20 Senarai Orang Paling Kaya Di Malaysia 2012

Ini adalah senarai orang paling kaya di Malaysia pada tahun 2012 , sebelum ni saya pernah buat entri senarai orang paling kaya di Malaysia bagi tahun 2011 . Saja suka-suka tengok aset orang kaya ni , juta-juta sambil berangan kita pun jadi jutawan satu hari nanti , biarlah jutawan dengan cara “lain”.

20 senarai orang paling kaya di Malaysia ini di kira berdasarkan nilai pegangan mereka didalam syarikat sehingga 20 Januari 2012.

  1. Robert Kuok – Wilmar International (aset RM45.7 bilion) – Tahun 2011 tak berubah
  2. T Ananda Krishnan – Maxis & Astro (aset RM42.99 billion) – Tahun 2011 tak berubah
  3. Tan Sri Teh Hong Piow – Public Bank – (aset RM12.64 billion)
  4. Tan Sri Lee Shin Cheng – IOI Corporation Bhd (aset RM11.36 billion) – Tahun 2011 duk tangga ke- 6 .. wow !
  5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary – MMC Corporation Berhad (aset RM9.53 billion) – Bagi tahun 2011 , Beliau berada di tangga ke 7 , ada peningkatan nampaknya
  6. Tan Sri Quek Leng Chan – Hong Leong Malaysia (aset RM8 billion)
  7. Tan Sri Lim Kok Thay – – Genting Group (aset RM7.58 billion)
  8. Puan Sri Lee Kim Hua – balu kepada Pengasas Genting (aset RM6.58 billion)
  9. Tan Sri Tiong Hiew – Rimbunan Hijau Group (aset RM6.41 billion)
  10. Ong Beng Seng – Grand Prix Formula One Singapore (aset RM4.92 billion)
  11. Tan Sri Azman Hashim – Arab-Malaysian Corp (aset RM3.470 billion)
  12. Tan Sri Vincent Tan – Berjaya Group (aset RM2.541 billion)
  13. Datuk Mokhzani Mahathir – Kencana Petroleum (aset RM1.937)
  14. Datuk Lee Yeow Chor – IOI Group (aset RM1.787 billion)
  15. Tan Sri Tony Fernandes – Air Asia (aset RM1.772 billion)
  16. Lee Yeow Seng – IOI Group (aset RM1.746 billion)
  17. Tan Sri Lau Cho Kun – Hap Seng Consolidated (aset RM1.721 billion)
  18. Tan Sri Yeoh Tiong Lay – YTL Group (aset RM1.711 billion)
  19. Tan Sri Lee Oi Hian – Batu Kawan (aset RM1.589 billion)
  20. Datuk Lee Hau Hian – Batu Kawan (aset RM1.58 billion)

Aset juta-juta , tak tahu nak komen lebih2 .. hehe korang lah komen di bawah ni nanti ye. 🙂

9 thoughts on “20 Senarai Orang Paling Kaya Di Malaysia 2012”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *