diri saya , simple sangat tahun ni … untuk anak-anak je beli lebih sikit , sebab diorang memang sehari salin baju raya 2-3 pasang ..

hebat raya dengan senheng

Promosi Senheng .. Hebatkan raya kau !

Sticky post 48 Hours 🙂 Hebat sangat ke promosi Senheng ni ? Ya! hebatkan lah raya kau dengan membeli peralatan elektrik dan elektronik rumah , gadget baru dengan promosi raya dari Senheng ni. Biasa di hujung tahun atau tiba hari raya , kita dapat bonus , masa ni lah yang ada untuk membeli kelengkapan rumah yang baru , mesin basuh dah rosak berjeman , tunggu juga bonus untuk beli mesin basuh , masa ni jugaklah begitu banyak promosi berlangsung.. kita sebagai pengguna ni harus peka .. mana nak dapat promosi yang betul .. betul … betul berbaloi ?

Bil Elektrik Terlalu Tinggi? Klik Disini!
hebat raya dengan senhengIngin Kurangkan Bil Elektrik Anda? Klik Disini!

Mana boleh dapat beli TV LCD besar tu dan dapat balik cash voucher *sehingga RM500 ? Mana nak dapat beli kamera DSLR Nikon dan dapat balik cash voucher *sehingga RM500 ? Mana nak dapat ? cer citer …

Tetapi di Sengheng boleh !!!!! Saya share promosi terbaru untuk korang na….Sempena raya ni saja … ada KEMPEN PENJIMATAN DENGAN ADANYA REBATE BAUCER  TUNAI *sehingga RM500 untuk  pembelian terpilih.

promosi raya senheng

Contoh : Beli barangan rumah acam peti ais , TV LCD , mesin basuh ke .. :

Dari RM 999 ke RM 1999 anda akan dapat baucer tunai RM100 , jika harga barangan dari RM2000 – RM2999 pula , anda akan dapat baucer tunai RM200 , manakala jika membeli barang dari harga RM 3000 – RM3999 , anda akan dapat baucer tunai RM300 , begitulah seterusnya jika beli barangan berharga RM 4000 – RM4999 anda akan dapat baucer tunai RM400 , dan akhir sekali jika membeli barangan bernilai dari RM5000 – RM5999  anda akan dapat baucer tunai RM500.. hebat tak ?

promosi senheng 2012

Contoh 2 : Beli barangan gadget/ teknologi contoh kamera DSLR , Smartphone ke .. :

Dari RM 999 ke RM 1999  anda akan dapat baucer tunai RM50 , jika harga barangan dari RM2000 – RM2999 pula , anda akan dapat baucer tunai RM100 , manakala jika membeli barang dari harga RM 3000 – RM3999 anda akan dapat baucer tunai , begitulah seterusnya jika beli barangan berharga RM 4000 – RM4999  anda akan dapat baucer tunai , dan akhir sekali jika membeli barangan bernilai dari RM5000 – RM5999  anda akan dapat baucer tunai RM250.. hebat tak ?

Wahhh .. hebat bukan ? Mana nak dapat jualan hebat begitu kan ? Nak yang lagi hebat ? Korang boleh menyertai AEON RAYA CONTEST. Sebanyak RM100,000 hadiah di tawarkan untuk pemenang.

Seperti biasa di Senheng kita boleh beli barang secara kredit dengan pembiyaan ansuran mudah AEON . Bayaran muka nya adalah sebanyak RM1 sahaja untuk semua produk. Kelebihan lain bayaran untuk bulan pertama akan di lewatkan.

(1 Julai – 31 Ogos )

Opss chop ! sebelum lupa .. ada lagi ..Sempena keluaran filem The Amazing Spider-man – Ada satu contest Beli & Menang – untuk memenangi 50 unit 46” Sony Internet LED TV . Selain itu ada juga gift eklusif premium bersempena The Amazing Spider-man tu seperti (beg kasut , beg , payung dan karpet )

Amacam ?? Hebak Hebat tak ?

Ya .. ya .. Hebak ! Hebat ! Sila ke https://www.senheng.com.my/2012aug/raya/ untuk tengok promosi berikutnya , kalau lah nak tengok dulu apa yang korang teringin sangat nak beli kan .. Cuci mata .. dari mata turun ke hati ..hikss